Gå til innhold

Elkjøp solgte TV-en jeg kjøpte!


Anbefalte innlegg

Sist lørdag var jeg på el-kjøp og la av en 32" Samsung widescreen TV til tirsdag. I går (tirsdag) var jeg inn og da sa han fyren jeg snakket med at han bare skulle sjekke om de hadde den på lager, det hadde de. Jeg har da ikke bil og spurte hvor mye transporten kostet, og det var på 250 kr. Det ble for dyrt synst jeg, og sa at far min ville komme å hente den i morra. Jeg tok å betalte og i dag når fadern kom inn og skulle hente den, hadde de solgt den ut!!! Fadern måtte kjøpe utstillignstv'en UTEN noe prisavslag!!! ER DETTE LOV?

 

Når fadern kom hjem med tv'en oppdaga han at det var noen stygge merker på ramma rundt skjermen!!! :( Er veldig skuffa, og er ikke sikker på om jeg vil ha den lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si til dem at de skal bestille en ny TV til deg, og at du skal ha den uten noe mere mikk makk. Nekter dem, si at du klager til Forbruker rådet.

Da burde dem få ræva i gir. Bare pass på å få alt dem lover deg på papir. Da har du i allefall ditt på det rene :-)

Lenke til kommentar

Dette er ikke lov, les forbrukerkjøpsloven og heng elkjøp

 

En utstillingstv har også verdt brukt. Du har krav på en tillsvarende modell eller en bedre

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?d...orbrukerkj%d8p&

 

les loven først så henviser du til paragrafer med loven i hånd, marker med gul tusj for å huske. Si at du vil ha en ny tv siden de ikke oppfylte en kjøpt vare, hvis de ikke godtar dette henvis til loven. De må gi seg dette er ikke lov du skulle ikke godtatt tvn i det hele tatt

Lenke til kommentar
Elkjøp har jo 30 dagers returrett så det er jo bare å levere den tilbake.  

 

Om de har lov å bare selge TVen som du hadde satt av vett jeg ikke, men det var uansett ikke bra gjort synes jeg.

 

fyren har betalt så han har krav på samme vare eller bedre les loven, tror det er innen en viss tid da så han må kanskje vente en stund

Lenke til kommentar

Hmm..det er fælt hvordan brukere av forumet her roper forbrukerrådet osv med en gang en butikk har gjort en liten feil, eller et produkt ikke lever opp til forventningene. Jeg jobber i butikk selv, og må bare si at de som er høfllige og forklarer saken sin på en grei måte, har en tendens til å bli bedre behandlet av oss enn sure/hissige bråkmakere som truer med forbrukerrådet dersom de får problemer med noe de har kjøpt! :p

 

Uansett så er du i den posisjonen at når du handler noe på Elkjøp har du 30 dagers returrett, så i dette tilfellet kan du levere tv'en tilbake og få pengene igjen, og så kjøpe en ny tv. o/

 

Edit: skrivefeil

Lenke til kommentar
Hmm..det er fælt hvordan brukere av forumet her roper forbrukerrådet osv med en gang en butikk har gjort en liten feil, eller et produkt ikke lever opp til forventningene. Jeg jobber i butikk selv, og må bare si at de som er høfllige og forklarer saken sin på en grei måte, har en tendens til å bli bedre behandlet av oss enn sure/hissige bråkmakere som truer med forbrukerrådet dersom de får problemer med noe de har kjøpt!  :p

 

 

:) JeppJepp!

 

Jeg jobber også i butikk! Jeg gidder ikke høre på de engang som er sure og kjefter og truer!

 

Legg det frem for butikken på en hyggelig og ryddig måte; ikke se ut som et nervevrak som akkurat har stjålet TV'n fra dem! Ikke stink alkohol eller se ut som du brenner både musikk og HB i kjellern :)

Så ordner nok det seg helt fint!

Lenke til kommentar

BURDE være så simpelt som å bare svippe nedom med TV-en og få ny, siden du har lov og slikt i din hånd. Men kjenner jeg el-kjøp rett skal det en del til før de får fortgang i saken. Men bare vær sta og mas, og hvis det ikke skjer noe innnen rimelig tid så kaller du inn forbrukerådet eller TV2 hjelper deg, eller forbrukerinnspektørene. Vinne saken gjør du nok i hvert fall.

Lenke til kommentar

"Jeg jobber også i butikk! Jeg gidder ikke høre på de engang som er sure og kjefter og truer!"

 

Hvilken butikk jobber du i... har du jobb enda?

 

Jeg har tidligere jobbet i butikk, og vet viktigheten av å kunne takle alle typer kunder. Om en kunde er forbanna for ett eller annet, er det somregel en grunn til det. Uansett, feil eller ikke, er det ikke din subjektive mening som skal avgjøre servicegraden butikken skal yte til en kunde.

 

Vedrørende TV-saken... i følge kjøpsloven har du rett til avslag i pris eller å få et nytt produkt. Avtaleloven gir deg muligens retten til å heve kjøpet. God forretningsskikk vil gi det adgang til alle alternativene.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar

 

Når fadern kom hjem med tv'en oppdaga han at det var noen stygge merker på ramma rundt skjermen!!! :( Er veldig skuffa, og er ikke sikker på om jeg vil ha den lenger.

 

I denne saken bør du verken rote med kjøpslov, forbrukerrådet osv. Du tar bare med Tv'n tilbake og sier du vil ha igjen pengene. No problem. (Elkjøps egen kjøpsgaranti). Har ved etpar tillfeller benyttet denne ordningen selv. Du behøver ikke engang å oppgi noen grunn.

 

Sist gang fikk jeg igjen pengene på en luftvasker (aircondition). Opplyste at jeg hadde brukt den, og til og med at flaska med rensemiddel var brukt opp. Fikk igjen hvert øre.

 

En kan si mye stygt om Elkjøp, men på retur-området er de blandt de (den?) beste.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt om du/faren din kom til butikken etter å ha betalt for TV'et skal du ha rett på et bedre eller tilsvarende TV. Nesten samme prinsipp som reklame dette... (ikke helt, men jeg tror det skjønner poenget)

 

Jeg er desverre den typen som blir sur og liker å gjøre en "big deal" ut av slik, for slik skal IKKE skje. I verste tilfelle hadde jeg krevt 40% rabatt på demo tv'et (tror et demo brukt tv ikke har en større verdi enn 60% av utsalgsverdien)

Lenke til kommentar

40% rabatt på en utstillings-TV?? In your dreams må jeg dessverre si. Da tror jeg nok Elkjøp heller tar tilbake TVen, som de uansett må gjøre dersom du ønsker det pga. 30 dagers returrretten.

10%, kanskje 15%, tror jeg er mer normalt avslag for en utstillingsmodell (TV).

Lenke til kommentar
40% rabatt på en utstillings-TV?? In your dreams må jeg dessverre si. Da tror jeg nok Elkjøp heller tar tilbake TVen, som de uansett må gjøre dersom du ønsker det pga. 30 dagers returrretten.

10%, kanskje 15%, tror jeg er mer normalt avslag for en utstillingsmodell (TV).

 

Ja, det er mye, men jeg tror faktisk det er det. Er enig de vil sikkert komme med mye mindre avslag og heller ta TV'et tilbake enn å gi deg 40%

Lenke til kommentar

Men den virkelig dumme løken her, må jo være faren din... Han godtar å ta en utstilling-TV uten prisavslag. Han brurde heller krevet å få prisavslag og at de bestillte opp en ny fort som faen... istedenfor sier han bare "ja". Herregud. Sier som svenske knugen : "Det kommer ingen stekte spurver flyvende hvis du ikke selv anstrenger deg for å

gjøre ditt beste."

 

En ting er at butikken har gjort noe feil når de solgte din TV, som du hadde betalt for, men når du/faren din presterer å godta å få en dårligere vare til samme pris, så burde han nesten få premie i ren dumskap. Han og butikken har da gjort en NY avtale som er dårligere enn den dere først hadde; ny TV til full pris VS brukt TV til full pris. Det er ikke ulovlig det, ikke så lenge de informerer om det og du/dere takker ja. Den som har driti totalt på draget er jo ikke butikken...

 

Du/dere må huske på at ingen butikker gir lavere pris, uten at de MÅÅÅ. Hvis du sier at "Greit, jeg kan ta TV'n, MEN jeg krever lavere pris" så må dem gi deg lavere pris... for ellers mister dem jo en kunde. Eller om du krever å få avslag i prisen siden du må vente på at de bestiller opp en ny TV. Etter loven står dem IKKE i noen posisjon å kreve å at kjøpet ikke kan heves ... for at TV'n ikke kan leveres til riktig tidspunkt er å regne som "en vesentlig mangel" etter kjøpsloven ... i tillegg til Elkjøps 30-dager. Så om du/faren din ikke får det som du/dere krever, så er det bare å ta med seg penga og gå.

 

Når det er sagt, så har du samme garanti / reklamsjonsrett etter kjøpsloven på utstillinga også. MEN du må huske på at utstillings-TVene i elektroforretninger står på minst 10 timer / dag ... så den kan jo langt fra sies å være NY... Og har den stått der et par mnd'er ... så tilsvarer det MYE bruk...

Lenke til kommentar
Hmm..det er fælt hvordan brukere av forumet her roper forbrukerrådet osv med en gang en butikk har gjort en liten feil, eller et produkt ikke lever opp til forventningene. Jeg jobber i butikk selv, og må bare si at de som er høfllige og forklarer saken sin på en grei måte, har en tendens til å bli bedre behandlet av oss enn sure/hissige bråkmakere som truer med forbrukerrådet dersom de får problemer med noe de har kjøpt!  :p  

 

Uansett så er du i den posisjonen at når du handler noe på Elkjøp har du 30 dagers returrett, så i dette tilfellet kan du levere tv'en tilbake og få pengene igjen, og så kjøpe en ny tv. o/

 

Edit: skrivefeil

hallo? følger du med eller? butikker som Elkjøp ol. er ikke akkurat de som er flinkest til å følge forbrukerkjøpsloven og andre lover da.... det finnes utallige saker hvor ekjøp har gjordt en "liten" feil. det verste er at kommentaren fra dem er at de skal gå igjennom rutinene så dette ikke skal skje igjen, noen uker etterpå skjer noe lignende igjen...

en annen ting er at kommer du og sier at du har rett til det og det på en hyggelig måte så får du alikevel bare en sur mine tilbake :evil:

 

TV'n har stygge merker. allerede her kan man kreve penger tilbake siden den skal ha samme egenskaper osv som samme type TV. Å få pengene tilbake helt skal/burde være en smal sak, de reklamerer jo for 30 dagers returett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...