Gå til innhold

Recover disk til vista

Reyna

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan kan jeg lage en fabrikk recovery dvd/cd til vista, slik som produsentene lage til pc'ene de selger. Menes 1 stk recovery oppstartsdisk som går til skjult partisjon på hardisk der resten av filene ligger. Er akkurat ferdig nå med den nye pc'en slik jeg vil ha den og trenger derfor help med dette oppsettet. Har søkt i timesvis på nettet men finner ikke den infoen jeg trenger for å gjøre dette. kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Hvordan kan jeg lage en fabrikk recovery dvd/cd til vista, slik som produsentene lage til pc'ene de selger. Menes 1 stk recovery oppstartsdisk som går til skjult partisjon på hardisk der resten av filene ligger. Er akkurat ferdig nå med den nye pc'en slik jeg vil ha den og trenger derfor help med dette oppsettet. Har søkt i timesvis på nettet men finner ikke den infoen jeg trenger for å gjøre dette. kan noen hjelpe meg med dette?

Dersom du har en latop av for eksempel typen HP pleier det å ligge inne et program som lar deg brenne ut en recovery disk. Visst det ikke er snakk om en "pakke pc" så er det vell ingenting som heter recovery disk til Vista. Du må enten stappe alle de filene du vil beholde på en partisjon og formatere C: med Vista dvden din.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for svar, Dette er en pc som jeg har bygget selv som jeg trenger recovery dvd/cd til.

Jeg har nå instalert alle programmer som jeg trenger og vil helst ha en form for backup/recovery

dvd som peker til en skjult partisjon på ene harddisken min. Jeg trenger det slik at jeg slipper å installere

alt på nytt i tilfell pc kræsjer og håpet at det var noen her som vet og kan forklare hvordan dette kan gjøres på

en enkel måte.

Lenke til kommentar

Det trenger jo ikke være noen skjult partisjon. Du kan legge det på DVD, ekstern harddisk, eller en annen partisjon på disken.

Det som først og fremst trengs er en type backup program som lager et 'image'. Det finnes mange slike, også noen gratis.

Det er selvsagt også mulig å legge imagefilen på en skjult partisjon, men det er bare unødig ekstra arbeid.

Sjekk disse:

http://ping.windowsdream.com/

http://www.runtime.org/driveimage-xml.htm

http://www.paragon-software.com/home/db-express/

Eller du kan kjøpe Norton Ghost eller Acronis TrueImage.

Lenke til kommentar
... Var litt usikker på ping om den bare er ment som et linux program?

Ping er nok et Linux program, men det behøver ikke bety noe. Å lage et disk image er uavhengig av hvilket OS som kjøres på disken.

Fordelen med å kjøre en slik operasjon fra et annet OS er at man slipper problemene med åpne filer. Det er svært komplisert å lage et image av Windows partisjonen mens Windows kjører. Mens det er svært enkelt å gjøre fra et annet OS.

Selv bruker jeg ofte Ghost 2003, som er et eldre DOS program.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...