Gjest nervs Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg sliter ganske kraftig med prestasjonsangst. Spesielt er jeg lite glad i å ta ordet i forsamlinger. Dette gjør presentasjoner, taler o.l. til et maretitt. Jeg skjelver i stemmen, blir rød i kinnene og begynner å småsvette. Damedraget er av den grunn også lik null. Finne det en løsning på problemene, eller er dette en medfødt fobi man er nødt til å leve med? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg også har det litt sånn. Det som funker for meg, ikke alltid, er å glemme publikum. Dette gjør jeg ved å se en annen vei, det er ikke alltid like lett. Personlig, skjelver jeg ikke i stemmen, men jeg svetter, ene beinet skjelver og jeg glemmer ting. Men du må konfontrere frykten for å overvinne den. Lenke til kommentar
Kristiiin Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg har det sånn. Blir glovarm og skjelver i stemmen slik at jeg er sikker på at alle hører det. Er heldigvis ferdig med vgs, men eneste som hjalp for meg var å skulke når vi hadde fremføringer Lenke til kommentar
Benor Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg var sånn før.. Redd for framføringer og diskusjoner i klassen o.s.v. Var heller ikke så greit når man er musiker og skuller opptre. Jeg ble rett og slett nødt til å gi meg ett spark i ræva og bare drite hva andre hører og mener. Det hjalp. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg hadde også problemer med dette før, men som Benor nevner, så var det med meg som med han. Det eneste som hjalp var og ta seg selv i nakken å gjøre det. Hvis du gang på gang skulker/dropper framføringer blir det bare verre og verre, slik var det hvert fall for meg. Nei, hopp i det, sier jeg. 1 Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg sliter ganske kraftig med prestasjonsangst. Spesielt er jeg lite glad i å ta ordet i forsamlinger. Dette gjør presentasjoner, taler o.l. til et maretitt. Jeg skjelver i stemmen, blir rød i kinnene og begynner å småsvette. Damedraget er av den grunn også lik null. Finne det en løsning på problemene, eller er dette en medfødt fobi man er nødt til å leve med? Du får vel bare trene deg opp med å holde fler presentasjoner o.l. slik at det blir mer vanlig for deg. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Er vel sånn mange har det, selv har jeg det litt, spørs jo selvfølgelig litt. Kjenner man publikumet er det jo noe annet, enn om man feks. ikke kjenner de. Men som vi alle husker, så var det alltid et par gutter i klassen som var litt mer "frampå" enn de andre, disse tok seg også rett til alt. Og var ikke redd for noe. Så ikke noe unormalt vil jeg tro! ^^ Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Fremføringer o.l. er ikke noe å grue seg til. Ingen vet hva du skal si, og det er derfor ikke en stor sak om du glemmer noe. Rødmingen din tror jeg man kan få tabletter mot. Og husk; ingen grunn til bekymring, du snakker tross alt bare til en haug med atomer(mennesker). Lenke til kommentar
Kristiiin Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 det heter prestasjonsangst for en grunn. Kjerringråd er ikke alltid tilstrekkelig. og "ta seg selv i nakken" er en hjelp for folk med prestasjonsvansker, ikke nødvendigvis prestasjonsangst. No offence, men synes endel av svarene ikke er realistiske eller hjelpende, dette er alvorlig, og ikke hvor "bare ditt og bare datt" hjelper. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Du blir kvitt det ved å utføre den aktiviteta du har angst for å utføre (mange gonger sjølvsagt). 1 Lenke til kommentar
Kristiiin Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Altså drite deg ut foran klassen mange ganger? Det svir vel mer enn det kurerer. 1 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) hvis du skal fremføre noe, så pass på at du kan stoffet veldig bra. 1 flause er alt som skal til før hele foredraget går til helvete. anbefaler deg å angripe dette problemet gradvis, f.eks skaff deg en butikkjobb hvor du må vise ansvar på forskjellige måter. gradvis bygge opp din eget selvtillitt. har hørt at kampsport også skal være bra for selvtilitten. Endret 30. desember 2008 av Sangesland Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Altså drite deg ut foran klassen mange ganger? Det svir vel mer enn det kurerer. Det handlar om å førebu seg godt då, om du kan stoffet skikkeleg minsker sjansen for å tabbe seg ut. Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Det finnes legemidler mot dette som brukes hyppigt av musikere i USA. Beta blokkere kalles det Men anbefaler det så klart ikke! Men det finnes, , , , Lenke til kommentar
Gjest nervs Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 legemidler mot rødming eller prestasjonsangst? Lenke til kommentar
Sandsvei Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 prestasjonsangst. Rødming forsvinner nok om du blir kvitt prestasjonsangsten. Jeg slet litt med det selv på ungdomskolen. Men det ble bedre og bedre etterhvert som jeg utviklet ordforrådet mitt og fikk bedre selvtillit. Jeg vet at jeg tar meg bra ut i taler forran forsammlinger, og det gjør at jeg bare blir enda mer cocky!(Har fått positive tilbakemeldinger) Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 legemidler mot rødming eller prestasjonsangst? Ja, vet at det finnes legemidler mot rødming ja... Tror man kan få det på resept etter undersøkelse av lege. Lenke til kommentar
Gjest Guest_Greger_* Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 hei. jeg er en gutt i begynnelsen av 20 årene med samme probleme. Det som er så rart/ irriterende er at jeg aldrig gruer meg til framføringer ol. Jeg tenker ikke på at det kan gå galt og det føles helt naturlig, eks som om at jeg skal fortelle en venn en liten histori. . du veit? men rett før før jeg setter i gang, får jeg høy puls, røde kinner (er røde i kinnene fra før , så de blir ekstra rød! noe som også er sjenerende.) jeg skjelver i stemmen og foten. føler meg ikke særlig høy i hatten:P. er nesten så ille at det nesten kan føles som jeg ikke klarer å fullføre en helt vandlig framføring framfor eks klassen. Dette til tross for at jeg faktisk IKKE er nervøs, selv ikke der å da. . jeg VET at det ikke har noe å si om jeg gjør feil, jeg VET at de andre ikke legger no særlig merke til angsten syptomene og jeg VET at ingen "bryr" seg. . Angsten kommer helt ut av det blå, fatter det ikke. . noen som har samme greie? Jeg har foresten heller ikke merket at det blir bedre med tid eller øving, er noe som av en eller annen grunn har kommet de siste årene. Jeg har en viktig framføring for kjente og ukjente personer om ik lenge, er spent på hvordan det kommer til å gå. jeg har fått betablokker av moren min (som sier det hjelper henne mye i slike situasjoner. det hender ofte at hun har større foredra/ forelesninger) som jeg har tenkt å ta i forkant, og jeg håper VIRKELIG at det vil forhindre, den høye pulsen, skjelvingen i beina, stemmen osv. . det hadde gjort meg ubeskrivelig glad og lettet. ikke bare der og da, men i etter tid, og de hadde gjort fratidige situasjoner mye enklere, kansje uten "hjelp". Jeg har faktisk også behandlet kinnene med laser, slik at de ikke blir noe rødere enn hva de ellers er, noe som også er en lettelse. . jeg skal si i fra om betablokkene hjelper mot en eller flere av symptomene. . har hørt at det ikke skal mye til for å få utskrevet betablokker fra lege i situasjoner som dette. . kan dette stemme? noen som vet? Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Har prøvd betablokkere, men kan ikke si at jeg opplevde store forskjellen. Er usikker på om de i det hele tatt hadde en effekt på meg. Nei, fremføringer er noe dritt, spesielt når det går utover ens psykiske helse. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Betablokkere er ikke førstevalget for angst, det kan bli brukt mot rødming, men resultatene varierer. Det er hjerteregulerende medisin som man ikke skal ta sporadisk, og hvertfall ikke hvis man ikke har resept på det, det er direkte farlig. Anbefaler deg/dere å ta kontakt med fastlegen for å prate om problemet, så finner legen ut hva som er den beste veien å gå. Endret 6. februar 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå