Gå til innhold

data glupinger : pcen har stoppa helt

Anbefalte innlegg

Okei, nå har pcen virkelig pensjonert seg!

Jeg har to forskjellige bærbarer. Den som streiker nå er en MPX modell. Jeg har liksom null peil på pcer, men skal forklare;

Pcen er ganske ny. Jeg installerte norman virus kontroll på pcen. Det funket helt fryktelig dårlig! Jeg måtte kjøre virus kontroll hver eneste gang jeg var på pcen. Mine venner fikk 3 eposter av meg, som IKKE jeg hadde sendt. Slik jeg har forstått det er dette virus. Når jeg kjørte virus kontroll fant jeg alltid 1-2 trojaner, og ja, jeg vet faktisk hva det er ! :w00t: En dag skulle jeg logge meg på msn, men daa var det nok. Det stod; Kan ikke logge deg på. Vil du rapportere problemet? Nei trykket jeg på. Tenkte det var en feil hos msn. Men neida.

Etter som dagene gikk virket ikke internett heller! Det stod: Kan ikke åpne internett, vil du rapportere om problemet? Nei trykket jeg. Så da virket verken msn eller internett. Neste gang jeg logget meg på kjørte jeg virus kontroll, og i løpet av 1 min. fant jeg to trojaner. Men så stoppa alt fullstendig opp. Jeg måtte skru av pcen ved å trykk på "off" knappen. Jeg prøvde å restarte pcen, men neida. NÅ VIRKER INGENTING! Jeg vet det er maaasse virus på den pcen, men det er ikke noe jeg kan gjøre med, for uansett hva jge trykker på står alt helt stille! Musen virker, men alt inne i datamaskinen står stille! Får ikke kjørt virus kontroll. Har pcen kræsja eller hva dere kaller det? Ville vært eeeeevig takknemlig om dere data glupinger hjelper meg. Pcen er ikke min egentlig, det er min brors.., så ja, håper dere skjønner at jeg virkelig trenger hjelp! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Når en PC har maaaaasse virus som du sier er det beste man kan gjøre å slette alt sammen og sette det opp på nytt igjen. Siden du har null peiling burde du få noen til å gjøre dette for deg. Husk å sikkerhetskopiere alt du trenger fra PCen før dere begynner på denne jobben.

Lenke til kommentar

Oki, rekner med du skriv dette på ein anna pc. Prøv å ta installasjons fila for MBAM over på den infiserte pc'en og start det. Dersom ikkje det går, kan du laste ned combofix på den "ikkje-infiserte" pcen, installere det og leggje mappa over på den infiserte pc-en.

MBAM: http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-...4-10804572.html

Combofix: http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/ComboFix.exe

Edit: Kan vera det kan hjelpe å skru av eit par prosessar manuelt. Trykk "Ctrl + Shift + Esc" Velg fana "Prosesser" og maksimer vindauget. Sørg for å få med alle prosessane. Ta eit printscreen av vindauget og post det her.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

stemmer. Er på en annen pc ;) Okei, skal prøve det du kom med nå. Bare for å komme med mer info om problemet;

Når jeg skrur på pcen logger den på seg helt normalt, men plutselig kommer det opp et vindu der det står nøyaktig dette;

drwtsn32.exe har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne.

Hvis du holdt på med noe, kan det hende du mistet info du arbeidet med.

Fortell Microsoft om dette problemet.

Vi har opprettet en feilrapport du kan sende til oss slik at vi kan forbedre drwtsn.32.exe. Rapporten vil bli behandlet konfidensielt og anonymt.

"Send feilrapport" ---- "Ikke send"

det skjer ingenting om jeg trykker på send eller ikke send. Pcen står heeeelt stille.

Oki, rekner med du skriv dette på ein anna pc. Prøv å ta installasjons fila for MBAM over på den infiserte pc'en og start det. Dersom ikkje det går, kan du laste ned combofix på den "ikkje-infiserte" pcen, installere det og leggje mappa over på den infiserte pc-en.

MBAM: http://www.download.com/Malwarebytes-Anti-...4-10804572.html

Combofix: http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/ComboFix.exe

Edit: Kan vera det kan hjelpe å skru av eit par prosessar manuelt. Trykk "Ctrl + Shift + Esc" Velg fana "Prosesser" og maksimer vindauget. Sørg for å få med alle prosessane. Ta eit printscreen av vindauget og post det her.

Lenke til kommentar

det ikkje snakk om at du sjølv skal analysera loggen din. Det kan mellom anna eg, norbat, SNIPPSAT, submit og r2d290 gjera for deg. Combofix er mykje brukt på forumet, og me har hjulpe mange å bli kvitt sine virus problem. Det minimum payne foreslår høyres kanskje ut som det lettaste, men ta i betrakning at du mest sannsynleg vil miste dokument som du gløymer å ta backup av. I tillegg må alle program installerast på nytt att.

Under er standardtalen som me brukar flittig når me ber personar bruke combofix, eg skal absolutt ikkje tvinge deg til å køyre combofix, men resultata når me brukar det er strålande.

Last ned Combofix (av sUBs), og legg det på Skrivebordet.

Kjør combofix.exe, og følg veiledningen. Du får et spørsmål om at "Roughly 1/100 machines failed to make it through the disinfection process!! Are you sure you want to do this??" - Svar Yes

Du må ikke klikke på vinduet mens programmet kjører. Dette kan føre til at programmet fryser.

Hva gjør ComboFix:

- ComboFix er et multifix-program som er laget for å fjerne en hel del kjente infeksjoner, samt lager en logg/rapport som viser filer/prosesser/registeroppføringer som ligger på PC-en. Loggen kan avgjøre om det fortsatt ligger noe på PC-en som skal fjernes. Det kreves da at noen med erfaring kan lese loggen og fortelle hvordan man skal gå videre.

PS: Combofix vil blant ramse opp alle filer som har blitt opprettet den siste måneden, og kan i enkelte tilfeller også fortelle fullt navn og annen informasjon som kan betraktes som sensitiv. Av den grunn bør du gå gjennom loggen og se om du finner informasjon du ikke vil dele med alle, og sensurere det.

Post loggfilen fra Combofix (c:\combofix.txt)

EDIT: jo, nå virket den. jeg gikk inn på denne siden http://www.bleepingcomputer.com/combofix/how-to-use-combofix og alt jeg har å si er WOW.

det der fikser ikke jeg. Jeg er ikke flink med pcer at all... burde kanskje sende pcen på reprasjon :thumbdown:

Du treng strengt tatt ikkje vite korleis combofix verkar (sjå over for meir info). Det er eit program som gir særs god informasjon som kan hjelpe ved manuell fjerning av virus. Det er då loggen eg/me treng for å kunne hjelpe deg.

Legg merke til at alle instruksjonene som blir gitt i denne tråden er skreddersydd for denne maskinen, og at verktøyene som blir brukt her, kan forårsake skade på en annen maskin med andre typer infeksjoner.

Hvis du tror du har det samme problemet, bør du følge veiledningen til norbat, og poste loggene i en ny tråd.

Hallo

Mitt navn er tosha0007, og jeg skal være med på å hjelpe deg med å fjerne alle infeksjoner du måtte ha på PC-en.

• Det kommer til å bli gitt en rekke instruksjoner som må bli fulgt i den rekkefølgen vi skriver dem i.

• Ikke prøv å fjerne problemet på egenhånd. Når vi først er i gang med en prosess er det viktig at den blir gjort "uten avbrytelser".

• Hvis det er en instruksjon du ikke forstår, du er usikker på noe, eller det skjer noe uventet, må du ikke gjette/gå videre, men skrive en post på forumet der du spør om det du lurer på.

• Ikke start flere tråder (hverken her på diskusjon.no eller på andre forum). Dette vil bare forvirre oss som driver support.

• Det kan hende at opperasjonen vil gå i flere ledd, og det kan hende det tar litt tid før du får svar, men vi gir oss ikke hvis ikke du gjør det.

• Ikke gi opp og formater PC-en (selvom noen sier at det er det eneste som hjelper). Det er svært usansynlig at man må formatere grunnet virus.

• I noen tilfeller hender det at tråder går oss hus forbi, så hvis du ikke har fått svar innen 24 timer kan det være lurt å skrive en liten "purre-post" så tråden din havner øverst på lista.

Hvis du følger disse instruksjonene, skal vi nok få fikset problemet med maskinen.

PS: Det kan hende at sikkerhetsprogrammene dine gir advarsler på noen av verktøyene vi ber deg om å bruke.

sikkerhetsprogrammene kan ikke vite om verktøyene har gode eller dårlige hensikter. Verktøyene blir brukt av profesjonelle rundt om i hele verden, så du kan stole på at programmene er trygge.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Viktig:

Har du hatt problemet lenge, viss ikkje kan du prøve å ta ein systemgjenoppretting til før problema kom.

For XP:

http://support.microsoft.com/kb/306084/no

For Vista:

Opne startmenyen og søk etter "Systemgjenoppretting"

Høgreklikk på ikonet og velg "Kjør som administrator"

Følg veiledninga og velg eit tidspunkt før du merka problema

edit: sorry for dobbelpost :blush:

edit2: moderator kan godt flytte tråden her

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

tusen hjertlig takk for svar, det er utrolig hva du kan! :thumbup:

nå trodde jeg jeg skulle klare det, etter en så grundig fin forklaring fra deg, men neida. Problemene blir bare fler!

1. Den pcen jeg sitter på nå er tysk, så når jeg skal laste ned combofix skjønner jeg ikke helt hva jeg skal trykke...

2. Som sagt er ikke pcen min. og selvfølgelig er det en administrator på pcen..... noe som gjør at jeg ikke er fri til å laste ned ting uten tillatelse fra admin (som er da min bror, som er på ferie. (må ha passord for å logge seg inn på hans konto).

Såååå, på tide å gi opp nå kanskje :D

Lenke til kommentar

er litt usikker, men går det ikkje å køyre systemgjenoppretting utan å vera administrator. Sjølv om du har vista kan du iallfall prøva.

edit: gi meg litt tid skal eg prøve å få ein av dei som er enda betre enn meg til å kome med sine innspel til kva som bør gjerast.

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Scann med combofix og mbam... post loggene i en egen tråd. D har sikkert scanna allerede? Uansett noen antivirus programmer reagerer på combofix. Combofix skal ligge på skrivebordet. Mener du må bytte navn på exe fila til eks: test.exe

IKKE trykk på vinduet mens combofix scanner. Det kanhende at dataen restarter. Så scanner du med mbam. Loggene poster du i egen tråd.Da kommer noen til å se på de. :p

Vi skal nok ta virusene :p

Endret av riskake90
Lenke til kommentar

Hallo

Vi må få noen ting klart før vi fortsetter. Mange ubesvarte spørsmål... Ta deg tid til å teste ut (hvis du er usikker), og svar så godt du kan på alle spørsmålene mine :)

1. Har jeg forstått riktig i at når pc-en er av og du starter maskinen, kommer du deg helt inn på skrivebordet (der startmenyen osv. er)?

2. Har jeg forstått riktig i at når du har startet opp PC-en, virker det som at du ser på et bilde (altså at musen fungerer, men gir ikke noen respons når du klikker med museknappene)?

3. Med andre ord har du ikke lastet ned noen programmer på den infiserte PC-en enda, ikke sant?

Dersom du ikke svarer "ja" på alle spørsmålene ovenfor, stopper du her (ikke les lenger ned), og forklarer i neste innlegg hva som ikke stemmer.

Hvis du har svart ja på de tre spørsmålene ovenfor, må vi prøve å få til at du klarer å bruke PC-en din til en viss grad. Jeg har til nå tre forslag, men for å hindre forvirring deler jeg de opp i tre poster (der du prøver det jeg sier før jeg kommer med neste forslag).

Sjekk om følgende fungerer:

• Restart/start maskinen på vanlig måte

• Trykk mange ganger på F8 fra du nettopp har startet maskinen, til du kommer inn på en side med flere alternativer.
  • Velg alternativet Sikkermodus.

• Til slutt logger du deg inn på brukeren din, og velger det passordet du pleier å bruke.

Merk: I noen tilfeller logger Windows seg inn på en bruker automatisk, og du trenger da ikke å skrive inn brukernavn eller passord.

Gi tilbakemelding på om du får til å gå inn på filer og mapper fra sikkermodus

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Dere er så herlige som hjelper :D utrolig flinke folk! :D

Jeg er super forvirra nå. Ikke for å være håpløs, men jeg trenger svar på noe jeg og...

1. Hva mener du med å scanne?(prt sc ? )

2. HVILKEN pc snakker dere om ? jeg blir litt forvirra.

La oss kalle pcene noe.( Bare for å gjøre det lettere for meg :new_woot: )

Pc1 er den infiserte pcen.

Pc2 er den ikke infiserte pcen.

Så til spørsmålene til deg som svarte nå sist :)

1. Har jeg forstått riktig i at når pc-en er av og du starter maskinen, kommer du deg helt inn på skrivebordet (der startmenyen osv. er)?

Ja. Altså jeg kommer meg til forsiden. Der start står nederst til venstre : )

2. Har jeg forstått riktig i at når du har startet opp PC-en, virker det som at du ser på et bilde (altså at musen fungerer, men gir ikke noen respons når du klikker med museknappene)?

Ja. Akkurat slik er det!

3. Med andre ord har du ikke lastet ned noen programmer på den infiserte PC-en enda, ikke sant?

Nei. Det har jeg ikke... den reagerer ikke i det hele tatt, så det blir litt vansklig.

Pc1 : Jeg prøvde å trykke f8 helt fra jeg trykka på "ON" knappen på pcen helt til startmenyen kom fram. Ingenting skjedde.

Til alle: Som sagt pc er langt i fra noe jeg kan... men jeg vil gjerne fikse pcen, i og med at den ikke er min, og at det er jeg som har skapt problemene. Jeg håper dere forstår at jeg er på "windows exel nivå" og kan forklare meg ting som om dere skulle forklart et lite barn. Vil også si at jeg er super takknemlig for svar, dere har virkelig peiling på dette ;):thumbup:

EDIT: ikke det at det kommer til å hjelpe så særlig, men jeg tror virusene er fra google. Jeg har lest om virus på google, sånne som påstår at de er et antivirusprogram og laster seg inn på skrivebord. Jeg gikk ikke med på det, men allikevel er pcen min infisert :no:

Endret av Lovinda
Lenke til kommentar
Pc1 : Jeg prøvde å trykke f8 helt fra jeg trykka på "ON" knappen på pcen helt til startmenyen kom fram. Ingenting skjedde.

Holdt du inne F8? Eller trykte du fleire ganger F8 menst maskina boota opp?

Trur nok du må trykke fleire ganger menst maskina booter opp for og komme inn i menyen kor du kan velge sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...