Gå til innhold

[Løst]Ingen tilgang til skriver!


Armakuni

Anbefalte innlegg

Jeg vil koble en skriver til mitt trådløse nettverk. Jeg har en stasjonær PC og en laptop, begge med XP. Jeg har også en laptop med Vista.

 

Jeg koblet skriveren til den stasjonære med USB-kabel, og jeg satte den opp som hovedprinter på XP-laptopen også. Det gikk helt fint å installere printeren på XP-laptopen trådløst.

 

Når jeg så skal opprette forbindelse mellom Vista-laptopen og skriveren får jeg meldingen "ingen tilgang". Jeg har sjekket at Vista-laptopen også er med i nettverket, og den finner jo skriveren når jeg vil legge den til. Men den får altså ingen tilgang.

 

Hva er det jeg gjør galt her? Takknemlig for svar :)

 

A

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er alle maskinene i nettet på samme arbeidsgruppe? Visst ikke sette alle på MSHOME.

Det kan skape krøll.

 

Jo, alle er på WORKGROUP. Og på alle tre maskinene ser jeg de to andre som en del av gruppa, pluss ruteren.

Ta den maskinen som ikke har tilgang til printeren og koble den til via usb og se om det fungerer. Sjekk om det ikke er noe form for passord, mac filter, maks antall brukere, eller ip sperrer på printeren.

Lenke til kommentar
Ta den maskinen som ikke har tilgang til printeren og koble den til via usb og se om det fungerer. Sjekk om det ikke er noe form for passord, mac filter, maks antall brukere, eller ip sperrer på printeren.

 

Takk for godt svar. Når jeg kobler skriveren til den problematiske laptopen med USB går det bra, dvs. den bruker printeren som en vanlig lokal skriver. Men det ser ikke ut til å være noen begrensning for antall brukere. Hvordan sjekker jeg om den er passordbeskyttet eller ip-sperret? Det gikk jo fint å koble til XP-laptopen uten passord... :hmm:

Lenke til kommentar
Ta den maskinen som ikke har tilgang til printeren og koble den til via usb og se om det fungerer. Sjekk om det ikke er noe form for passord, mac filter, maks antall brukere, eller ip sperrer på printeren.

 

Takk for godt svar. Når jeg kobler skriveren til den problematiske laptopen med USB går det bra, dvs. den bruker printeren som en vanlig lokal skriver. Men det ser ikke ut til å være noen begrensning for antall brukere. Hvordan sjekker jeg om den er passordbeskyttet eller ip-sperret? Det gikk jo fint å koble til XP-laptopen uten passord... :hmm:

Vet ikke hvilken printer det er snakk om, men jeg har en Canon IP5200R printer som jeg bruker trådløst og der benytter jeg meg av et Canon IJ Network tool. Her setter jeg opp statisk ip til printeren og eventuelt passord og mac filter. Du kan jo prøve på de andre xp maskinene og skru på printer deling, tror ikke det som er problemet, men det skader jo ikke og prøve.

Lenke til kommentar
Litt morsomt problem som jeg nettopp har vært borti... Fra Vista maskinen velger du å legge til nettverksskriver, gjør du ikke? I så fall velg Lokal skriver i steden...

 

Takk for responsen :)

Prøvde det nå. Merkelig, det ser ut som om den installerer skriveren, men den skriver ikke ut noe, så det kan vel ikke ha fungert. Tviler på at den i det hele tatt har vært i kontakt med skriveren under installasjonen. Skriveren er jo plugget rett inn i den stasjonære XP-en med USB, så fra Vista-maskinen den vel brukes som nettverksskriver?

Altså Vista-maskin -> Trådløs ruter -> XP-maskin -> Skriver.

Den ser jo printeren på nettverket, men får ikke tilgang. :hmm:

Går ut fra at det fungerte for deg, kan jeg spørre hvordan du gikk fram?

Lenke til kommentar
Ta den maskinen som ikke har tilgang til printeren og koble den til via usb og se om det fungerer. Sjekk om det ikke er noe form for passord, mac filter, maks antall brukere, eller ip sperrer på printeren.

 

Takk for godt svar. Når jeg kobler skriveren til den problematiske laptopen med USB går det bra, dvs. den bruker printeren som en vanlig lokal skriver. Men det ser ikke ut til å være noen begrensning for antall brukere. Hvordan sjekker jeg om den er passordbeskyttet eller ip-sperret? Det gikk jo fint å koble til XP-laptopen uten passord... :hmm:

Vet ikke hvilken printer det er snakk om, men jeg har en Canon IP5200R printer som jeg bruker trådløst og der benytter jeg meg av et Canon IJ Network tool. Her setter jeg opp statisk ip til printeren og eventuelt passord og mac filter. Du kan jo prøve på de andre xp maskinene og skru på printer deling, tror ikke det som er problemet, men det skader jo ikke og prøve.

 

Takk igjen :)

Printerdelingen er på.

Det er en HP LaserJet P1005. Tror ikke det fulgte med noe nettverksprogram.

Synes det er merkelig, for det gikk jo helt fint å gjøre det samme med XP-laptopen.

Pokker at Vista ikke kan være like lettvinn som XP :(

Lenke til kommentar
Litt morsomt problem som jeg nettopp har vært borti... Fra Vista maskinen velger du å legge til nettverksskriver, gjør du ikke? I så fall velg Lokal skriver i steden...

 

Takk for responsen :)

Prøvde det nå. Merkelig, det ser ut som om den installerer skriveren, men den skriver ikke ut noe, så det kan vel ikke ha fungert. Tviler på at den i det hele tatt har vært i kontakt med skriveren under installasjonen. Skriveren er jo plugget rett inn i den stasjonære XP-en med USB, så fra Vista-maskinen den vel brukes som nettverksskriver?

Altså Vista-maskin -> Trådløs ruter -> XP-maskin -> Skriver.

Den ser jo printeren på nettverket, men får ikke tilgang. :hmm:

Går ut fra at det fungerte for deg, kan jeg spørre hvordan du gikk fram?

 

Prøv det som står i denne linken.

Lenke til kommentar
Prøv det som står i denne linken.

 

Yess! :new_woot: Det fungerte, problem løst! Tusen takk, trn100 og Teac!

 

Her er metoden for andre som evt. står fast med samme problem:

 

- On Vista PC go to "Control Panel" - "Printers" - "Add printer".

- Believe or not, click "Add a local printer" (I know you want to add a network printer but that way it doesn't work).

- Click "Create a new port" - "Local Port" - "Next"

- In the next box you have to enter a port name like this:

\\PC name\Printer name

where "PC name" is the network name of the XP PC or Network Share where you have the printer and "Printer name" is the network name of that printer. Be careful with this names. Check in your XP PC "Control Panel" - "Printers and faxes" - "your printer" - right click - "share" - "share resources name"

- Choose the manufacturer and printer model of the printer you are adding.

- Now the printer will be added and you can print a test page or print something to test it.

Lenke til kommentar

Vista er ikke alltid like logisk ;)

 

For de som har samme problem kan det være nødvendig å innstallere skriveren lokalt på Vista maskinen først for at driverene skal være tilgjengelig etter at den er koblet til XP skriverserveren.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding og godt nytt år! :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...