Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

opel vectra som førstebil?


sigset02

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

okei, vectra a da du ser etter. Bortsett fra rust som rublings nevner, så er det en temmlig holdbar bil. Motor'n er ganske holdbar så lenge man passer på og bytte regreim når man skal, og holder den ved like med servicer.

 

Ellers så kan det vær greit og sjekke at bremser bak tar som dem skal, ta klossan kan sette seg ved mye forsiktig bremser, sjekk også at håndbrekk tar bra på begge sider da hånbrekkene sitter i trommler inni skiva.

 

Sjekk for rust i hjulbuer, rammevanger bak, støtdempertårn foran, kanaler og i dører.

 

Bilen du linka til så ut til og vær i bra stand og godt vedlikeholdt. Men du kan jo også få greie vectra b (vectra ifra slutten av 96->) til rundt samme prisen da.

Endret av *martin*
Lenke til kommentar
Har selv sett litt på Vectraer fra 1996 og ut. Hvordan er disse med tanke på service og utgifter osv?

 

Foringer i bakstilling har en tedens til og bli fort dårlige. ellers er det ganske holdbar og god bil så lenge man holder seg unna 1,6 16v.

 

Har en 97 modell vectra sjøl, og bortsett fra og bytta et par av de nevnte foringene så har jeg ikke hatt noen spesielle problemer.

 

Synes selv at det er veldig undervuderte biler, men det gjør jo at man kan få bra utstyrte og godt vedlikeholdte biler til en billig penge

Lenke til kommentar

Vær obs på at 2-literen i første generasjons Vectra har Autobahn-utveksling på manuell-kassa. I femtegir ligger du på rundt 1700 o/m i 80 km/t, mens du må opp i 100-110 for å ligge på 2000 o/m. Dette fører til at det blir noe mer giring ved kjøring i varierte forhold. På landeveien er det selvsagt genialt, med mindre du møter bakker. Motoren er ikke så veldig seig i bunnen ...

 

For øvrig er bilen helt grei sånn komfortmessig. Lite støy (litt vindsus i sideruta bak bakdøra sjenerer), og greie seter.

Endret av OML
Lenke til kommentar
Mangen av 1,6 16v motorene sliter med stort oljeforbruk. Ventiltetningene løsner, stempelringene setter seg fast og sylinderne blir urunde.

Alt det du har nevnt nå, og det med bakstillingen, er det ting som er dyre å fikse?

Blir det masse utgifter med service og vedlikehold på vectraer, eller er dette bare småting som koster noen kroner her og der?

 

Må sies at det er en ganske fin bil, så hvis det ikke er for dyrt å holde den gående setter jeg den sammen med de to andre på lista over biler jeg vurderer å kjøpe :)

Lenke til kommentar
Alt det du har nevnt nå, og det med bakstillingen, er det ting som er dyre å fikse?

Blir det masse utgifter med service og vedlikehold på vectraer, eller er dette bare småting som koster noen kroner her og der?

 

Må sies at det er en ganske fin bil, så hvis det ikke er for dyrt å holde den gående setter jeg den sammen med de to andre på lista over biler jeg vurderer å kjøpe :)

 

 

Vectra'n er holdbar bil og er ikke spesielt dyre og vedlikeholde, pluss at det heller ikke er så værst delepriser på opel heller. Men vil anbefale deg og finne en uten 1.6 motoren, for vis den begynner og bruke olje så blir det fort dyrt og reparere ja

Lenke til kommentar

Er service vær 15 tusen ja, men husker ikke helt hva som skal gjøres på servicer nå, men meiner det er små servicer på 15 og 30, og så stor service på 60 tusen.

 

Automatkassene er holdbare dem, men med 1.8 motoren syns jeg bilen vart for lat, så ville nok da gått for 2 liter bensin eller 2/2,2 diesel

Lenke til kommentar
Er service vær 15 tusen ja, men husker ikke helt hva som skal gjøres på servicer nå, men meiner det er små servicer på 15 og 30, og så stor service på 60 tusen.

 

Automatkassene er holdbare dem, men med 1.8 motoren syns jeg bilen vart for lat, så ville nok da gått for 2 liter bensin eller 2/2,2 diesel

Må nesten ta det som er å få kjøpt der ute, og til en passende pris også.

Hadde egentlig sett på 1.6 liter, men får vel holde meg unna dem da. Også vil jeg ikke eeegentlig ha automat :p

Liker veldig godt manuel, og det er letter å kjøre økonomisk med dem også.

Pluss at her hvor jeg bor er det en del bakker og sånt, så på vinterføre og forhjulstrekk tror jeg ikke jeg hadde kommet meg hjem med automat :p

 

Men da ser det ut som Vectra er et seriøst alternativ :)

Lenke til kommentar

Ser at mange av dem heter "CD", "GL" eller "Comfort". Hva er spesielt med disse?

Og hva betyr det som står etter motorvolum, eks. "16V" eller "8V".

 

Og enda et spørsmål, må dieselmotorene har større volum for å få samme antall hester som bensin? Så en 2.0 TD (er ikke det turbodiesel?) som bare hadde 90 hk, og noen andre 2.0 litere som bare hadde 100hk.

Bensinbilene derimot har 100hk med bare 1.6 liter, 116hk med 1.8 liter og 136hk med 2.0 liter.

 

Virker som dieselmotorer krever mer drivstoff for å få samme effekten??

Lenke til kommentar

De har en helt annen momentkurve og turtallspekter,

så kan vel si at en diesel er sterkere, men treigere..

 

CD, GL og de andre er kun navn på utstyrspakker,

noe andre sikkert har en oversikt over ;)

 

8V og 16V har med anntall ventiler i toppen å gjøre,

der f.eks 2.0 8V har 112hk og 2.0 16V har 136hk (150 i Calibra)

Lenke til kommentar

GL er standar utgaven, CD har mer utstyr ( har en vectra B 1.8 CD sjøl og den har blant annet el-klima, kjøre-computer, rattsyring av stereo og alarm)

 

Helt hva som er forskjellen fra CD til comfort er jeg ikke helt sikkert på, men veit at det også finnes en utstyrpakke som heter sport som blant annet har anna utveksling på girkassa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...