Supernaut_ Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 For dere som er helt blanke på dette feltet så kan dere lese litt om temaet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Chakra Det er altså energi-felt som mange mener vi har i kroppen. Ved og stimulere å kjenne til disse energi-feltene via meditasjon, yoga, akupunktur etc så kan man oppnå mye bedre helse, mental-styrke for og nevne et par ting. Dette er brukt mest i den østlige verden i flere tusen år, og vesten er mer skeptisk forståelig nok. Personlig så er jeg fortsatt litt skeptisk, men jobber med litt praktisering av Chi kung og meditasjon(mere til neste år). Det hele startet med at jeg leste en bok av mann som var lærer i på skole i USA med doktorgrad i psykologi, 6grad sort belte i Nihon Karate-jujutsu, bl.a Han startet og praktisere chi kung å han forteller om alt han fikk igjen for det harde arbeidet. Kan lese litt om han her: http://www.hoshin.com/drmorris.asp Hva mener dere? Pseudoscience? Jeg holder trua oppe fordi det er så mange interessante og dyktige personer som oppfordrer til utforskning av dette noe fremmede temaet. Som feks David Lynch. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Pseudoscience? Ja. Her er mine grunner til å mene det: - Det er, så vidt jeg kan se, ikke utført noen seriøse og vitenskapelige forsøk om dette. - Det brukes begreper som "energi-felt" o.l. og definisjonen på disse er som regel så flytende at man kan få det til å bety nesten hva som helst, noe som gjør at man ikke kan foreta en vitenskapelig undersøkelse. - Man sier at metodene er basert på eldgammel visdom fra østen. Som om det gjør det noe mer troverdig. Det er ingenting vi ikke vet, som man visste for flere tusen år siden. - Du skriver at dyktige og interesante personer støtter denne alternative behandlingen, men du nevner David Lynch som eneste eksempel. Hvorfor skal man høre på hva en regissør mener om dette temaet? Han har da ingen relevant utdanning og det eneste han kan gjøre er å synse, noe en hver idiot er i stand til å gjøre. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hva med dette: jeg har en film på utube, som interressant men ekkelt viser et morgue i cankt petersburg, og folk som sløyer døde mennesker. Helt jævlig. Men det det viser, er at mennesker er lite annet enn en haug med kjøtt og bein. Og blod. Som dyr. Derimot er det ingen tvil om, og bevist, at spiritisme, som jeg kaller det, funker. Det være seg religion, chakra, chi, wotnot elns karate, poenget er at man gjør noe som fokuserer deg, slapper deg av eller what have you. Chakra og alt annet slikt i vesten er ganske bs synes jeg. Men hvis man ser på monker og slike mennesker i østen som dedikerer seg til det, kan de gjøre ganske spreke ting, inkl holde pusten i ti min, knekke hånda 100 ganger eller w/e som folk uten slik mind control ikke hadde tålt. Men å tro at slike ting helbreder sår og gjenoppliver mennesker er å ta i. Men man kan gå så langt som å si at godt humør bringer god helse. Hvis dette gir deg godt humør- ha god helse. I topicen står det forøvrig hva vet dere om chakraene? Nå vet ikke jeg hva de andre vet her, men jeg vet ikke mye, annet enn at det er en del av hinduismen. Og at ett slikt energifelt ligger i pannen, som også linken din viser. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Hva mener dere? Pseudoscience? Det er bare religiøst fjas. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Hva mener dere? Pseudoscience? Det er bare religiøst fjas. Det er vell dette LordArgh sier i sin post også så svarer nå. Jeg er på ingen måte troende, jeg er bare veldig interessert i hva bevissthetsforandring kan gjøre med mennesker. Dette iform av psykadelia, meditasjon, yoga whatever. Disse tingene finnes det alt for lite studier om, og det er bevist at meditasjon kan fysisk forandre enkelte deler av hjernen. Hvis man leser en bok som går mer detaljert inn på det med chakraer så er det ikke noe religiøst med det i det hele tatt. Chakraene er symboler på organer,kjerteler vi har i kroppen. Så bilde i første post er noe missvisende. Og med stimulering av de riktige kjertlene lenge nok (som feks det som er kalt for "the thirdeye" så kan det bli sendt ut kjemiske stoffer "NATURLIG" som påvirker både psyke og fysikk. Søk opp: Kundalini Driver også jævlig mye med styrketrening og for tiden kickboxing. Og det er ingen nyhet at folk som driver med martial arts driver med disse tingene. De som sitter år etter år for og oppnå "kundalini" og til slutt får det til, de juger? En proff bodybuilder som driver www.ironaddicts.com er helt oppslukt med dette. Og han er ikke knyttet til noe religion. Jeg syntes det er et interessant tema, og stikker på fhs og skal drive med teakwondo, styrketrening, meditasjon i et år. Så skal vi se om jeg har endret mening. Foreløbig er jeg skeptisk til begge parter. Det er den subjektive erfaringen som teller alt i alt. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Driver også jævlig mye med styrketrening og for tiden kickboxing. Og det er ingen nyhet at folk som driver med martial arts driver med disse tingene. De som sitter år etter år for og oppnå "kundalini" og til slutt får det til, de juger? Men det er ikke på grunn av energifelt eller andre spirituelle ting at du beseirer de onde gudene. Å ha troen på deg selv og høy moral har mye å si. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Driver også jævlig mye med styrketrening og for tiden kickboxing. Og det er ingen nyhet at folk som driver med martial arts driver med disse tingene. De som sitter år etter år for og oppnå "kundalini" og til slutt får det til, de juger? Men det er ikke på grunn av energifelt eller andre spirituelle ting at du beseirer de onde gudene. Å ha troen på deg selv og høy moral har mye å si. Hehheheh, I know. Tror dessverre ikke på noen gode/onde guder. Er heller mer interessert i hvordan det og kunne i kontakt med det dypeste av hjernen/ubevisste kan ha sine fordeler. Og kombinere det med kampsport er en god måte og få utviklet seg som menneske. Foreløbig har de beste investeringene i mitt liv vert hard styrketrening med mye baseøvelser + bra kosthold. Det er ihvertfall vitenskapelig dokumentert. edit: Fin signatur btw Pels. Endret 29. desember 2008 av Supernaut_ Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 De bruker det i Naruto. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Vet lite om det, men det virker som piss fra ende til annen. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Vet lite om det, men det virker som piss fra ende til annen. Hah. YEEE. Fin holdning. Minner meg om meg selv for et par år siden, går inn og svarer på noe jeg har den minste aning om hva dreier seg om. Hele tråden var egentlig et håp om andre som hadde lest litt bøker evt hatt litt erfaring kunne kommet inn med et par positive eller negative ord. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Problemet med "visdom" fra gammeldager, er at slike ting som chakraer er basert på rene antagelser og gjettemål (som all gammel vitenskap) Som mange andre ting, så var mye fullstendig utenfor mulighetene til disse menneskene å forstå hvordan ting egentlig henger sammen, og for å bøte på mangelen i kunnskapen deres, fant de opp noe som kan virke troverdig. Chakra-felt er like troverdig som at det er onde ånder som forårsaker sykdom. Vi vet i dag at det er ingen behov for slike "energi-felt" i kroppen våres, den fungerer utmerket uten. Dette er bare pseudo-idioti fra en for lengst svunnen tid da folk ikke visste bedre. I dag vet vi bedre, selv om mange ikke ønsker å gjøre det. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Anbefaler at du tar en kikk på "Here Be Dragons" og bruker det du lærer der til å spørre de viktige spørsmålene "hvem, hva og hvordan". Utvis kildekritikk! Fordi noen har 6. dan og har karret til seg en grad er det ikke synonymt med at han har medisinsk konsensus bak seg, dette er et klassisk argument fra autoritet og er således ugyldig Det er det samme som om jeg sklulle si at jeg har trent Tae Kwon Do i 4 å og nå trener Shotokan karate hvorpå jeg vet at chi fungerer. Chi, qui eller quigong er like mye bullshit som chakraer, trening, kosthold og fokus er det eneste som hjelper. Du må fokusere for å treffe rett så du knekker planken og ikke hånda ikke sant, etr samme gjelder på skytebanen, jakt ovs... Som tidliger nevnt er det selve fokuseringen som er cluet, om en trener seg opp til å oppnå fokus på det en gjør konsentrerer en seg mer og vil således få et bedre resultat, dette gjelder i alle ting vi gjør. Så ja, meditasjon hjelper, men ikke fordi det skjer noe "mystisk". Kort sagt; Chakraer er gamerl overtro og bullshiit fra ende til annen. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Om jeg sier at det er alver som vil få deg til å føle deg rolig om du sitter i ro, konsentrerer deg om pusten din i et rolig rom i 30 minutter og du føler deg rolig etterpå, betyr det ikke at det er alver som gjør det. Det er som nevnt ingen god måte å teste disse påstandene om chakra, mange flytende begreper, og få ønsker og forsøk av folka som påståelig vet mye om det for å snevre det inn begrepsmessig for å gjøres testbart. Det ligger verdi i meditasjon rent psykologisk, men en trenger ikke legge til et lag med woo-woo for å gi det mening. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Chakra er nok desverre et veldig gammelt begrep som stammer helt tilbake til tiden før grekerene ble hypp på ideen om natur-elementer. Ild, vann, vind osv. Chakra, ulikt naturelementene, har derimot mer enn ett antatt oppstandssted. Angivelig har ideen om chakra eksistert både i India og Japan på omtrent samme tid. Ordet chakra betyr hjul, og representerer sirkulasjonen av chakra i kroppen. Hinduene tilegnet chakra forskjellige egenskaper etter hvor i kroppen det befant seg(hals-chakra, hjerte-chakra..) der meditering med fokus på en av disse forskjellige chakraene ville kunne bringe frem energien og gjøre spesielle oppgaver utifra hvor i kroppen chakraen ble tatt fra. Ideen som befant seg i Japan, var mye mer lik på ideen grekerene brukte til å forklare tiltrekning og avstøtning. I kroppen fantes det to sett med sirkulasjonssystemer for chakra, hvorav dyp konsentrasjon på en av disse ville kunne føre til manipulasjon av et element; vind, elektrisitet, flamme, vann, jord, plante. Men chakra er nok ingenting i seg selv, det er av rent mytisk opphav, og inget annet enn interessant lesestoff. Å villedet tro på dette blir å leve i uvisshet, men det er ikke sagt at det ikke har sine goder. Dum overbevisning som fører til glede og feilaktig sikkerhet har det med å reparere ett og annet. Ignorance IS a bliss. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Mye meditasjon som går på å visualisere seg det ene og det andre, om noe slikt egentlig finnes blir litt dumt å spørre om ettersom man allerede tenker på det. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 At ideen finnes, kan man jo ikke så tvil om, men at effekten er mindre lureri enn en hvit løgn er selvsagt mer diskutabelt. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Jepp, skjønner at dere er skeptiske. Er ganske skeptisk selv, det er derfor jeg er på jakt etter flere synsvinkler og erfaringer. Jeg får komme tilbake og meddele mine erfaringer etter året på folkehøyskole. Om det fungerer for en person, fungerer det da? Det er det vanskelig og svare på. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 At det kan ha en virkning, en ventet virkning, kan man stole på at finnes gjelndende for et høyt antall mennesker. Men, lik med f.eks. akupunktur, så er det ofte ikke de grunnene som blir oppgitt for effecten du får av meditasjonen, som er tilfellet. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Noen som så TV2-nyhetene i kveld? Var et innslag der om at samtaleterapi hjalp mot kronisk utmattelsesyndrom, uten at man vitenskaplig kunne si hvorfor. Chakraer er ikke noe fysisk, men ved å "tro" kan det skapes forandringer. Be lenge nok så vil en få svar, tenker da på The Book of Abramelin som faktisk fungerer. Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Noen som så TV2-nyhetene i kveld? Var et innslag der om at samtaleterapi hjalp mot kronisk utmattelsesyndrom, uten at man vitenskaplig kunne si hvorfor. Chakraer er ikke noe fysisk, men ved å "tro" kan det skapes forandringer. Det er kanskje litt vanskelig å finne ut hvorfor det hjalp mot kronisk utmattelsessyndrom når man ikke en gang vet hva alle årsakene til denne lidelsen er. Mye tyder på at det for det meste er snakk om psykiske årsaker og jeg synes ikke det er vanskelig å tro at samtaleterapi og lignende kan hjelpe mot dette. Jeg hadde forøvrig vært interessert i å se hva slags vitenskapelige tester som ble utført og hva som var resultatet av disse, men det så de kanskje ikke noe om på nyhetene? Som du selv sier er tro i enkelte tilfeller nok til å skape en forandring. Det betyr ikke at behandlingen som pasienten har fått virker, bare at pasienten tror at den gjør det. Behandlingen virker som placebo og får pasienten til å tro at de blir bedre/friskere. Be lenge nok så vil en få svar, tenker da på The Book of Abramelin som faktisk fungerer. Hva mener du med at den fungerer? Endret 3. januar 2009 av LordArgh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå