CorporalClegg Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hei I det siste har jeg fyllt HD til randen(500gb),. og ytelsen er blitt merkbart dårligere. Windows (XP) ligger på samme partsjon som resten. Kommer det til å påvirke ytelsen hvis jeg lager en egen partisjon til XP? (I såfall trenger jeg en guide for dummies) Jeg vil ikke ha Min Datamaskin på samme maskinen isåfall. Jeg skal kjøpe en ny disk, er det da en fordel å lage et RAID oppsett? Hva er RAID, og mister man lagringsplass? Takk! Endret 28. desember 2008 av ravii Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Jeg har alltid installert Windows på en egen partisjon. I installasjonen av XP kan man gjøre dette og jeg har da laget en partisjon C: på ca. 50GB som holder for mitt bruk. Resten av plassen gjør jeg da om til D: hvor alt av bilder, musikk, filmer, dokumenter osv. ligger. Alle programmer vil bli installert på C:. Fordelen med å gjøre det slik er at hvis Windows skulle klikke kan jeg slette alt på C: uten å miste noe annet enn programmer og Windows. Alt annet ligger jo på D:. I tillegg ligger filene "tettere" enn på en 500GB harddisk med alt mulig drit i hulter og bulter. Hvis du vil kjøpe en harddisk til og sette dette i RAID finnes det mange forskjellige måter å gjøre dette på. Noen måter er mer populære enn andre. Du har en fin guide over hva som er hva her: http://en.wikipedia.org/wiki/Redundant_arr...Standard_levels I tillegg er defragmentering alltid smart hvis man merker at ytelsen blir dårligere. Endret 28. desember 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Må man formatere/legge inn XP pånytt om jeg vil ha flere partisjoner? Og hvordan får jeg mine dokumenter over på en annen partisjon en den XP ligger på? Hvor risikabelt er RAID 0? Vil det ha noen hensikt å lage to partisjoner, en på hver disk på feks 50gb å kjøre XP der, og bruke resten til vandlig lagring? Hvil dette beskytte meg mor farene ved RAID 0? Har det noen betydning at diskene ikke er samme merke? Takk for svar! Endret 28. desember 2008 av ravii Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hvorfor ikke kjøpe en like stor eller større disk og bare ha begge diskene uten raid? Etter du har installert den nye disken flytter du alt du vil beholde over på den nye, og så formaterer du den gamle. Legg windows på en egen partisjon på ca 50 gb som blir anbefalt over, så slipper du dette problemet senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hvorfor ikke kjøpe en like stor eller større disk og bare ha begge diskene uten raid?Etter du har installert den nye disken flytter du alt du vil beholde over på den nye, og så formaterer du den gamle. Legg windows på en egen partisjon på ca 50 gb som blir anbefalt over, så slipper du dette problemet senere. Enig med GullLars. Dette er den løsningen som tar minst tid og blir ryddigst. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Joda, var enegtlig bare nysjerrig på RAID.. Hvor stor forskjell vil jeg merke på to disker RAID0 mot to helt vandlige disker? Hvordan lager man en patisjon? Kan jeg lage en egen partisjon til windows før jeg formaterer slik at je slipper å innstalere alt pånytt? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 bump Flyttet nettopp maskinen inn i et skap (godt ventilert) og temp. på HD økte fra 16 til 30-32 grader. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 bump Flyttet nettopp maskinen inn i et skap (godt ventilert) og temp. på HD økte fra 16 til 30-32 grader. Bump er ikke lov på forumet, tenkte jeg skulle informere om det. Harddisker liker seg faktisk ofte bedre rundt 30 grader enn ved 15. Jeg vet ikke nøyaktige tekniske årsaker. Uansett, hvis harddisk tempen økte så mye så vil sansynligvis resten av systemet ditt øke i temperatur også. Installer SpeedFan eller tilsvarende, Folding@Home, og kjør en 24 timer stress-test der du måler tempen. Hvis CPU holder seg under 60-65 grader er ventilasjonen bra nokk. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 CPU ligger på samme temp som vandlig (13 idle, ikke oevr 25 load.) Ellers er tempraturen som vandlig. bump er vel ganske utbett og jeg har aldri sett en mod som slår ned op dette, nå skal det jo nevnes at jeg ikke har så lang fartstid på forumet, men likevel.. Forrige forslaget ditt virket ganske greit, men: Hvordan lager man en patisjon? Kan jeg lage en egen partisjon til windows før jeg formaterer slik at je slipper å innstalere alt pånytt? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 bump Flyttet nettopp maskinen inn i et skap (godt ventilert) og temp. på HD økte fra 16 til 30-32 grader. Bump er ikke lov på forumet, tenkte jeg skulle informere om det. Harddisker liker seg faktisk ofte bedre rundt 30 grader enn ved 15. Jeg vet ikke nøyaktige tekniske årsaker. Uansett, hvis harddisk tempen økte så mye så vil sansynligvis resten av systemet ditt øke i temperatur også. Installer SpeedFan eller tilsvarende, Folding@Home, og kjør en 24 timer stress-test der du måler tempen. Hvis CPU holder seg under 60-65 grader er ventilasjonen bra nokk. Bump er "lov" hvis man venter et par dager etter forige post. Reklamere for sine egene tråder i andre tråder er heller ikkje lov. Noe du gjør svært ofte med ssd tråden Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Bump er "lov" hvis man venter et par dager etter forige post. Reklamere for sine egene tråder i andre tråder er heller ikkje lov. Noe du gjør svært ofte med ssd tråden Jeg er ganske sikker på at det står at å poste "bump" ikke er lov i følge forumreglene, men som du sier er det lov å *bumpe* ved å skrive noe relevant som angår posten et par dager etter siste post selv om den er din egen. Reklamere for egne tråder har jeg ikke sett noe om i regelverket i det hele tatt, men ved de anledningene jeg har gjort det (i alle fall de aller fleste) har det vært for å svare på spørsmål om SSD og henvise til at svarene ligger der. For å opprette en partisjon kan du bruke "diskbehandling" fra kontrollpanelet i windows, eller du kan gjøre det under installasjon av windows. Dette foresetter at det er plass på harddisken som ikke allerede er tildelt en partisjon. Hvis all harddiskplass er tildelt så må du enten slette partisjon(er) for så å tildele ny, eller bruke et verktøy som f.eks. Partition Magic. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå