Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gjenopprette vista etter formatering!

Anbefalte innlegg

Har akkurat formatert en Pacard bell EasyNote MX52 series, fra vista til XP.

Etter at jeg formaterte fant jeg ut at denne pcen er kun beregna for vista :(

når jeg kjøpte den følgte ikke med noen recovery cd så jeg får ikke formatert tilbake.

Er det en måte jeg kan gjennopprette vista på uten cd?

HJELP!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En pc er en Pc. Den er ikke låst til noe operativsystem, men det får du ta i en annen tråd.

Det at du slettet alt på begge partisjonene betyr også at du formaterte den med Vista recovery på... Så... Send en epost til de du kjøpte pc'en av (Eller ring..) og spør om du kan få en Vista recovery dvd for din spesifikke datamaskin.

Lenke til kommentar

Heisann.

Jeg leste i førsteposten der du nevnte at PC'en din kun er beregnet for Vista. Det er nesten korrekt. Dersom du går ut fra de offisielle sidene til PC'en vil du kun finne Vista-drivere, men etter et raskt søk på nettet kom jeg over denne siden. Den linker til drivere som du vil trenge for å sette opp XP på PC'en din.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan en installere XP, men det hjelper jo fint lite når det ikke eksisterer ordentlige drivere. Du kan jo alltids prøve ut de uoffisielle driverne sandemas linket til, men vil ikke garantere deg at det vil fungere 100%, men verdt et forsøk, det er ikke som at du får ødelagt noe om det går galt uansett :)

Har du lyst til å gå tilbake til Vista må du skaffe en Vista DVD da du har slettet recovery partisjonen ettersom du fjernet HDDene (som flere har nevnt over her).

Lenke til kommentar
Neineinei.

Det er 100% mulig å bare ha xp på maskinen.

Har du en orginal retail xp cd?...

Brukte dell cd som jeg lånte av en kamerat. siden min ligger i stavanger og jeg befinner meg i porsgrunn.

en dell cd er en oem utgave, så den er brukt og du får problemer med aktivering.

( hvis du i de hele tatt får innstallert den på en Pacard bell EasyNote MX52 )

som SLi etterlyste, må du ha en retail utgave for å lykkes.

lykke til

her er reglene for oem lisens:

Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de:

En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter.

Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves..

Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves.

Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows

Jeg håper denne avklaringen hjelper dere (oss - meg inkludert =) til å velge riktig lisensieringsform for Windows Vista, spesielt i tilfeller hvor dere ser for dere et hyppig bytte av hovedkort.

Regelen med bytte av fungerende hovedkort er nøyaktig samme regler som for XP. Vista tillater flere hardware endringer enn XP før Vista krever reaktivering. Regelen for når man må ha en ny lisens er som før. Det er altså ingen sammenhent mellom reaktivering og behov for ny lisens.

fra denne side:

http://blogs.msdn.com/runez/

Lenke til kommentar

Du får, hos enkelte databutikker, kjøpt en OEM XP/Vista dvd om du spør dem om dem har det.

Jeg har kjøpt det, to ganger, null problem med installering eller aktivering, har installer både Vista og XP fem-seks ganger nå.

Aktivering går uten problem, så det "P@ge" nevner over her er, i mine øyne, bare tull og pølsevev.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Aktivering går uten problem, så det "P@ge" nevner over her er, i mine øyne, bare tull og pølsevev.

Der er dette som er tøv. CDen Med Dell's utgave av XP er knyttet opp til DELL-maskiner/hardware og kan bare benyttes på DELL-maskiner. Trådtarter har en Pacard bell EasyNote MX52 som enten krever en Packard Bell CD eller en generell OEM-CD (ikke knyttet til hardware/produsent) med tillegg av CD med maskin-drivere.

Også for nøklene (CD-key) gjelder visse genrelle regler. En maskintilpasset CD (som DELL-CD) krever en DELL-CD-key. En OEM-CD krever en OEM-CD-key. En fullversjon-CD krever en fullversjon-CD-key. Språket påvirker ikke. Men Pro kontra Home har forskjellig CD-key.

Og når det gjelder liesens. Lisens på operativsystemet gjelder installasjon på kun en maskin. Lisensen er knyttet til CD-keyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...