Gå til innhold

DDR2 667MHz VS. 533MHz

A-Dawg

Anbefalte innlegg

Kjøpte en laptop med 2x 512MB DDR2 533MHz CL4 SODIMM ram. Oppgraderte til 2x 1GB DDR2 667MHz CL5 SODIMM ram.

Hvordan vil klokkefrekvensen påvirke minnet, dårligere/bedre?

Hva begrenser hvor mye ram jeg kan putte i laptopen og hvordan finner jeg ut maks verdien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil i realiteten ikke merke særlig annet enn at du har mere minne, og fra 1 til 2 GiB gir effekt på ytelsen, positiv sådann. At minnet er raskere betyr særdeles lite.

Maks mengde minne er angitt i spesifikasjonene til den bærbare maskinen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Du vil i realiteten ikke merke særlig annet enn at du har mere minne, og fra 1 til 2 GiB gir effekt på ytelsen, positiv sådann. At minnet er raskere betyr særdeles lite.

Maks mengde minne er angitt i spesifikasjonene til den bærbare maskinen.

Hva med at det kan bli bakoverkompatible?

Lenke til kommentar
Så lenge PC-en støtter minne med 667 Mhz, noe de fleste nyere bærbare gjør er det intet problem med kompabilitet.

ser fra gamle tråder her på forumet det folk diskuterer 2 ram brikker kontra 1. Vil det ha noe å si for ytelsen/varmen å ha 1stk ram kort på 2gb kontra 2stk x 1gb ram kort egentlig?

Lenke til kommentar
Så lenge PC-en støtter minne med 667 Mhz, noe de fleste nyere bærbare gjør er det intet problem med kompabilitet.

ser fra gamle tråder her på forumet det folk diskuterer 2 ram brikker kontra 1. Vil det ha noe å si for ytelsen/varmen å ha 1stk ram kort på 2gb kontra 2stk x 1gb ram kort egentlig?

Nei, ikke i realiteten. Fordelen med at man har bare en rambrikke i bærbare er primært kostnader ved oppgradering. Dette var meget relevant for noen år tilbake da 1 GiB S0DIMM fort kostet nærmere 1 000 kr. Det lønte seg da fort å velge bærbare med bare en rambrikke, eller bare kjøpe 1 større brikke når man oppgraderte. Om man da ikke oppgraderte opp mot maks mulig minne.

Lenke til kommentar

Nei, ikke i realiteten. Fordelen med at man har bare en rambrikke i bærbare er primært kostnader ved oppgradering. Dette var meget relevant for noen år tilbake da 1 GiB S0DIMM fort kostet nærmere 1 000 kr. Det lønte seg da fort å velge bærbare med bare en rambrikke, eller bare kjøpe 1 større brikke når man oppgraderte. Om man da ikke oppgraderte opp mot maks mulig minne.

Skjønner. Er ikke dyre sakene i dag nei. Risikerer jeg å ødelegge noe dersom jeg putter i 1stk 2GB og 1stk 512MB i pc'n? Vært artig å sett om det har funket siden jeg har brikkene liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...