Gå til innhold

BK: Førjulsstemning på Helgeland

Anbefalte innlegg

Prøver meg på en sjelden bildekritikk før jeg tar kvelden. Slike motiver er mildt sagt godt brukt i fotoverden, men jeg synes forholdene denne dagen var såpass spesielle at det lar seg vise frem likevel.

Jeg er fortsatt veldig usikker på utsnittet og kan godt tenke meg tilbakemeldinger på dette. Den fine solnedgangen måtte jo være med, samtidig som fjellene som speiler seg i den blikkstille fjorden gjør mye av bildet. Men pga en noe rotete forgrunn førte dette til at jeg måtte ta med temmelig mye himmel, kanskje for mye? Det hadde vært interessant å høre hva folket mener om dette. Jeg har prøvd noen alternative cropper selv, men endte til slutt opp med en ucroppet versjon.

post-139154-1230422941_thumb.jpg

EXIF: ISO 320, 1/160 sek, f/8 (det var dessverre ikke plass til stativet på turen)

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du har valgt den rette crop'en. Deter mulig at noen lar seg irritere over bøya i fronten; men i verste fall, så lar den seg editere vekk.

Det er passe forhold mellom himmel og hav, og det er ingenting å utsette på hvitbalanse, farger og kontrast.

Jeg tror ikke du skal gjøre noe mer med det bildet, jeg. Untatt å skrive det ut i en stor størrelse.

Tom

PS. Jo mer jeg ser på bildet, så syns jeg at bøya bør forbli.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at renhetsfreaken Arnold har latt den bøyen være i fred, men er selvfølgelig glad for at han har gjort det. Den hører hjemme der, selv om det bryter med det sterile idealet som mange har.

Og utsnittet er helt ok, det. Kan ikke se at det bør gjøres på noen annen måte.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Er glad for å høre at dere er enig i utsnittet. Når det gjelder bøyen er faktisk det som irriterer meg mest at den ikke er større/lengre frem. Jeg synes det gjorde seg med en liten detalj i forgrunnen, det skaper litt mer dynamikk i bildet siden den bryter med symmetrien til vannspeilingen.

En annen ting jeg er godt fornøyd med er at kraftledningen kun er synlig i vannet. Jeg har en liten forkjærlighet for speilingsbilder generelt, men spesielt bilder hvor man kan finne detaljer i vannet som ikke er synlig i hovedmotivet. Jeg er kanskje litt sær...? :roll:

Lenke til kommentar
Hvor er dette bildet tatt? :p

I Brønnøysund.

gi meg en høyere oppløsning på bildet.. så jeg skjære det til selv og henge opp i stua.. :

Takk for hyggelig tilbakemelding. Hvordan ville du i så fall beskåret det? Hvis du mente at du ville ha det i full oppløsning er det helt ok. Bare send meg en PM i så fall.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Alt for mye himmel etter min smak,så er litt enig med toazty der!!

Hvis himmelen hadde vært mer spetakulær, så hadde det kanskje fungert slik...mener nå i hvert fall jeg!!

Ellers et helt OK bilde, ikke noe spesielt egentlig, men helt ok :)

Lenke til kommentar

Er egentlig imot altfor mye himmel, men her kommer unntaket. Syns komposisjonen er omtrent perfekt. Hvorfor? Fordi skyene og strukturen i dem forteller noe, samtidig med at de inneholder svake "linjer" som peker ned mot det mørke landskapet i bildet som ellers ville ha svelget oss rått. Et slags mønster i skydottene som forsterker perspektivet med andre ord. Ja, sort er kanske den mest "glorete" fargen vi har :-)

Det andre jeg tenkte å kommentere trekker jeg tilbake. Tenkte å slenge en stygg kommentar til vårt e-verk, men det er heller perfekt med den strømstolpen i bildet der. Menneskets spor i naturen, på en måte. I fint spill sammen med blåsen der ute i vannet.

Veldig vakkert!

EDIT: mange tastaturfeil rettet opp :-\

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...