Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hardisk i server sluttet å fungere , koblet i raid med 4 andre hardisken , noen måte å redde data på ?

Anbefalte innlegg

Heisann , en av hardiskene i HP madiasmart severen min har sluttet å funke , den består av 4 hardisker og alle er koblet i raid og klarer nå da å ikke få ut noe data fra de 3 andre diskene som fungerer eller den som sluttet og funke. har prøvd å kjøre disk reprasjonsprogramet som følgte med serveren men det ser ikke ut til å funke :( har og prøvd å matet ut den ødelagde disken men da får jeg bare opp at det ikke er nok plass ledig til å mate den ut , selv om det faktisk er det... hadde vært kjipt nå om 3 Tb med data skulle gå til helvette , så om noen vet om noe en kan gjøre for å få ut dataen fra de fungerende diskene hadde jeg blitt overlykkelig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I HW sin test kan jeg sitere dette:

I WHS håndteres all lagringsplassen som én stor disk, uansett om det er disker som sitter inne i serveren eller om det er eksterne disker som er tilkoblet via USB, Firewire eller ekstern SATA. Teknologien Microsoft bruker heter Windows Home Server drive extender. Fordelen med denne teknologien er at den kan blande ulike typer lagringsmedier og fortsatt kunne få redundans. Dette er ikke en RAID-løsning og Microsoft mener at den er mer fleksibel enn nettopp en RAID-løsning.

Så fort du har flere enn to disker i en WHS, startes en duplisering av data slik at du ikke mister noe i tilfelle diskkrasj. Til forskjell fra en RAID-løsning lar WHS derimot brukeren bestemme akkurat hva som skal dupliseres. Dette skjer på delingsnivå. Vi valgte for eksempel å sørge for at våre viktige dokumenter og bilder ble duplisert mens våre musikk- og videofiler ikke var like viktige.

Denne dupliseringen kommer også til nytte for brukere som kjører andre operativsystem, som for eksempel Mac eller en Linux-distribusjon. Mac-brukere kan for eksempel bruke Time machine og sette opp en separat utdeling på serveren der filene lagres. Aktiverer du siden duplisering for denne delingen, får du automatisk en viss ekstra sikkerhet sammenliknet med om du bare lagrer filene på én disk.

Å legge til mer lagring eller ta bort en disk er enkelt, og gjøres ved hjelp av guider. Eksterne disker kan til dels legges til som tilleggslagring og dels brukes for å ta backup av serveren selv. Tar du bort en disk, sørger en guide for at all data på disken først kopieres over til en annen disk.

Kilde: http://www.hardware.no/artikler/fujitsu_si...r_1900_/57212/3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...