Gå til innhold

Elkjøp solgte TV-en jeg kjøpte!


Anbefalte innlegg

Det virker som om heile det norske skriftspråket går til helvete.  

Eg meinar. Elkjøp HAR jo tross alt 30 dagers full returrett. Det er liksom. Ja. Så fordømte enkelt å benytte seg av.  

Men. Ofte er dette produkt som skal stå der, fordi dei... Ja... Er en del av utstillinga.  

...I alle fall har eg tilbytt meg å ta i mot tven, og erstatte den med en ny.

 

Tror du har rett i det med det norske skriftspråket ja. Kanskje du bør ta en kikk på dine egne to  innlegg før du retter kritikk mot andre. Det der kan i beste fall kalles elendig norsk, du formulerer ikke setninger på samme måten når du skriver som når du snakker.

 

Nå har tilfeldigvis hatt anledning til å besøke denne butikken noen ganger, kan godt tenkte meg at det der var den eneste vettuge tv'en butikkken hadde inne, skremmende dårlig utvalg...  :D  :D  

 

Dette fant jeg ustyrlig morsomt. En kommenterer orddelingsfeil hos andre, en annen mener den første bør får orden på eget skriftspråkt før han kritiserer andre, og så viser det seg at den andre også gjør feil. :o

 

Det minner meg om et bibelsitat: Let him who is without sin cast the first stone

(alt lyder så mye bedre på engelsk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor er forskjellen? De hadde tilbud på Binders. På den tiden kostyet mobilen 5500 på nett (prisguiden) og enda mer i andre butikker. Binders hadde et tilbud jeg bare MÅTTE slå til på, og de hadde EN igjen - SA DE... Men neida, den solgte de ut før jeg kom til butikken! Jeg klikka og ba alle i butikken brenne i helvete... De fikk høre det de fortjente! Kanskje derfor jeg ikke fikk avslag i prisen på utstillings modellen? Haha.... HÅPER de brenner i helvete...

 

Hmm... en mobil som er utstillingsmodell er vel vanligvis ikke brukt. En TV som står som utstillingsmodell har gjerne stått på i flere hundre timer, og har ikke vært beskyttet mot små barns skarpe negler og andre ekle gjenstander som kan lage stygge merker.

 

Og du... ett lite tips for fremtiden. Ikke be de brenne i helvete. Jeg jobber selv i fotobutikk, og må følge reglene for butikken, og en av reglene er at utstillingsmodellen av hvert kamera skal selges som det siste eksemplaret som er på lager (har vi utstillingsmodellen i vinduet, så har vi en til på lager av den typen. Det er jo ikke brukt.). Så tenk litt før du kommer med en så tåpelig kommentar neste gang... de som står bak disken kan ikke gjøre noe med det... da må du i såfall ringe ledelsen/sjefen og be han brenne i helvete. Jeg blir så sinna på kunder som lar frustrasjonen gå ut over oss bak disken som bare må følge reglene. Vi har ikke lov til å gå utenom de selv om vi blir bedt om å dra ett visst sted. Det fører bare til at vi får mindre lyst til å gi bedre kundebehandling.

Lenke til kommentar
No har eg ikkje snakka med far til kunden, så eg veit ikkje kva han fekk beskjed om eller ikkje. Kanskje han sa det var greit? Kva veit eg. Det er tross alt ikkje vedkommande som var i butikken som har skrevet innlegget. Så kva som har blitt sagt, veit eg lite om. I alle fall har eg tilbytt meg å ta i mot tven, og erstatte den med en ny. Kva i alle dagar er da problemet?

 

Du sa; Elkjøp taper i lengden på dårlig kundebehandling og mindre fornøyde kunder.  

 

Men når kunden klager sin nød til fremmede på internett i stedet for å snakke med butikken, så er det vel ikkje rart at vi ikkje får gjordt noko med saken, eller hur?

Det hjelper ikkje å klage på det norske helsevesen når man ikkje gidd å gå til legen når kreften tar deg....

 

 

klaga og klaga da... Han ville kanskje ha noen andres synspunkter før han gikk ned på elkjøp igjen. Kan ikke skjønne at det er så utrolig kriminelt. Bedre det enn å stå i butikken og spørre om det de gjorde virkelig var lov mens selgeren lurer han trill rundt? Kjekt og faktisk vite hva man har krav på ifølge loven slik at man ikke blir lurt eller overkjørt.

 

norsk helsevesen/lege blah.. dårlig sammenligning mener da jeg.

Lenke til kommentar

Du er psykelig paranoid.

I din verden er alle ute etter å skade deg. Å lure deg.

 

Kan det tenkes at folk som jobber i butikker jobber der fordi dei faktisk skal tjene pengar...

Ikkje fordi dei er avla av satan for å lure på deg utstillingsmodellar, riper og defekte produkter.

Ting skjer. Og dei fleste kundane bryr seg ikkje om at dei får utstillingsmodellar. Korleisk kan man vite at mennesket man forholder seg til behandler forbrukerloven slik som nynazistene forholder seg til Mein Kampf.

Det er faktisk mennesker som fungerer normalt i dette samfunnet. Og som synes det er greit å ta den fremste avisa i hylla.

Tru det eller ei så finnes det kunder som ikkje pruter, klager, syter eller prøver å gjøre dagen sur for andre. Det finnes kunder som forteller sine behov, og får det dei ber om. Det er faktisk intelligente mennesker, som har funne ut at man treng ikkje hisse seg opp for at man skal få fram et budskap.

Det er så ufattelig provoserende å høyre når folk seier ting som om at "... Dette skjer flere ganger... Selgeren prøver å lure på deg ditt og datt, og du må passe på så du ikkje får en utstillingsmodell uten rabatt...".

Grunnen til at eg vart interessert i denne debatten var at alle hissa seg slik opp for en bagatell.

 

Det er faktisk en fordel med å kjøpe en utstillingsmodell. I alle fall en TV. Da veit man at den virker, og at man ikkje kjem heim med eit mandagsprodukt.

 

Håper du får trakkasere i den slemme dama på Rimi som alltid spør om du vil ha pose når du handler der. Ho er sikkert berre ute etter å selge deg et produkt som mister sin nytteverdi i det du kommer heim.

 

Håper du får ødelegge dagen til personen i kassen på Shell som spør om du vil ha "meny" når du bestiller en pølse.

 

Dei gjør tross alt berre jobben sin. Men dette med arbeid virker vel kanskje vanskelig for deg å forstå. Du ser vel berre komplekse system, med smutthull, terror og angst.

 

Håper du får deg et liv.

 

Takk.....

Lenke til kommentar
 

Dette fant jeg ustyrlig morsomt.  En kommenterer orddelingsfeil hos andre, en annen mener den første bør får orden på eget skriftspråkt før han kritiserer andre, og så viser det seg at den andre også gjør feil.  :o  

 

Det minner meg om et bibelsitat: Let him who is without sin cast the first stone

(alt lyder så mye bedre på engelsk)

Jeg gjør feil? :o :o He he, det er sikkert og visst.. Selv om jeg har litt problem med å se hva som er feil akkurat der... (Da tenker jeg ikke på eventuelle uteglemte ord, skrivefeil osv..) :D:D

F.

Edit: Skrivefeil, hehe...

Ps! Aldri og etter komma Willow, doh....

Lenke til kommentar

Denne diskusjonen begynner å bli så vill at jeg må henge meg på.

 

For det første, hvordan kan {-{amsteR kjenne til saken uten å ha snakket med kunden? Jo, fordi at selgeren har skrytt til kollegane sine om "den idioten" han lurte til å ta en demo TV etter å ha solgt det nye produktet 2 ganger. <- kanskje?

 

En annen ting, hvis {-{amsteR virkelig jobber på Elkjøp så burde han si opp jobben sin a.s.a.p. For makan til tåpelige argumenter skal man lete lenge efter. 2-3 kr. i avslag på demo TV... LOL.

Det er bedre å kjøpe demo TV enn ny TV, for da vet man at den virker, javel... rart at noen har guts nok til å kjøpe nytt i det hele tatt.

 

En annen ting. Et produkt som står i utstilling og er ubrurk, samt fremstår som nytt kan selges som ny vare. Men f.eks. et TV som står på i en butikk er et demo produkt, og må selvfølgelig selges som brukt.

 

Nei, lever TV'en tilbake, og be dem dra til en plass som er nmye varmere enn her.

:evil:

Lenke til kommentar
 

Dette fant jeg ustyrlig morsomt.  En kommenterer orddelingsfeil hos andre, en annen mener den første bør får orden på eget skriftspråkt før han kritiserer andre, og så viser det seg at den andre også gjør feil.  :o  

 

Det minner meg om et bibelsitat: Let him who is without sin cast the first stone

(alt lyder så mye bedre på engelsk)

Jeg gjør feil? :o :o He he, det er sikkert og visst.. Selv om jeg har litt problem med å se hva som er feil akkurat der... (Da tenker jeg ikke på eventuelle uteglemte ord, skrivefeil osv..) :D:D

F.

Edit: Skrivefeil, hehe...

Ps! Aldri og etter komma Willow, doh....

 

Takk!!!

Det vil aldri skje igjen.

Lenke til kommentar

Min mening:

Kristendommen har herja i Norge i over TUSEN år,verre enn svartedauen.....Skyld og straff....

Til kunden

Bruk kjøpsloven som et ESS gjemt,men ikke glemt i ermen.Det er når forhandlingene har brøte sammen at du kan klage din rett til Forbruker rådet.Det er en tugvint og lang vei...men en god vei.Nevn kun kjøpsloven i nødens stund under forhandlingene i butikken.opplysende og hyggelig.Hvis du forstår at din kundebehandler i butikken har tatt kvelden så finn enn annen eller evnt. vent til neste dag.Styr dine neggative følelser så godt du kan,husk at de ødelegger for deg.

TIl kundebehandleren.

Skuffelser er et menneskelig og forståelig.Ta det ikke personlig alt som blir sagt.Gjør alt i din rimlige makt å få din kunde glad igjen etter dine/butikkens tabbe.La ikke kunden betale for butikkens/dine feil.Alle feiler vi,men la oss fikse dem.

Hvis du kan finne en butikk som er i overbestemmelse med deg,så arbeid der istedenfor.Ikke ta i mot blodpenger..Alle er vi ansvarlige for våre handlinger i loven og utenfor loven.

Husk de fleste kundene sier ingenting,men finner en annen butikk å handle i.

Lenke til kommentar
Denne diskusjonen begynner å bli så vill at jeg må henge meg på.

 

For det første, hvordan kan {-{amsteR kjenne til saken uten å ha snakket med kunden?  Jo, fordi at selgeren har skrytt til kollegane sine om "den idioten" han lurte til å ta en demo TV etter å ha solgt det nye produktet 2 ganger. <- kanskje?

 

En annen ting, hvis {-{amsteR virkelig jobber på Elkjøp så burde han si opp jobben sin a.s.a.p. For makan til tåpelige argumenter skal man lete lenge efter. 2-3 kr. i avslag på demo TV... LOL.

Det er bedre å kjøpe demo TV enn ny TV, for da vet man at den virker, javel... rart at noen har guts nok til å kjøpe nytt i det hele tatt.

 

En annen ting. Et produkt som står i utstilling og er ubrurk, samt fremstår som nytt kan selges som ny vare. Men f.eks. et TV som står på i en butikk er et demo produkt, og må selvfølgelig selges som brukt.

 

Nei, lever TV'en tilbake, og be dem dra til en plass som er nmye varmere enn her.

:evil:

 

Grunnen til at eg visste om denne saken var fordi kunde limte inn denne linken til meg på IRC. Han opplyste også om at han ville beholde tv'en.

Det er ikkje kunden eg har hengt meg opp i. Eg "kjenner" kunden såpass, og veit kva eg har å forholde meg til.

Det at tabloidene lager store headlines, før dei har gjordt grundig research (og at du trur på alt du les) er ikkje mitt poroblem.

Desse artiklane er basert på spekulasjoner...

Men det er ikkje min jobb å uttale meg om pressen, det er det Scott som skal gjøre.

 

Men ja. Dette er ikkje en debatt om at eg er usaklig eller ikkje. Dette er en debatt om korleis man skal forholde seg mellom kunde og forhandler.

Og som man seier... Forbrukerloven er noko man skal forholde seg til når man føler at man har blitt behandla feil, og ikkje når man skal gjenoppbygge nazismen.

Man kan gjerne snakke med selger først, og føler man fortsatt at man blir lurt, kan man blande inn forbrukerrådet....

Lenke til kommentar
Det første vi må ta stilling til er om faren kan sies å ha inngått en avtale med Elkjøp.

For meg er det nokså opplagt at faren _ikke_ hadde fullmakt til å inngå avtaler på sønnens vegne. Avtalen var allerede inngått og tv'n var betalt - faren skulle bare hente den. Som det heter på jusspråket; faren hadde hverken reell fullmakt eller legitimasjon (tilsynelatende fullmakt).

Dersom forretningen i denne situasjonen velger å levere feil vare må de selv bære risikoen for det. De har opptrådt uaktsomt og dette får konsekvens for beregningen av tapet.

 

Ingen her som har sagt noe annet, er det vel? Hvor mange må rope "30-dagers returrett" før alle får det med seg? ;) Hele opplegget med denne 30-dager'n er jo at butikken får alle kostnader uansett, så DET er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.

 

 

§ 15. Tingens egenskaper

 

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

 

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

 

B) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen

 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

Lenke til kommentar
Kapittel 4. Tingens egenskaper, mangler mv.  

 

 

§ 15. Tingens egenskaper  

 

      Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.  

 

      Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen  

 

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til  

 

B) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper  

 

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering  

 

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell  

 

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen  

 

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning  

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

a) Den passer til de samme formålene selv om det er en utstillingsmodell.

B) Holdbarhet og andre egenskaper er også like bra

c) Samme

d) Egenskapene er akkurat de samme selv om den har stått i utstilling

e) Pakkingen kan jo være like bra (Men vet ikke om skaden(e) stammer herfra)

f) og g) Også dekket

 

Det eneste problemet er eventuelt hvis TVen hadde merker, da ville det vel vært naturlig med en liten utstillingsrabatt. Merkene kan jo forøvrig komme av andre ting enn at den har stått i utstilling vel?

 

SKjønner egentlig ikke hvorfor dere gidder diskutere dette engang når det er 30 dagers returrett, men jeg klarte ikke å dy meg, så jeg er vel ikke noe bedre selv.

Lenke til kommentar

Vi er ikke bare cpuer selv om det kan være godt noen ganger.Vi er mennesker med følelser og det er mye morro med det.

EN 17 åring gleder seg til en fluksen ny TV.Det er ikke bare....En feil har blitt begått og en gutt er jævlig skuffa.Det er ikke bare lova som gjelder,men kundebehandling og oss mennesker imellom.

Lenke til kommentar

klipp...

Dersom forretningen i denne situasjonen velger å levere feil vare må de selv bære risikoen for det. De har opptrådt uaktsomt og dette får konsekvens for beregningen av tapet.

 

Ingen her som har sagt noe annet, er det vel? Hvor mange må rope "30-dagers returrett" før alle får det med seg? ;) Hele opplegget med denne 30-dager'n er jo at butikken får alle kostnader uansett, så DET er ikke noe nytt.

 

Mitt poeng var ikke å henvise til Elkjøps 30-dagers-regel. Den er, som du sier, allerede nevnt mange ganger...

 

Poenget mitt, er at det er forskjell på å returnere en vare iht. 30-dagers-regelen og forbrukerkjøpsloven.

Når det foreligger en mangel, må forretningen dekke returkostnadene - særlig når mangelen skyldes uaktsomhet eller feil hos forretningen.

Mitt forslag var at forretningen kjører opp til gutten og leverer en ny tv. Dette er en tjeneste som forretningen normalt krever kr. 250,- for. Jeg tviler sterkt på at de i forbindelse med 30-dagersregelen yter denne tjenesten gratis.

 

--

HH

Lenke til kommentar

Huff det er elkjøp!!! Det som skjedde med meg når jeg skulle handle skjermkort var (det var tilbude på creative ti4600 for 1995,-) jeg ringde med en gang og ba dem holde det av. >Vi dro inn for å handle litt mat og greier og stakk innom elkjøp. Det kortet de hadde holdt av var vekk. De kunne ikke forklare seg. Greit så bladde jeg opp anonsen og sa at de måtte gi meg et bedre kort fordi det er det som stå i elkjøp loven. Bedre produkt hvis de ikke har det inne eller noe. Da sa han ja, men vi har 7 dagen til å få tak i et likt eller bedre. Joda greit for meg tenkte jeg.... Bedre enn et ti5600 det skal bli spennende hva de kan tilby for 1995.-. Ga dem telefon nummer og fikk et direkte nummer til han it ansvarlige på elkjøp. Og neste dag ringte han meg for å beklage osv.... Han sa at han skulle ringe creative for å få tak i flere ti4600. Flott at de ringte tenkte jeg. I mellom tiden sjekket jeg på bedre kort. Og sendte han mailer med linker til nyere og bedre kort en ti kortet. Han ringdte med en gang maiolen var sendt Og sa at han kunne gi meg et ti4800se og la det gå for denne gangen. Hehe jeg sa nei, les mailen jeg sendte deg og se på den linken her:

*Den hardware linken som forklarer at ti4600 er bedre en 4600SE. * Han leste og sa hmmm. Og sa at han skulle ringe produsenten. for å høre.

Etter noen dager ringdte jeg han opp igjen og han sa bare vent litt osv.....

Neste dag ringte han meg, og sa at han kunne gi meg et R9700 kort for 2000 kr. Det var de komplett solgte akuratt samme kort for 5 kr billigere. Sa nei ellers takk vil heller ha en r9700pro kort. Han sa at ja dette kunne jeg få ved å betale litt ekstra. Greit tenkte jeg og spurte hvor mye ekstra. 300 sa han. Ok sa jeg og så sa han at han skulle ringe og bestille kortet så det var og hente det om noen dager. Han skulle ringe sa han.

Noen dager etter ringte han og sa at det var klart, da sa jeg at jeg har strevet en del for dette og at jeg egentlig ikke burde betale så mye skstra. Han var forsåvidt enig og vi ble enige for 2200kr for et radeon 9700pro kort.

Og dagen etter var jeg en lykkelig r9700pro kort eier.. Og har aldri vært mer fornøyd...

 

Stå på ditt og vis dem dems egene regler... De kan nemlig ikke si noe imot dem! Og de kan ikke tolke dem feil som de sier når du nevner kjøpsloven osv... Dems egne regler først, som jeg sa og det gjikk veldig flott for meg..

Tven burde ikke være noe problem. Dra tilbake og si at de føler deg lurt ved at de gir deg en demo tv til en allmindig pris. Og at du føler deg lurt og bla bla... Har selgeren eller han som eksediterer deg sympati for deg så går det som bare det..

Vær hyggelig og hvis dem dem's egene regler først!

Lykke til med deg!

 

Har også hatt noen problemer med mobiltelefonen min som jeg har kjøpt hos dem. Og da hadde de ikke flere inn og jeg sa at jeg måtte ha ny telefon fordi jeg skulle ut og reise (dette var fakta). Og vips uten og betale noe ekstra fikk jeg en ny og bedre telefon...

 

Sannheten og reglene deres må svi elkjøp!

Lenke til kommentar
"Jeg jobber også i butikk! Jeg gidder ikke høre på de engang som er sure og kjefter og truer!"

 

Hvilken butikk jobber du i... har du jobb enda?

 

Jeg har tidligere jobbet i butikk, og vet viktigheten av å kunne takle alle typer kunder. Om en kunde er forbanna for ett eller annet, er det somregel en grunn til det. Uansett, feil eller ikke, er det ikke din subjektive mening som skal avgjøre servicegraden butikken skal yte til en kunde.

 

Vedrørende TV-saken... i følge kjøpsloven har du rett til avslag i pris eller å få et nytt produkt. Avtaleloven gir deg muligens retten til å heve kjøpet. God forretningsskikk vil gi det adgang til alle alternativene.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert!

 

Å kjefte på betjening er kanskje ikke så nødvendig, nei, men man har fortsatt rett til å bli hørt! Uansett er alltid det saklige måten best i første omgang.. :yes:

 

Kan nevne alt iallefall Lefdal gir kr. 500,- i rabatt på utstillingstv'er, selv om jeg synes dette er i minste laget. Komme selvfølgelig an på nypris...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...