A-Dawg Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Kjøpte en laptop med 2x 512MB DDR2 533MHz CL4 SODIMM ram. Oppgraderte til 2x 1GB DDR2 667MHz CL5 SODIMM ram. Hvordan vil klokkefrekvensen påvirke minnet, dårligere/bedre? Hva begrenser hvor mye ram jeg kan putte i laptopen og hvordan finner jeg ut maks verdien? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Du vil i realiteten ikke merke særlig annet enn at du har mere minne, og fra 1 til 2 GiB gir effekt på ytelsen, positiv sådann. At minnet er raskere betyr særdeles lite. Maks mengde minne er angitt i spesifikasjonene til den bærbare maskinen. Endret 28. desember 2008 av Bolson Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Du vil i realiteten ikke merke særlig annet enn at du har mere minne, og fra 1 til 2 GiB gir effekt på ytelsen, positiv sådann. At minnet er raskere betyr særdeles lite. Maks mengde minne er angitt i spesifikasjonene til den bærbare maskinen. Hva med at det kan bli bakoverkompatible? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Så lenge PC-en støtter minne med 667 Mhz, noe de fleste nyere bærbare gjør er det intet problem med kompabilitet. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Så lenge PC-en støtter minne med 667 Mhz, noe de fleste nyere bærbare gjør er det intet problem med kompabilitet. ser fra gamle tråder her på forumet det folk diskuterer 2 ram brikker kontra 1. Vil det ha noe å si for ytelsen/varmen å ha 1stk ram kort på 2gb kontra 2stk x 1gb ram kort egentlig? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Så lenge PC-en støtter minne med 667 Mhz, noe de fleste nyere bærbare gjør er det intet problem med kompabilitet. ser fra gamle tråder her på forumet det folk diskuterer 2 ram brikker kontra 1. Vil det ha noe å si for ytelsen/varmen å ha 1stk ram kort på 2gb kontra 2stk x 1gb ram kort egentlig? Nei, ikke i realiteten. Fordelen med at man har bare en rambrikke i bærbare er primært kostnader ved oppgradering. Dette var meget relevant for noen år tilbake da 1 GiB S0DIMM fort kostet nærmere 1 000 kr. Det lønte seg da fort å velge bærbare med bare en rambrikke, eller bare kjøpe 1 større brikke når man oppgraderte. Om man da ikke oppgraderte opp mot maks mulig minne. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Nei, ikke i realiteten. Fordelen med at man har bare en rambrikke i bærbare er primært kostnader ved oppgradering. Dette var meget relevant for noen år tilbake da 1 GiB S0DIMM fort kostet nærmere 1 000 kr. Det lønte seg da fort å velge bærbare med bare en rambrikke, eller bare kjøpe 1 større brikke når man oppgraderte. Om man da ikke oppgraderte opp mot maks mulig minne. Skjønner. Er ikke dyre sakene i dag nei. Risikerer jeg å ødelegge noe dersom jeg putter i 1stk 2GB og 1stk 512MB i pc'n? Vært artig å sett om det har funket siden jeg har brikkene liggende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå