Christian86 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Eksempel på første runde med portrett osv slik at dere har noe å vurdere ut i fra: http://www.linselusa.com/Album/Mennesker/M...1008/index.html Ok; Jeg er en smule forvirret, noen klager over flatt lys, andre sier de er fine, andre sier det er potensiale, modellene er veldig fornøyd og bruker dem som profilbilde m.m.. Noen igjen klager over hudtoner og noen slakter totalt. Så; det er ikke akkurat mye for meg å gå på når det gjelder å forbedre meg. Noen påpeker at etterbehandlingen er det som ødelegger, men jeg undres om det jeg kun brukte en blits skapte noe av lysproblemet. Jeg har dermed etter noen runder med venner og bekjente funnet noen løsninger, men jeg er usikker på hvilken som passer best. Utstyret mhp. lys i dag består av D300/D700 og SB800 og 900. Alternativ nummer 1: http://www.fotovideo.no/aspx/loginVnet.asp...&plid=13579 + travelpack battery Pris: 9500 fra england - ca 1800-2000 for SB800 = 7500 kr Alternativ nummer 2: Kjøpe et ekstra stativ + 2: http://cgi.ebay.com/ALZO-Softbox-for-Speed...1713.m153.l1262 Løsningen her blir SB900 på et stativ og SB800 på det andre, og kamera med innebygget og EV på lavest for fill Pris: 1400 ink moms fra USA ca Alternativ nummer 3: Samme som ovenfor men med PW, Elicrom eller radiopopper Pris: 3000-4000 Pris: 1400 Totalt: ca 5400 .- Alternativ nummer 4: Beholde CLS som det er, en SB800 med mini softbox på stativ, og SB900 på kamera. Pris: 0.- så: noen som har en ide på hva som ville vært best for mitt bruk? Det ovenfor er ganske representativt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Spørsmål nummer en her er: Er det et problem her, eller er det du som er iferd med å utvikle din egen stil? Bildene er noe mørkere enn de burde, men det tror jeg du fikser i kamera. Posering osv. er jeg helt blank på, så der skal jeg ikke påstå noen store ting; men for meg fungerer det. Det jeg liker, er at det er klar mangel på plast-hud, plastpupper osv. Dette er bilder av mennesker slik jeg er vant til å se dem. Jeg tror du er på rett vei; litt mer lys, så blir det bra. Tom Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Det er det jeg lurer på også, de jeg tar bilde av er stort sett alltid fornøyd...det blir mer et spørsmål om fantasi, og varmere vær. Det mørke er nok et resultat av meg som bruker EV i Lightroom for mye. Men som en annen del: Budsjett: ubegrenset nærmest Behov: portabilitet og enkelt å bruke Krav: må kunne utvikle meg i det men takk Tom, det gjorde siste alternativ, og heller leke mer med hva jeg har, droppe eventuelle paraplyer og heller prøve mer ut som sagt...noe som ikke skjer før i mars/april (hater kulde) en snill amerikaner fra et annet forumet viste meg dette: (noen som har en mening om forskjell...alt var nemlig unsharpen mask) Endret 28. desember 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Umiddelbart så ser versjonen til venstere bedre ut. Og det er et tegn på at det er en kombinasjon av eksponering og bildebehandling som der du bør begynne. Lyssettingen er det med andre ord ikke der skoen trykker. Tom Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Umiddelbart så ser versjonen til venstere bedre ut. Og det er et tegn på at det er en kombinasjon av eksponering og bildebehandling som der du bør begynne. Lyssettingen er det med andre ord ikke der skoen trykker. Tom *venstre Tom, ikke venstere Du har et poeng der, tror de andre på et annet forum og jeg kom frem til at: Maybe a better idea could beNeutral - unsharpen mask - adjusting the color to more normal, not so must saturation - and use other means to get more color....could the picture be better then in terms of skincolor, and less flat light? Så med enklere ord; jeg kan spare 10 000 bare ved å endre etterbehandlingen ja så praktisk...søren Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Umiddelbart så ser versjonen til venstere bedre ut. Og det er et tegn på at det er en kombinasjon av eksponering og bildebehandling som der du bør begynne. Lyssettingen er det med andre ord ikke der skoen trykker. Tom *venstre Tom, ikke venstere Du har et poeng der, tror de andre på et annet forum og jeg kom frem til at: Maybe a better idea could beNeutral - unsharpen mask - adjusting the color to more normal, not so must saturation - and use other means to get more color....could the picture be better then in terms of skincolor, and less flat light? Så med enklere ord; jeg kan spare 10 000 bare ved å endre etterbehandlingen ja så praktisk...søren Du må gjerne kjøpe mer lys; men jeg ser ikke helt i hvilken retning du bør satse på akkurat nå. Tom Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg tror kanskje det kan være en idé å lære å se lyset, og som den bokormen jeg er, vil jeg anbefale noen bøker. "Lighting" av Chris Bucher i Photo Workshop serien (forøvrig en usedvanlig god serie med bøker) "Light Science & Magic" av Fil Hunter, Steven Biver og Paul Fuqua Angående lyssetting: "Master Lighting Guide" av Christopher Grey "Softbox Lighting Techniques" av Stephen Dantzig Ellers kan du jo se om du finner videoen til Joe McNally om Nikon blitser som heter "Speed of Light", og også Nikons nyeste video om blitser med Bob Krist og Joe McNally som heter "A Hands-on Guide to Creative Lighting". Her har du også en nettside om stativ, softbokser og annet til Nikon blitser. Nettsiden er noe gammel så mye er kommet siden dette, men burde gi deg noen idéer. http://www.juliagreerphotography.com/sb-800-article.htm Her kom jeg over en annen samleside: http://www.softstonegroup.com/sb-800.html Så, jeg tror du har veldig mye å gå på med Nikon CLS sammen med noen softbokser/paraplyer og også noen reflektorer og litt kreativitet. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Lyse var nok i smule litt grått på en måte, det er mulig å fikse med levels, kan være at skjermen din er feil kalibrert, men min står på ganske så lyst, og bildene ser fortsatt litt mørke ut.... Unsharpen mask er en fin ting om det ikke overdrives. Likte bilde med han fyren med solbrillene, det var jo bare helt digg. Tok meg denne friheten, justerte bare levels i PS, du senker nok kanskje EV'n litt mye: Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Tror jeg skal beholde CLS slik som det er nå, og så heller supplere rundt sommeren med noe softbokser e.l. alt ettersom behovet melder seg. Det virker som en del kan ordnes i NX2/Photoshop. Så; der var det jo en del penger spart. Ocean: takk for tipset, men tror jeg skal ungå bli en bokorm, og heller begynne å leke mer, siden dette ikke er sesongen for det helt enda, så får jeg heller begynne å leke mer med etterbehandling og bildetakning. Så får BK her og på et annet forum få kjørt seg litt. Da får jeg heller tilbakemeldinger fortløpende, eier ikke tid eller tålmodighet til bøker tror jeg. Lenke til kommentar
arela Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Hva med noe slikt, der sb-blitsene lyser opp (eller gjennom) paraplyen? 2 paraplyer, 2 ledd og 2 stativ blir ca 12-1300 kroner. Jeg sikler litt etter dette, selv om portretter ikke står øverst på min liste. Kan vel også gjøre seg for produktbilder. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Mitt tips er å sette lyset (softbox/parpaly osv) nærmere modellen og øke eksponeringen ett kraftig hakk. Også prøve å få litt mer øyekontakt med modellene. Joda, det er spennende når de ser drømmende ut i intet, men det krever mer av poseringen. Du må også jobbe mer med å få hudtonene korrekte. I f.eks det bildet som victoryseieren har her oppe så var huden litt vel brun i originalen og gul-lig i endret versjon. Legger inn ett eksempel på at det enkle er ofte det beste.. Nå skal det sies at jeg ikke er noen proff osv, fortsatt i eksperiment stadiet selv. Her har jeg 1 blits igjennom paraply på høyre side rett utenfor bildet Bakgrunn er en sement vegg jeg har på rommet mitt. Med 2 blitser kunne jeg ha fått litt jevnere belysning på bakgrunnen osv. Edit: Jeg bruker forøvrig dette settet, 430EX II igjennom paraply trigget av 580EX II Endret 28. desember 2008 av sn0dig Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 takk for svaret, men tror jeg holder meg til det som er nå, virker som konsensus egentlig er at jeg kan greie meg veldig fint med det jeg har, og heller utvikle meg med det. Sånn sett; spare pengene for nå, og heller kjøpe 14-24'en jeg mangler Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ocean: takk for tipset, men tror jeg skal ungå bli en bokorm, og heller begynne å leke mer, siden dette ikke er sesongen for det helt enda, så får jeg heller begynne å leke mer med etterbehandling og bildetakning. Så får BK her og på et annet forum få kjørt seg litt. Da får jeg heller tilbakemeldinger fortløpende, eier ikke tid eller tålmodighet til bøker tror jeg. Hehe, neida, det ligger ikke for alle å være bokorm, men jeg vet med selv at jeg har lært veldig mye av alle bøkene jeg har lest. Sender deg en liten PM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå