diZrupt0r Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 jeg har mountet noen shares fra en windows2000-box slik at de kommer opp under /mnt/share1 //mnt/share2 etc på linux-laptoppen dette fungerer helt fint, men problemet er at jeg ikke får lov til å lese filer som har æøå i seg. filene med norske tegn dukker opp, men de har en hengelås over seg i Konqueror... kjører Redhat 8.0. tips? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 Hvis ikke jeg husker helt feil så står det noe om det i smb.mount manpage.. Det skyldes i hvertfall at ikke du har spesifisert tegnsettet til å være utf8 eller noe slikt.. Lenke til kommentar
CForce Skrevet 9. april 2003 Del Skrevet 9. april 2003 evt kompiler ny kernel med support for de charsets og codepagesene du trenger, og sett default codepage for samba til 865 som omfatter norsk.. Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Hvis ikke jeg husker helt feil så står det noe om det i smb.mount manpage.. Det skyldes i hvertfall at ikke du har spesifisert tegnsettet til å være utf8 eller noe slikt.. hm.... prøvde å spesifisere UTF8, men det hadde ingenting å si. slik prøvde jeg: mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=unicode,iocharset=utf8,unicode //box/d$ /mnt/box-d skjedde nøyaktig det samme... feks en mappe som heter "Røyksopp" på win2k-boxen, vises som "Ryksopp" med en hengelås over i Konqueror.. "Locked directory" Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 ... og sett default codepage for samba til 865 som omfatter norsk.. hadde du giddet og gitt meg et konkret eksempel på hvordan du gjør akkurat dette? takker Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Søk på forumet etter kernel-compile eller kjerne kompilering. Under File Systems->Network File Systems-> Samba-> Use a default NLS skriver du cp865(trur jeg). Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Søk på forumet etter kernel-compile eller kjerne kompilering.Under File Systems->Network File Systems-> Samba-> Use a default NLS skriver du cp865(trur jeg). takk for svar. så man er altså nødt til å rekompilere kjernen for å få fram norske tegn? tungvint opplegg egentlig. amerikansk windows2000 tar jo disse sharene uten problem og den har ikke støtte for noe sånt i kjernen skulle man tro.. jaja, får vel kjøre på Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 En Kernel-Compile kan fixe masse rart det.. F.eks tar du jo seff bare med de sakene du trenger, og vips har du en raskere maskin... Lenke til kommentar
mohuhau Skrevet 10. april 2003 Del Skrevet 10. april 2003 Du trenger ikke å rekompilere kjernen for å få støtte for norske tegn på samba sharen din mount med: mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=cp850,iocharset=utf8 //box/d$ /mnt/box-d Lenke til kommentar
diZrupt0r Skrevet 10. april 2003 Forfatter Del Skrevet 10. april 2003 Du trenger ikke å rekompilere kjernen for å få støtte for norske tegn på samba sharen din mount med: mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=cp850,iocharset=utf8 //box/d$ /mnt/box-d GENIALT!!! det fungerte da slapp jeg å begynne å rote med kernelen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå