Khaffner Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Jeg fikk en ekstern 1000GB harddisk til jul, så jeg trenger egentlig ikke mine 2 interne gamle harddisker. (sjekk profil for info) I min neste eller kanskje nåværende PC vil jeg gjerne ha et nytt opplegg. Det skal være - Raskt (raskere oppstart og filoverføring enn vanlige disker) - Billig (<1500kr) men grenser kan tøyes - Fullt kompatibelt i Linux (Ubuntu) - 10GB-100GB Så hva snakker vi? SSD? CompactFlash? Raptor? Ytterligere PC-specs er i profilen. Lar dette seg gjøre etter mine krav? Takk Endret 28. desember 2008 av khaffner Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) "Gamle raptor" serien er jo innenfor størrelser og pris du spesifiserer - 36,7 gb versjonen. Velociraptor er jo nyere anno om du ønsker mer plass og er villig til å passere 1500,- SSD er jo forholdsvis dyrt enda, dog det finnes noen i området 1000 +- Ville selv satset på Raptor. Har tidligere prøvd Compactflash i en intern adapter, men sleit med oppsett og ble ikke videre imponert over ytelse/stabilitet Endret 28. desember 2008 av Star Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ville kastet fra meg tanken på CF hvis du vil ha fart. Til ditt bruk vil jeg da anbefale enten en 150GB velociraptor til 1660kr, eller en 32GB Mtron Mobi 3500 1860kr. SSD jeg linker til her er SLC, og er av god kvalitet. Den har litt lavere max bandwidth enn Velociraptoren, men knuser den på random read og write, og accesstime. Hvem du burde velge kommer ann på om du trenger plassen på velociraptoren, eller om 32gb holder for deg. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Det skal kun ligge OS og programmer på disken, så 32GB holder. Setter fingern min på Mtron'en inntil noen foreslår noe bedre Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det skal kun ligge OS og programmer på disken, så 32GB holder. Setter fingern min på Mtron'en inntil noen foreslår noe bedre Hvis noen nevner OCZ, så bare se bort fra det. OCZ er kanskje billig i forhold til størrelse, og har fine maxfart tall, men de funker ikke til OS disk. Grunnen er at de ikke takler random writes, og dermed fryser systemet når det skrives til disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå