Gå til innhold

Reverse Macro Setup: D300 + 105mm + 50mm

Anbefalte innlegg

Ville bare dele mitt setup som jeg har nå satt sammen for litt mer close-up macro ting.

Kamera: Nikon D300, firmware 1.10

Objektiv: Nikon 105mm f/2.8G AF-S VR

Objektiv i reverse: Nikon 50mm f/1.4D AF Nikkor

Reverse ring: 52mm to 62mm, se den på eBay

Filter montering: Nikon F BR-3, se den på eBay

Montering:

Nikon D300 + 105mm + 62mm->52mm ring + 50mm + BR-3 + filter.

Funksjonalitet:

VR - fungerer overraskende godt. Men noe vanskeligere å "lock the target" - samtidig som bildene blir litt skarpere.

AF - autofokus kan brukes med macro setup - så lenge det du skal fotografere er innenfor rekkevidden er selective fokus fult mulig.

Brukervennlighet :

Helt okey. Enklere i bruk enn det ser ut til å være. Men syns at BR-3 + filter er et must, ellers vil du være skremt i å fokusere virkelig close i frykt om å skade reverse objektivet. Er et par gang jeg har dolket i "motivet" med filteret.

Da jeg brukte 50mm f/1.4 opplever jeg nesten ikke tap av lys. Men jeg tror dersom man skal få noe brukbare resultater er det best å fotografere med blits. Selv har jeg Nikon R1C1 som jeg skal prøve å henge på denne setup.

post-7631-1230464335_thumb.jpg

post-7631-1230464350_thumb.jpg

post-7631-1230464355_thumb.jpg

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fint oppsett der ja:)

Dette gir deg ca 2:1? Post gjerne noen prøvebilder. Du kan jo se om noen edderkopper har overlevd julevasken.

Japp, så snart kjæringa drar til Trondheim så skal jeg ta non bilda :) Tar litt tid å sette det heile sammen også må man ha blits og alt det der... får ikke tid til sånt i juletiden.

Lenke til kommentar

Hvor stort fokusområde har du å rutte med.

Du vil få samme forstørelsen med å snu en 35mm/28mm, men fokusområdet er temmelig snevert og det gjør det oppsettet kun brukbart under kontrollerte opptak. En 50-60mm macro med mellomringsett vil vel også klare ca 2:1, med betydelig større fokusområde.

Uansett, tøft - jeg liker alternative veier!

Lenke til kommentar
Hvor stort fokusområde har du å rutte med.

Du vil få samme forstørelsen med å snu en 35mm/28mm, men fokusområdet er temmelig snevert og det gjør det oppsettet kun brukbart under kontrollerte opptak. En 50-60mm macro med mellomringsett vil vel også klare ca 2:1, med betydelig større fokusområde.

Uansett, tøft - jeg liker alternative veier!

Største fordelen med å bruke denne setup er at det er minimalt med lys tap. Og at minste nær grense er bare noen få centimeter. Det VS et mer telephoto mode er at det er enklere å operere håndholdt. Men som sagt det er i teorien, har til gode å virkelige teste dette her.

men sånt generelt er tanken å bygge et rig som er mulig å ta hjemme fra.

F.eks. man har D300 med 105mm montert. Så har man 50mm ferdig skrud med mellom ring og med BR-3 og filter på andre siden. Med lens caps på begge siden kan den uten problem ligge i lumen. Og skrus raskt på når det er behov for det. Det gjør det heile ganske enkelt å transportere ta med seg, enn f.eks. det med extension tubes.

Lenke til kommentar
Det gjør det heile ganske enkelt å transportere ta med seg, enn f.eks. det med extension tubes.

Å smukke på mellomringer tar vel ikke lange tiden det heller!

Jeg kommer uansett til å kjøpe meg nye mellomringer, for de kan jeg bruke på flere linser.

Ser på bildene dine at her snakker vi om makro i "gammel" betydning.

Regner med dybdeskarpheten er så som så?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...