Aquila Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Det hevdes fra visse hold at folk flest vil få økt kjøpekraft i 2009. Jeg tror ikke det vil skje. Jeg tror at gjennomsnitlig kjøpekraft vil bli sterkt redusert, og at veldig mange får problemer med å betale på forpliktelsene sine. Grunnen er at mange næringer akkurat nå går med dundrende underskudd eller har sterkt redusert inntjening. Situasjonen er faktisk mye verre enn det som folk flest tror. Det har vært mye snakk om at eiendoms og byggebransjen nærmest har stanset opp. Det det ikke har vært snakk om er at dette har kraftige innvirkninger på øvrige bransjer også, blant annet de som leverer materialer og innredninger. Fiskeriene og fiskeforedling går elendig. Oljeprisen og råvareprisene stuper og det er sterke innskrenkninger i oljerelaterte prosjekter. Skipsfarten er i kise og verftene mangeler nye oppdrag. Høyteknologibedrifter mangelr nye ordre. Det finnes nesten ikke en eneste bransje i dette landet som ikke er ille berørt. Dette vil gir stygge resulateter i begynnelsen av 2009 som bare vil forverres utover året. Mange bedrifter vil måtte innskrenke og antallet konkurser blir formidabelt. Resulatet er permitteringer, mye arbeidsløshet, redusert arbeidstid og fravær av overtidsmuligheter. Bedriftene har ikke lenger mulighet til å betale gode lønninger eller det blir inflasjon som spiser opp kjøpekraften. Absolutt ingen er utenfor faresonen. Og blir en arbeidsløs, vil en ikke klare å infri gjeld ved å selge hus eller andre dyre gjenstander, idet eiendom nærmest er uselgelig uten at en byr den ut for spottpris. Og selv om en ikke skulle bli arbeidsløs, er det stor sjanse for at en ikke klarer forpliktelsene sine. Det lureste enhver kan gjøre i denne situasjonen, er å unngå å stifte ny gjeld, redusere forbruket og legge tilside midler slik at en kan ta en støyt. Endret 29. desember 2008 av Ueland Lenke til kommentar
burger`n Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) --------------------------- Endret 7. januar 2010 av cup o` tea Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Vi er kommet litt videre i tiden.. Begynner snart på 2009... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jo flere som kommer med dommedagsprofetier jo større sannsynlighet er det for at disse går i oppfyllelse. Dette er og blir en selvoppfyllende profeti. Selvfølgelig er det bransjer som sliter. Selvfølgelig vil dette gå ut over mange. Men hva vil skje dersom ALLE sparer på alle innkjøp og kjøper kun det nødvendigste? ENDA flere får problemer og ENDA flere bransjer sliter. Typisk overskrift i tabloidaviser som dessverre får en stor ringvirkning over hele landet. "Boligpriser når nye høyder" - "Boligkrakk" - "Usikkerhet i markedet". Og hva skjer? Folk leser det og justerer seg deretter. Ta til fornuft. Alle! Hjelp til med å holde julene i gang. Kjøp det du trenger og kjøp det du har lyst på og råd til. Sørg gjerne for å sette av litt ekstra til sparing, men dette er som posteren før meg sier strengt tatt noe folk burde tenkt på før. 2009 kommer til å bli et godt år for meg og min familie. Ja, det er en egoistisk tanke. Eg tjener godt, har en trygg jobb, lite gjeld og det meste eg trenger. Eg kommer nok til å kjøpe meg et hus neste år og da mest sannsynlig på salg(hus skulle eg kjøpe uansett men pga krisen som alle skriker om så får eg det sikkert billigere enn hva eg ville gjort ellers). 2009 kommer nå mest sannsynligvis til å være et dårlig år for ganske mange også, og desverre kjenner eg alt for mange av disse. Hadde de bare tatt til vettet før de tok opp forbrukslån for å bytte ut et fungerende kjøkken eller fordi de "måtte" ha seg ny sofa. Ris til egen bak sier bare eg. Uansett, eg er svært imponert over at trådstarter har skrevet feil årstall tre ganger i innlegget sitt. Det er ikke bare en glipp Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Vi er kommet litt videre i tiden.. Begynner snart på 2009... Jeg mente å skrive om utsiktene for 2009, men trykket tydligvis på feil tast. Noen mener tydligvis at hvis alle folk later som om det ikke blir krise og fortsetter forbruket i samme tempo som før, så vil krisa være løst. Denne gangen nytter ikke slike trylleformularer, fordi de som hadde god kjøpekraft har brukt opp mulighetene til å investere vesentlig mer grunnet høy gjeldsbyrde, og fordi veldig mange har dekket behovene sine under boomen som var intil nylig. Dertil har også utenlandske kunder av norkse bedrifter gått til nærmest kjøpestopp. Når dette kombineres med et sterkt overinvestert og sterkt forgjeldet næringsliv, er fasiten at det blir et kollaps. Derfor må enhver beskytte seg selv så godt en kan og ha en adferd som bygger ned gjelda en har og slik at en legger seg opp reserver. Endret 28. desember 2008 av Aquila Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Så du mener at eneste løsningen her er å stoppe økonomien helt? Hvilken faglig vurdering har du egentlig som grunnlag her? Eg har selv ingen økonomisk utdannelse og min faglige vurdering er da sterkt redusert og begrenset til det vi lærte på ungdomsskolen. Men egentlig er regnestykket veldig enkelt. Du jobber som elektriker. Du har en nabo jobber som mekaniker, en som er selger på Siba og så har du en sønn som jobber i kassa på Rimi. Et typisk scenario. Folk er redde for å bruke penger fordi de har lest i avisen at alle må spare fordi det er katastrofe innen økonomien. Dermed er det ingen som driver med opppussing eller nybygg og ingen som trenger elektriker. Du blir permitert. Ingen tar seg råd til å kjøpe nye hvite- eller brunevarer på Siba lenger og naboen din mister jobben der. Ingen tar seg råd til å få reparert bilen sin, folk reduserer dagligvareinnkjøpet og sønnen din mister jobben der. Ikke så utenkelig? Da snakker vi om selvoppfyllende profeti. I stede for bør folk holde forbruket sitt på et fornuftig nivå. Har du råd til å kjøpe ny TV, og trenger det, så gjør du det. Skal du pusse opp? Hvorfor ikke når det nå kanskje blir billigere håndtverkstjenester? Nye hvitevarer? Absolutt, men ikke via kreditt. Folk må bli langt mer restriktive ovenfor for å ta opp lån og stifte gjeld. Folk må sørge for å spare seg opp en reservekapital og ikke låne mer en hva de kan betjene med verst tenkelige rente. Folk må bli fornuftige! Men å stoppe hele det økonomiske systemet? Ja det var en god ide... spesielt nå. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Vi er kommet litt videre i tiden.. Begynner snart på 2009... Jeg mente å skrive 2008, men trykket tydligvis på feil tast. 2008 er over om 3 dagar, eg antar du meiner 2009. For å unngå forvirring og andre brukarar som reagerer må eg be deg endre årstala til 2009. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Om man ikke engang vet hvilket år det er skjønner jeg at det også kan bli litt rot i økonomien Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Poenget mitt er at bedirifter og privatfolk har kommet i en situasjon hvor de ikke lenger har noen evne til å investere vesentlig mer på en stund og heller ikke har vehov for det. Derfor vil det ikke fungere å oppfordre folk til å såkalt kjøpe som normelt. Og utenlanske kunder vil ikke høre på disse oppfordringene om å kjøpe som normal (av norske varer). De fleste hushoildninger har derfor heller ikke godt av å fortsette kjløpefesten som før. Det blir et kollaps. En må bare se dtte i øynene. Hver og en må handle slik at kollapsen ikke blir katstrofal for en selv privat. Og staten må sørge for at bitene settes sammen igjen på en fornuftig måte etter kollapsen samt å hjelpe de som rammes. Dette vil innebære en faktisk nedbygging av Norges næringsliv, nemlig en nedbygging til et mer bærekraftig nivå. At bedifter som har ekspandert sterkt derved går fløyten, det får en bare ta med seg. Du spør hvilke faglig bakgrunn jeg har. Vi lever i et land hvor vi fortelles å om å være meningsberettiget uansett faglige bakrgunn. Derfor uttaler jeg meg om hvasomhelst når jeg har en mening om det. Men jeg prøver å logisk begrunne det jeg skriver. Endret 28. desember 2008 av Aquila Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Vel, eg skal ikke skyve det under et teppe at situasjonen er vanskelig og at arbeidsplasser går tapt. Problemet mitt med det du sier er at det er en ond sirkel. Folk våger ikke å bruke penger - bedriftene mister inntekt - arbeidsplasser blir lagt ned - folk har enda mindre penger å ikke bruke. Ja, folk har brukt over evne i lang tid. Og disse vil nå få straff og ris til egen bak(og mange oppslag i avisen om hvorfor overformynderiet ikke tok over tidligere). Men situasjonen blir bare værre dersom alle skremmes til å spare på enhver krone. For å holde de økonomiske hjulene i gang, som er veldig viktig, så må folk bruke fornuftigt mye med penger. Man skal ikke ta opp forbrukslån for å kjøpe TV for å støtte samfunnet. Men om du har behov for noe, og har råd til det og samtidig muligheter for å sikre seg selv så mener eg man må kunne kose seg nå også. Endret 28. desember 2008 av nomore Lenke til kommentar
Aquila Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Ja, det er et dilemma her. Skal en som privatperson handle slik som er mest fornuftig for en selv isolert sett, eller skal en kjøpe mer enn det en synes er fornuftig. Det mest fornuftige rent privatøkonomisk er nenlig å gjøre som følger. - Absolutt ikke stifte mer gjeld - Betale ned på gjelda - Legge midler tilside slik at en har en nødbeholdning av kontanter. - Vente med å kjøpe store ting som hus og bil. Det blir nemlig billigere siden. Eller skal en dirve veldedighet mot et overinvestert og forgje4ldet næringsliv som fremdeles priser varene sine altfor høyt. Standpunktet mitt er helt klart. La alt næringsliv som er utbygget utover normalt behov og som er avhengige av ublu priser og manisk handlemønster falle omkull. Og så kan vi innføre 6-timersdagen i den delen av næringslivet som blir tilbake for å hindre arbeidsløshet. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Mitt inntrykk er at nordmenn er som en saueflokk. Hvis det pop å bruke penger, ja så bruker man penger. Men nå er det pop å spare. Altså vil mange service- og salgsyrker merke innstramninger i 2009 og gå konkurs. I tillegg har vi globale trender som ofte er enda lettere å lese på kort sikt. Endret 29. desember 2008 av Spartan Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 I avisene om dagen presenteres det som må være århundrets bløff. Krona devalueres med 20 % mot Euro og danske kroner, noe som skal gi nordmenn bedre råd? Hva er vitsen med å få mer penger mellom hendene for de med gjeld om det ikke kjøper noe mer? Dette stimulerer bare til mer forbruk og mindre sparing. Det siste vi trenger. Fortsetter den trenden vi er inne i koster snart en hamburgermeny på et gatekjøkken 300 kroner, samtidig som inflasjonen er "2,5 %" Den som er pensjonist vil slite med det som skjer. Inflasjonen har ligget på mellom 10-15 % i året de siste årene og kan nå akselerere til 20-25 % i året. Den lille muligheten som kanskje er tilstede nå er at tjenester i Norge. En hårklipp, eller andre tjenester kan gå ned i pris samtidig som endel importerte produkter kan gå opp i pris. Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Mitt inntrykk er at nordmenn er som en saueflokk. Hvis det pop å bruke penger, ja så bruker man penger. Men nå er det pop å spare. Altså vil mange service- og salgsyrker merke innstramninger i 2009 og gå konkurs. I tillegg har vi globale trender som ofte er enda lettere å lese på kort sikt. Det jeg har sett er at sparing er populært i tider med høy inflasjon når det ikke lønner seg å spare. Når sparing lønner seg er det alltid upopulært. Det som alltid er sikkert er at pengepolitikken i Norge er veldig ekspansiv. Den eneste grunnen til at kjøpekraften har holdt seg er at Kina har ført en handelskrig lenge. Japan snakker om å avskrive USA sin statsgjeld. Skal Kina gjøre det samme vil prisen på importvarer stige dramatisk. Asia har veldig lenge subsidiert sin eksportindustri på bekostning av sine egne innbyggere ved å bruke sine sparepenger på å kjøpe amerikanske statsobligasjoner som har holdt våre renter lave. Om de bestemmer seg for å slutte med det, vil det få store konsekvenser. Situasjonen i Kina minner om hvordan USA hadde det når 2 verdenskrig pågikk. Det var priskontroller på mat og lønn, og folk hadde ikke så mye, men hadde hadde jobb, og industrien var sterk. Det var derfor mange som var redd for at de gode tidene ville ta slutt når krigen tok slutt. Slik er det også i Kina. Kineserne er redd for hva som skjer om de skal slutte å tvangsfore resten av verden med billige varer. Men som i USA, vil det ikke bli noe problem. De kan konsentrere seg om sitt eget marked og la sin valuta styrke seg 3-4 ganger. Endret 29. desember 2008 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå