Gå til innhold

Spørsmål om Fiberutbygging

Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt litt rundt om dette men finner lite informasjon rundt dette.

For noen måneder siden så kom Telenor på døra og sa at de skulle legge fiber i bygda (Maura, Nannestad kommune). For meg var dette en utrolig samt uvirkelig ting, jeg kan ikke si at jeg i det hele tatt har tenkt noe særlig på det før, ettersom jeg har sett på det som totalt urealistisk.

Uansett så sa han som leverte tilbudet at de skulle begynne gravingen i 2009 en gang. Senere har jeg fått et brev om at de skal begynne i mars en gang.

Så jeg har noen spørsmål angående dette.

1. Hvordan gjør de egentlig dette? Skal de grave opp hele byggefeltet + en egen renne inn til hvert enkelt hus? Dette må da ta enormt lang tid? Eller legger de kablene i lufta? På feltet jeg bor så ligger strømledningene+telefonkabel i lufta.

2. Hvor lang tid pleier en slik utbygging å ta? Ja, det er sikkert vanskelig å si noe konkret, men snakker vi flere år, eller er det snakk om måneder? Det er vel snakk om rundt 500 husstander på hele feltet.

//hab

edit: Usikker på om denne ble postet på riktig sted, moderator får flytte den om ønsket.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber fra telenor er relativt nytt og det er lite informasjon om det tilgjenlig på nettet for tiden, vil anbefale deg å kontakte selgeren du pratet med direkte og heller dele informasjonen han gir:)

Men en ting kan jeg si, fiber tar tid.

Det er en investering!

Lenke til kommentar

Telenor er ikke akkurat kjent for å gi ut så veldig mye konkret informasjon.

Jeg vet at de har bygget ut andre stedet, bygda mi' er ikke pilotprosjektet. Så jeg hadde håpet på at noen hadde flere erfaringer enn meg rundt akkurat dette.

Men ja, jeg skal ta en telefon til Telenor på mandag. Er bare så uendelig kjedelig å sitte i den enorme telefonkøen for så å få snakke med en eller annen inkompetent Telenor konsulent. Vi snakker mange timer med dårlig erfaring her, heh.

Lenke til kommentar

Enten de graver eller henger i luft må man inn til de husene som bestiller fiber, det tar noen måneder, graving går også ganske fort hvis de velger det.

Du kan spare deg og ringe hvis det er spørsmål om hvordan og hvor lang tid en utbygging tar og når du får linja, det kan de ikke svare på.

Det du får er en fastmontert fiberterminering med ethernet, ett fibermodem du kobler til PC-en som også inneholder IP-telefon adapter.

Det du bør tenke litt på er hvor du vil ha fibertermineringen, skal du ha TV fra dem også når det kommer?

Lenke til kommentar

Var ute etter litt informasjon om hvordan de gjør det med graving. Om de graver ned hver og en kabel, om de bruker den samme sentralen vi har i dag som utgangspunkt, hvor lang tid det pleier og ta osv.

Om de skal legge alle kablene i bakken må de jo grave opp ALLE grøftene i hele bygda. Det eneste som går i bakken her i dag er kloakken.

Jeg kan ikke så mye om akkurat det her, så jeg skulle gjerne visst litt mer rundt akkurat fremgangsmåten.

Lenke til kommentar

De vil måtte få fiberen frem til området samt en eller flere fibertråder inn i de husene som har bestillt.

Man vil sette opp fordelerskap eller bruke de skapene som er der, antagelig får dere ett nytt litt stort skap hvor hovedfordeleren plasseres.

Om de graver eller ei er ett kostnadspørsmål, graving er dyrt men krever mindre vedlikehold, det kan hende de samkjører med e-verket og legger alt i jord.

Telenor skal vel bruke en teknologi som kalles GPON.

http://en.wikipedia.org/wiki/GPON

Modemet og veggboksen finner du her:

http://www.telefonselskapet.no/Telenor/

Lenke til kommentar

Unngå Telenor, de har gjort så mye rart som teleskritt på ADSL og P2P struping. Kan sikkert hende de struper P2P når de må konkurrere med fiber hastigheter. Få de andre i bygda til å melde interresse hos  Bynett. Dette er en åpent nett med full konkurranse på TV, tele og internett tjenester. Ser det er allerede en som tilbyr 10 offentlige ip adresser, 2GB epost OG eget domene! Da kommer vel ipv6 snart også.

http://www.tromsbynett.no/Bynett/Tjenester1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...