godingen00 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hei. Jeg er en gutt på 15 år. Trener benkpress sammen med en kompis ca 3 ganger i uka hvis vi får til. Han har fått seg benkpress. Jeg lurer på en ting. Skal man trene til failure hvert sett? Jeg føler jeg får mest utbytte av så mange reps som mulig på hvert sett? Eller tar jeg feil? For det blir ca sånn som dette; 55 kg x 6 reps 55 kg x 6 reps 55 kg x 5 reps 55 kg x 5 reps 55 kg x 4 reps for eksempel. Kompisen min har løftet; 47 kg x 7, 6, 4, 4, 3 reps..... Eller noe sånt. Hva er galt? Er det greit sånn? For når noen sier at de trener 5x5 kan det vel ikke være perfekt lagt opp for hvert reps?? Er det sånn at man stopper på 5 på hvert sett? Hvis det er sånn, føler jeg at jeg ikke får max utbytte. Hva er best? Stoppe på 5 reps hvert sett? For så å øke progresivt når man har god kontroll på 5x5? feks gå opp til 60kg da og prøve. Trenger hjelp!! Vet ikke hva som er best! Endret 6. januar 2009 av godingen00 Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Stoppe på 5 reps hvert sett? For så å øke progresivt når man har god kontroll på 5x5? feks gå opp til 60kg da og prøve. Jepp. Failure-trening lønner seg ikke. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Om jeg var deg ville jeg gått ned til 50 kg og tatt det 5x5 og bygd deg opp til 55 kg 5x5 etter noen økter Om man kjrøer failure på hvert sett så sier det fort stopp med progresjonen! Snakker av erfaring! Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Jepp, 5x5 er en fin metode å bruke. Ellers bør det nevnes at det ikke er noe som heter best når det kommer til treningsmetoder. Selv det mest avanserte og gjennomtenkte programmet vil ikke kunne gi deg spesielt raske økninger hvis kroppen er tilpasset det i for stor grad. Variasjon er nøkkelen, og på et eller annet tidspunkt vil du merke mer progresjon ved å løfte 12 reps f.eks. En annen ting du må huske på er at hva du føler gir mest utbytte der og da har veldig lite å si, i og med at progresjon bare kan måles over en lengre periode. Det at du får pump i muskulaturen betyr ikke nødvendigvis at du har hatt ei god økt Endret 1. januar 2009 av awkward Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Du kan jo prøve å kjøre droppsett innimellom. Dvs å senke belastninga, gå ned til 30-35kg, og ta så mange reps du klarer. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 som sagt over her så er ikke gunstig å trene til fail, når du kjører dropset, så senker du bare ikke vekta, f.eks: 10 reps på 50, først, rett etterpå 30 kg til fail, blir no helt annet enn å kjøre bare til failure, men dropset i benken, nææ, har ikke no tro på det.. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Mulig jeg ikke forsto deg helt rett, men uansett... Trådstarter kjører nå til failure på hvert sett. Jeg tror selvfølgelig at det er veldig ugunstig. Det jeg da anbefaler han er å ta 3-5 normale sett først (han skal klare alle repetisjoner og ha litt margin), for deretter å ta ett sett med lavere vekt hvor han ikke nødvendigvis kjører helt til fail, men ihvertfall til han sliter ordentlig. Det skal brenne i musklaturen når man er ferdig Det gir også litt "psyokologisk motivasjon" å kjøre droppsett. Synes jeg iallefall. Jeg følger RYP-programmet nå. Der er det lagt inn droppsett i knebøy, benk og roing fra uke 4-6. De som har laget RYP har sannsynligvis ganske god peiling på dette regner jeg med. Ellers vil jeg oppfordre til å trene hele kroppen, og ikke bare brystet. Det blir litt teit Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 da var det jeg som misforsto deg, trodde du mente at han bare skulle gå ned til 30 kg og kun trene til fail... Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 5x5 funker fjell her. Lenke til kommentar
godingen00 Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Ok, takk for svar! Tok; 55 kg x 5 55 kg x 5 55 kg x 5 55 kg x 5 55 kg x 5 Det gikk greit, var tungt. Men jeg lurer på en ting til. Neste gang da, skal jeg ta det samme? For jeg tviler på at jeg klarer 57 kg x 5 x 5 neste gang. Hva skal jeg gjøre da? Fortsette 55 kg x 5 x 5 til jeg klarer den lett, for så og øke til 57 kg, eller skal jeg prøve? Men hva hvis jeg løfter 57 kg x 4 feks noen sett? Da blir det dumt.. (1kg er minimum vekt.) btw så løftet jeg 69 kg maks i dag før settene! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Gå ned til 40 og kjør 5*5 på det, og så øker du defra hver uke, så lenge du klarer (kan godt gå ned til f.eks. 3 reps et par uker for å øke videre). Og ikke gjør maksløft hver trening. Når du har økt jevnt og trutt i et par(-tre) måneder, og ikke klarer å øke lenger, er det tid for å sette ny pers. Lenke til kommentar
godingen00 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 Ok, så jeg skal ta 40 kg 5*5 de to/tre gangene jeg trener i uka? Og neste uke blir da 45 kg 5*5, neste 50 kg 5*5, osv? Eller øke med 2,5? Liker ikke å gå ned så mye kilo for da føler jeg ikke at jeg trener, selvom jeg vet at jeg bygger meg opp. Men 5 kg i uka er greit, eller? Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Øk med 2,5 kg hver økt. Klarer du 5x5 med 40 kg, øker du til 5x5 med 42,5 kg neste gang. Slik fortsetter du til at du stagnerer, og du kommer mest sannsynlig til å presse deg et stykke forbi 55 kg der du er nå Lenke til kommentar
godingen00 Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2009 tusen takk! =) da gjør jeg det! Lenke til kommentar
Endre Skrevet 7. januar 2009 Del Skrevet 7. januar 2009 Når du løfter lett kan du stoppe et øyeblikk i bunnen av løftet, og presse så fort du kan opp igjen. Da blir det nok tungt nok. Hvis du trener benk 2-3 ganger i uka kan du løfte noe lettere de andre gangene, og gjerne varianter som smalbenk, skråbenk, hantelbenk etc. (om du har mulighet til å ta de to sistnevnte). Lenke til kommentar
Finne Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Hvis du nettopp har begynt å trene benkpress, så anbefaler jeg at du heller tar flere repetisjoner(8-15x4) i en periode, på bakgrunn av at da vil muskelvolumet ditt øke fortere, og når du da trener 5x5 vil du merke fortere fremgang. Endret 8. januar 2009 av Finne Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 volum og styrke har ikke så altfor mye til felles, selv om man har volum trenger man ikke være sterk.. Lenke til kommentar
Finne Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Nei, ikke nødvendigvis, men har et mye bedre utgangspunkt for å bli det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå