Gå til innhold

Aldersgrense for å eie våpen?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bekrefter det Arne sier. Jeg var 16 da mitt første våpen ble registrert på meg, da står det "Dispensasjon fra 18-årskravet" på våpenkortet. Dette kan du få dersom du har hatt jegerprøven i minst 6 måneder, eller har vært medlem i skytterlag tilknyttet godkjent skyteforbund (ofte DFS) i minst 6 måneder, og søker om våpen som er tillatt i skytegrenen/jakten du skal bedrive. Dette ble surrete, men poenget er i hvert fall at du får kjøpe våpen når du er 16. For pistol er aldersgrensen 21 år, og det er ufravikelig. Dessuten må man ha god vandel for å eie et hvilket som helst våpen, men det sier seg selv. :)

Lenke til kommentar
Dette kan du få dersom du har hatt jegerprøven i minst 6 måneder

Neida, nå til dags går det helt fint å kjøpe våpenet med en gang du har tatt jegerprøven og fyller 16 år. ;)

Jeg fikk min våpensøknad godkjent da jeg var 15 år med en rød strek under fødselsdatoen min. Dermed ble det hagle på bursdagen! :D

Lenke til kommentar
Dette kan du få dersom du har hatt jegerprøven i minst 6 måneder

Neida, nå til dags går det helt fint å kjøpe våpenet med en gang du har tatt jegerprøven og fyller 16 år. ;)

Jeg fikk min våpensøknad godkjent da jeg var 15 år med en rød strek under fødselsdatoen min. Dermed ble det hagle på bursdagen! :D

Aha! Da har det muligens forandret seg litt, ellers ble jeg feilinformert. Jeg fikk også registrert hagla på meg selv med en gang jeg var 16, ettersom jeg hadde vært med i skytterlag fra før. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så stor peiling på sånt.... Men det kommer egentlig helt ann på hvliken "gren" du skal bruke den på. Jakt - Konkuranse Osv.

Skal du eie det selv på ditt navn, må du være atten år.

Det er noe der at du kan vere 16 også, men der er jeg egentlig helt sikker...

Jeg er både med i jakt og konkuranse skyting. Tror konkuranse våpen er 14 år med verge er lovlig? Jeg har ikke lest så mye om det, så har ikke helt peiling. Eller er det noe med skytterlaget der?

Søk på nettet: Du kan stole mer på nettet enn oss

Endret av Fotgrafen
Lenke til kommentar
Jeg har ikke så stor peiling på sånt.... Men det kommer egentlig helt ann på hvliken "gren" du skal bruke den på. Jakt - Konkuranse Osv.

Skal du eie det selv på ditt navn, må du være atten år.

Det er noe der at du kan vere 16 også, men der er jeg egentlig helt sikker...

Jeg er både med i jakt og konkuranse skyting. Tror konkuranse våpen er 14 år med verge er lovlig? Jeg har ikke lest så mye om det, så har ikke helt peiling. Eller er det noe med skytterlaget der?

Søk på nettet: Du kan stole mer på nettet enn oss

Er du 14 får du uansett ikke registrert noe i ditt navn. 16 er absolutt laveste alder for å få registrert et våpen i sitt eget navn, men da er det vel litt strengere krav enn om du er over 18.

Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke.

Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller - hvis søkeren ikke har bopel i riket - av politimesteren på oppholdsstedet.

Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det.

Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. Tillatelse til å erverve revolver eller pistol eller til deler av slike våpen gis ikke til personer under 21 år. Kongen kan også fastsette høyere aldersgrense for andre arter skytevåpen og våpendeler, likevel ikke over 21 år. Erverves skytevåpen eller våpendeler ved arv, kan vedkommende politimester dispensere fra aldersgrensebestemmelsene på de vilkår han finner nødvendig i hvert enkelt tilfelle.

Ingen må overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester. Slikt samtykke kan ikke gis når vedkommende er under 16 år.

Kilde

Sikker på at du ikke tenker på jakt i opplæringsøyemed? Det er lov etter fylte 14 år.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Kort konkludert er grensen i praksis 16 år. Om du ikke har dekkende behov, har foreldre/verge som ikke lar deg ha våpen eller har en noen litt turbulente ungdomsår må du regne med å vente til du blir 18.

Å skyte under oppsyn tror jeg ikke det finnes grenser for. Opplæringsjakt på småvilt er fra og med 14 år, for storvilt 16.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...