Gå til innhold

Koble teleskop til kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva er det jeg trenger for å kunne få til noe sånt?

Det du trenger er vel et teleskop og en adapter som skrus fast i mounten på kameraet, og som festes på teleskopet, i tillegg om det er stjerner du skal ta bilde av ( ikke the girl next door ) er det lurt å kjøpe et stativ som følger stjernehimmelens bevegelse.

Du kan få et bra teleskop med stativ til 10k nok. Selve delen som kobler kamera og teleskop sammen koster vel ikke allverden.

Dette er tatt med et vanlig 55-250mm objektiv på 450D, la bare kameraet på en stable av rare ting for å få riktig vinkling opp mot himmelen da jeg ikke har stativ. Ikke det at det er noe bra, men viser hva du kan fange opp uten å ha noe mer enn kamera og objektiv ( som du kan se beveger himmelen seg kraftig :( ):

Orion Nebula

orionnebulaco9.jpg

Endret av victoryseieren
Lenke til kommentar

Nå får vi jo ikke reklamere for butikkene våre her inne, så jeg får heller bare nevne hva du trenger.

Det de selger på Natur og Fritid er mest for kompaktkamera og lite egnet til dSLR.

Du trenger en T-Ring for EOS og et universaladapter. Søk på T-Ring og EOS. Evt PM meg, så kan jeg gi deg eksakt pris på hva du trenger.

Lenke til kommentar
Tror du det er min butikk? Nei, det er nok ikke det. Men greit nok det. Jeg fjerner linken og lover å aldri mer linke til nettbutikker man vet har noe noen trenger.

Har jeg ikke påstått heller. Nå ble jeg mildt sagt himmelfallen over din fornærmelse.

Jeg formulerte meg så nøytralt jeg mente jeg kunne/burde nettop for *ikke* å fornærme noen, og skal ikke ha skylden på meg for om du fjerner linken eller ei.

Det står *ingenting* negativt om Natur og Fritid i mitt forrige innlegg, kun et hint om at det finnes et bedre spesialisert produkt på markedet.

[Edit]

Og siden Pybalto valgte å fjerne linken til Natur og Fritid, så legger jeg den ut her:

http://www.naturogfritid.no/default.asp?va...3;&rstadv=J

Forøvrig er Natur og Fritid en helt grei butikk, har handlet masse der selv.

[/Edit]

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

@Aetius:

Dersom du allerede har en T-Ring (T2), så trenger du et adapter med 1,25" "barrel" og M42 gjenger for å koble sammen teleskopet og speilrefleksen.

Det finnes forskjellige typer, hvor noen også har muligheten til å inneholde et okkular mens andre kun kan brukes i primærfokus.

Jeg var innom linken for å se hvilket teleskop du har erhvervet deg. Generelt *kan* newtonian teleskop være knirkete å få i primærfokus med kamera/adapter. Du får ikke fokuseren skrudd langt nok inn. Men ser også at du har et ganske "langsomt" teleskop (f/8,77), og det er ofte på "raske" teleskop (f/5 eller større) hvor dette fokusproblemet kan oppstå. Selv har jeg et newtonian med f/4,7 og jeg får det *ikke* i fokus uten å bruke Barlow eller okkular. Og jeg gidder heller ikke å flytte primærspeilet for å få det til.. :)

Søk på "Universal Camera Adapter" eller "Variable Camera Adapter".

@kjelle392:

Se hva jeg skrev til Aetius. En startpakke er T-Ring og kameraadapter (og teleskop selvfølgelig). Da kan du bruke samme søkekriterier som Aetius, men i tillegg søk på "T-Ring Canon EOS".

Legg også merke til hva jeg skrev om fokusering ang newtonian teleskop.

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med Natur og Fritid og ble svært imponert over servicen jeg fikk. Siden de hadde tabbet seg litt ut og sagt alt jeg trengte var teleskopet og T2-adapteren, skulle de sende meg et mellomstykke (som skal mellom T2-adapteren og teleskopet) gratis. Ikke verst!

Jeg fikk for øvrig svært god service fra dem før jeg kjøpte teleskopet også. Snakket vel med en fyr i en halvtime eller så og fikk god hjelp, bortsett fra den ene tabben.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

:) Dette blir muligens litt Off-topic, men...

Jeg er på utkikk etter et rimelig amatørteleskop, primært for å kikke litt på planeter. Jeg har speilrefleks, så det hadde vært kjekt å kunne koble det til.

Men hva bør jeg velge; den omtalte reflektoren eller for eksempel denne? Hvorfor bør jeg eventuelt velge den ene framfor den andre?

Håper på noen gode tips....

Lenke til kommentar

Det kan være flere grunner til å velge det ene og det andre. Refraktorer har vanligvis bedre optisk kvalitet enn reflektorer, men reflektorer (og spesielt Newtonian*) har som regel større diameter og samler dermed mer lys.

*Med det mente jeg bare at det fort blir dyrt og mye glass på f.eks Cassegrain-teleskoper.

Lenke til kommentar
Gi gjerne tilbakemelding om du får alt i fokus både med og uten Barlow.

kan ta en stund, da teleskopet nå residerer på mine foreldres hytte på Filefjell. Jeg er ikke der oftest, desverre.

Var ikke klar over at NogF hadde dette utstyret da det ikke klart fremkommer på siden deres.

Nei, siden deres kan virke litt rotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...