Gå til innhold

[Løst] samba og norske tegn?

Anbefalte innlegg

jeg har mountet noen shares fra en windows2000-box slik at de kommer opp under /mnt/share1 //mnt/share2 etc på linux-laptoppen

dette fungerer helt fint, men problemet er at jeg ikke får lov til å lese filer som har æøå i seg. filene med norske tegn dukker opp, men de har en hengelås over seg i Konqueror...

kjører Redhat 8.0.

tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis ikke jeg husker helt feil så står det noe om det i smb.mount manpage..

Det skyldes i hvertfall at ikke du har spesifisert tegnsettet til å være utf8 eller noe slikt..

hm.... prøvde å spesifisere UTF8, men det hadde ingenting å si.

slik prøvde jeg:

mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=unicode,iocharset=utf8,unicode //box/d$ /mnt/box-d

skjedde nøyaktig det samme... feks en mappe som heter "Røyksopp" på win2k-boxen, vises som "Ryksopp" med en hengelås over i Konqueror.. "Locked directory"

Lenke til kommentar
Søk på forumet etter kernel-compile eller kjerne kompilering.

Under File Systems->Network File Systems-> Samba-> Use a default NLS skriver du cp865(trur jeg).

takk for svar. så man er altså nødt til å rekompilere kjernen for å få fram norske tegn? tungvint opplegg egentlig. amerikansk windows2000 tar jo disse sharene uten problem og den har ikke støtte for noe sånt i kjernen skulle man tro..

jaja, får vel kjøre på

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å rekompilere kjernen for å få støtte for norske tegn på samba sharen din :) mount med:

mount -t smbfs -o username=xxx,password=xxx,codepage=cp850,iocharset=utf8 //box/d$ /mnt/box-d

GENIALT!!! det fungerte ;) da slapp jeg å begynne å rote med kernelen :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...