CD Skrevet 18. april 2003 Del Skrevet 18. april 2003 http://www.lovdata.no/all/hl-19880513-027.html Kjekk sak å refere til § 6. Hentekjøp. (1) Tingen skal holdes klar for henting på det sted der selgeren hadde sitt forretningssted (i tilfelle bosted jf § 83) da kjøpet ble inngått. Visste partene ved kjøpet at tingen eller det vareparti eller produksjonssted som tingen skal tas fra, var på et annet sted, skal tingen holdes klar for henting der. § 17. Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; (B) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; © ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her. Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). § 18. Opplysning om egenskaper eller bruk. (1) Reglene om mangler gjelder også når tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet. (2) Reglene i første ledd gjelder tilsvarende når tingen ikke svarer til opplysning som noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Dette gjelder ikke om selgeren verken visste eller burde ha visst at opplysningen var gitt. (3) Reglene i første og andre ledd gjelder ikke når opplysningen i tide er rettet på en tydelig måte. § 22. Innledende bestemmelse. (1) Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for seint, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 23 til 29 kreve oppfyllelse, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (2) Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 25 (2) og (3). Endret ved lov 21 juni 2002 nr. 34 (i kraft 1 juli 2002). § 23. Rett til oppfyllelse. (1) Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. (2) Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan kjøperen kreve oppfyllelse når ikke dette etter den tid som er gått, vil være vesentlig mer tyngende eller få en annen karakter enn selgeren kunne forutse eller det for øvrig vil være urimelig å kreve oppfyllelse. (3) Kjøperen taper sin rett til oppfyllelse om han venter urimelig lenge med å fremme kravet. § 24. Forespørsel. Dersom selgeren spør om kjøperen tross forsinkelsen vil motta levering, eller underretter kjøperen om at han vil levere innen en angitt tid, men kjøperen ikke svarer innen rimelig tid etter at han har fått meldingen, kan han ikke heve om oppfyllelse skjer innen den tid som er angitt. § 25. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet når forsinkelsen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøpet kan også heves dersom selgeren ikke leverer innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som kjøperen har fastsatt. (3) Mens tilleggsfristen løper kan ikke kjøperen heve, med mindre selgeren har sagt at han ikke vil oppfylle innen fristen. § 26. Heving av tilvirkingskjøp. Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for kjøperen etter hans oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan kjøperen bare heve dersom forsinkelsen medfører at hans formål med kjøpet blir vesentlig forfeilet. Bestemmelsen her gjelder ikke internasjonalt kjøp. § 27. Erstatning. (1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av forsinkelse fra selgerens side. Dette gjelder likevel ikke så langt selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor hans kontroll som han ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. (2) Beror forsinkelsen på en tredjemann som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd. (3) Ansvarsfrihet gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom selgeren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette. (4) Reglene foran i paragrafen her omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3). (5) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom forsinkelsen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse på selgerens side. § 28. Opplysningsplikt om hindring. Hindres selgeren å oppfylle kjøpet til rett tid, skal han gi kjøperen melding om hindringen og dens virkning på muligheten for å oppfylle. Får kjøperen ikke slik melding innen rimelig tid etter at selgeren fikk eller burde fått kjennskap til hindringen, kan kjøperen kreve erstattet tap som kunne vært unngått om han hadde fått meldingen i tide. § 29. Frist for å heve. Er tingen levert for seint kan kjøperen ikke heve kjøpet, med mindre han gir selgeren melding om kravet innen rimelig tid etter at han fikk vite om leveringen. Mangler § 30. Innledende bestemmelse. (1) Dersom det foreligger mangel og denne ikke skyldes kjøperen eller forhold på hans side, kan han etter §§ 31 til 40 kreve retting, omlevering, prisavslag, heving og erstatning samt holde kjøpesummen tilbake etter § 42. Hans rett til erstatning faller ikke bort ved at han gjør gjeldende andre krav eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. (2) For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder reglene om mangler så langt de passer. § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. 38. Prisavslag. Har tingen mangel, kan kjøperen kreve prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktmessig stand på leveringstiden. § 39. Heving. (1) Kjøperen kan heve kjøpet dersom mangelen medfører vesentlig kontraktbrudd. (2) Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen, eller etter utløpet av den frist som kan følge av krav eller melding etter §§ 34 eller 36. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. § 40. Erstatning. (1) Kjøperen kan kreve erstatning for det tap han lider som følge av mangel ved tingen, for så vidt selgeren ikke godtgjør at det forhold at leveringen er mangelfull, skyldes hindring som nevnt i § 27. Reglene ellers i §§ 27 og 28 gjelder tilsvarende. (2) Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 67 (2). I internasjonalt kjøp omfatter reglene likevel også indirekte tap for så vidt annet ikke følger av § 70 (3). (3) Kjøperen kan i alle høve kreve erstatning dersom (a) mangelen eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra selgers side eller (B) tingen allerede på avtaletiden avvek fra det som er tilsikret av selgeren. Lenke til kommentar
{-{amsteR Skrevet 21. april 2003 Del Skrevet 21. april 2003 Du burde skifte nick til CP... Menmen Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 ............blabalblalbabla.............. Nesten et tøft nick du har fått deg, da Ellers går jo denne tråden stort sett ut på å slenge drit, så det er vel på tide å stoppe. Hvis kunden vil så får han ordna opp med butikken(er kanskje gjort allerede??), der begge parter er nesten like fornøyd! Og til deg som tidligere i tråden spurte om hvilken butikk jeg jobber i så har du ingenting med det. Men: De _aller_ fleste kunder som klager på en vare klager uten grunnlag. Enten fordi de ikke får varen til på riktig måte, eller at de har ødelagt den selv; enten i bilen på vei hjem eller når de skal prøve å installere produktet i sitt rette miljø! Og ikke gidd å nekt engang. Dette vet jeg mye bedre enn deg! God natt :smile: Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. april 2003 Del Skrevet 26. april 2003 Men: De _aller_ fleste kunder som klager på en vare klager uten grunnlag. Enten fordi de ikke får varen til på riktig måte, eller at de har ødelagt den selv; enten i bilen på vei hjem eller når de skal prøve å installere produktet i sitt rette miljø! Og ikke gidd å nekt engang. Dette vet jeg mye bedre enn deg! Jobber i en butikk selv, en butikk som selger fotokamera, og er helt enig med deg. Kunder klager fordi de ikke får til noe de selv vil. Men har de lest bruksanvisningen for å finne ut hvordan de gjør det? Nei. Noen får det ikke til å virke, men vi finner ofte ut at de har satt minnekortet feil vei. Dette skal egentlig ikke gå ann, men noen er så stae at de SKAL få det ned den veien, og trykker til de får det til. Og resultatet? Noen pinner blir bøyd, og da virker jo ikke kameraet mer. Deres feil? Nei, ikke i følge dem selv. Men har de lest anvisning for å finne ut hvilken vei det skal settes i? Neida... de vet jo alltid best selv. Heldigvis gjelder ikke dette alle kunder :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå