doedskvad Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Vet (leste) at det som er under 5 regnes som dårlig, det over regnes som bra. Og jo høyere, jo bedre. Men hva gjør egentlig (mega)pixler, hvilken rolle har det? Endret 28. desember 2008 av doedskvad Lenke til kommentar
Shifty Powers Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Viss eg ikkje er heilt ut å kjøre så har det med kor bra kvalitet det blir på bilder du forstørrar opp. Endret 27. desember 2008 av sTor Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Megapixler eller pixler er hvilken størrelse bildet har. La oss seie, du har ein dataskjerm hvor oppløsninga er 1680 x 1050 pixler. Du laster opp eit bilde fra mobilen din som har ein størrelse på 1024 x 768 pixler og strekkar det utover heile dataskermen din. Det er da klart at bildet blir skurrete fordi 1024 x 768 (størrelsen på bildet) er mindre enn 1680 x 1050 (størrelsen på dataskjermen). Derimot hvis du har flere megapixler på kameraet ditt blir kanskje bildet 1920 x 1080 i stedet for 1024 x 768. Klart da at bildet ditt (1920 x 1080) vil se bra ut på din skjerm som er 1680 x 1050 fordi 1920 x 1080 er mere enn 1680 x 1050. La oss si ein venn av deg skrytar av at bildane på mobilen hans er bedre enn dine så vil ikke dette bety så mykje på en mobilskjerm som sikkert har en oppløsning på 200 x 200. Kanskje ikkje det ein gong. Hvis du derimot sammenliknar bildane til vennen din og dine eigne på ein dataskjerm kvor dine bilder ikkje har så mange pixler som skjermen mens vennen din sine bilder har like mange eller fleire pixler enn skjermen vil vennen din sine bilder være bedre. Det er jo også mange andre faktorer som utgjør et godt kamera, ikke bare hvor mange megapixler det er på. Faktisk så er noe mere enn 5 megapixler på ein mobil unødvendig fordi linsa er så liten at den ikkje kan slippe inn nok lys slik at bildet blir bra. Kor mange pixler ein megapixel er veit eg ikkje. Endret 28. desember 2008 av Munty Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Mener å huske at mega = en million.. Men er litt usikker på den. Men iallefall. Jo flere megapixler, jo høyere oppløsning, og da også bedre kvalitet Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 La oss ta oppløsningen 1280x1024. Enkelt mattestykke: 1280px x 1024px = 1 310 720px = 1,3 megapixler Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) La oss ta oppløsningen 1280x1024. Enkelt mattestykke: 1280px x 1024px = 1 310 720px = 1,3 megapixler Men korleis vet man kor mange pixlar det er i bredden og høyden på bildet ved bare å få oppgitt megapixlane? Endret 28. desember 2008 av Munty Lenke til kommentar
banansplitt™ Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det er individuelt, men en ratio på 4:3 / 3:4 er vanlig på mobiler. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ett bildeprogram vil gi deg den infoen, hvis man må regne det ut må man vite bredde:høyde forholdet som kameraet tar, feks 4:3, 3:2 osv (Dette kjenner dere sikkert igjen fra TV verden hvor de gamle var 4:3 og dagens flatskjermer er 16:9) La oss ta oppløsningen 1280x1024. Enkelt mattestykke: 1280px x 1024px = 1 310 720px = 1,3 megapixler Men korleis vet man kor mange pixlar det er i bredden og høyden på bildet ved bare å få oppgitt megapixlane? Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Det er ikke noen som har en veldig forenklet definisjon på alt dette? Endret 28. desember 2008 av doedskvad Lenke til kommentar
Munty Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Alt i alt har pixlar noe å si med kvaliteten på kor mykje du kan forstørre bildet. Og forstørring har MYE å si med kvaliteten (men ikkje alt). Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Vet at det som er under 5 regnes som dårlig, det over regnes som bra. Og jo høyere, jo bedre. Tror bestemt at dette er lesning for deg. Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Dette med over og under fem, er noe jeg en gang har lest på en fotorelatert side. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Over og under 5 megapixler er i beste fall en grov overforenkling. Hva som er optimalt antall avhenger av teknologien og hvor mye av sensoroverflaten som klarer å registrere lys. Artikkelen det ble linket til anbefales. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Det er tonnevis med forvirring knyttet til megapiksler, og en masse markedsføringsvrøvl. Mange tror helt oppriktig at megapiksler har med bildekvalitet å gjøre-jo større megapikseltall, jo bedre kvalitet. Dessverre er det ikke sant. Hvis du har brukt det som unnskyldning for å kjøpe deg nytt kamera, blir ikke jeg det minste imponert (selv om ektefellen din kanskje ble det). Her skal jeg fortelle deg hva megapiksler egentlig betyr: Hvor stor utskrift kan jeg egentlig kjøre ut av fotografiet mitt? Det er det hele. Hvis du aldri kommer til å skrive ut bilder som er større en A4, er et fem-megapiksler-kamera alt du trenger. Faktisk er til og med det litt mer enn du egentlig behøver, men siden det er vanskelig å få kjøpt kameraer med mindre enn fem megapiksler nå om dagen, sier vi det slik. Hvis du med jevne mellomrom kommer til å skrive ut bilder i A3-størrelse, trenger du et seks-megapikselkamera (jeg forstår at det kan være vanskelig å fatte etter å ha gått i årevis og trodd at du trenger et kamera med 10 megapiksler eller mer). Hvem er dagens 10- og 12-megapikselkameraer myntet på, da? Syterne. (Ok, det er ikke helt sant, men du visste nok at det var det jeg ville si). Faktum er at kameraene på 10 og 12 megapiskler er for proffer som må kjøre ut plakater i 60x90 cm-størrelse. Men hvis du ikke trenger å gjøre det rett som det er, er et seks-megapikselkamera alt de fleste av oss egentlig trenger. Derfor kan du godt legge bort lommeboken din. Og ikke vær sur på meg. Jeg prøver jo bare å hjelpe deg til å spare litt penger på kamerakjøpet slik at du i stedet kan få deg noen seriøse objektiver og et fancy stativ. Det der ble hentet ifra boka "Boken om Digital fotografering Bind 1" av Scott Kelby. Bildekvaliteten kommer jo også på om hvor bra bildebrikke det er i kameraet og hvor godt kameraet er generelt, men det er en annen ting. Endret 28. desember 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
Kallileo Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Kudos til deg, Wiciwato. Der tror jeg jeg skjønte litt mer.. Og innså akkurat at jeg har en liten skriveleif i min post lenger oppe.. (men er for lat til å rett den opp ) Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Happy to help. Anbefaler forresten den boka til alle! Kjempeinspirerende bok! Lenke til kommentar
doedskvad Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Grei forklaring. Endret 8. januar 2009 av doedskvad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå