Gå til innhold

Hvilket java web rammeverk bruker du?

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig plukket opp Java igjen etter ca. tre års pause, og jobber med et lite hobbyprosjekt for å lære meg webprogrammering. Jeg har kommet så langt at jeg nå blir nødt til å velge et rammeverk å sette meg inn i, siden Model 2 med servlets og JSP blir fantastisk kjedelig i lengden ;p

Jeg kan selvsagt bytte rammeverk etter hvert, men det rammeverket man lærer først er kanskje det man lærer best, så dette er en avgjørelse jeg bruker litt (for mye) tid på...

Hvilke rammeverk bruker folk her? Fint om du skriver litt om bruksområder, gode og dårlige erfaringer osv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nylig plukket opp Java igjen etter ca. tre års pause, og jobber med et lite hobbyprosjekt for å lære meg webprogrammering. Jeg har kommet så langt at jeg nå blir nødt til å velge et rammeverk å sette meg inn i, siden Model 2 med servlets og JSP blir fantastisk kjedelig i lengden ;p

Jeg kan selvsagt bytte rammeverk etter hvert, men det rammeverket man lærer først er kanskje det man lærer best, så dette er en avgjørelse jeg bruker litt (for mye) tid på...

Hvilke rammeverk bruker folk her? Fint om du skriver litt om bruksområder, gode og dårlige erfaringer osv :)

Når det gjelder Java så er det et utrolig stort utvalg av Web-rammeverk, så det kan være litt vanskelig å velge. La meg gjøre valget enkelt for deg:

Apache Wicket.

Werner

Lenke til kommentar

Seam med JSF, RichFaces/IceFaces og Hibernate (på en Jboss applikasjonsserver)

Bruker det fordi det er nært knyttet mot EJB3 standarden (Seam er en slags utvidelse), som igjen gjør at de fleste som har vært borti java (inkludert oss selv) skjønner hvordan dette fungerer.

Den eneste ulempen vi har sett hittil er at ytelsen ikke alltid er på topp for store websider. (f.eks rendringen av store tabeller er ikke noen god ide uten paginering)

Den største fordelen er at det er svært enkelt, intuitivt og krever lite kode for å få data inn og ut av databasen.

Seam kan bruke apache wicket istedetfor eller sammen med JSF for rendring, noe som jeg tror er en rimelig bra kombinasjon, men det er ikke akkurat et standard-oppsett.

Glemte en ting: du slipper så å si helt unna xml konfigurasjonsfiler. Det blir gjort med annotations istedet.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

På jobb brukes mest Spring og dermed også SpringMVC. Hovedårsaken er at vi har investert mye i det, har høy kompetanse på det og har en infrastruktur som passer godt med Spring. Vi har byttet ut JSP med Freemarker på mitt team og er fornøyd med det. På en del eldre produkter brukes Struts. Urk.

På private prosjekter bruker jeg kun Python og Django.

Lenke til kommentar

WebWork/Struts2, Hibernate og Spring kommer man langt med. :)

WebWork som nå er merget inn i Struts2 gjør det enklere å lage actions/handlinger/servlets samt man kan konfigurere slik at man sømløst kan sy sammen mange webprosjekter. WebWork har også Velocity (samt custom funksjonalitet) som blir brukt for templates. Det er mye mer enn det endog, sette opp filtere, flyt mellom websider, sikkerhet ...

Hibernate for ORM på store-laget. Kort fortalt: automagisk gjøre om tabeller i en relasjonsdatabase til domene objekter.

Spring for dependency injection, aspekter og data binding pluss mye mer. Helt genialt.

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar

Mye som går over hodet mitt her, men det er jo bare bra :)

Jeg tror jeg kommer til å gå for Spring MVC og JSP eller Spring frontend. Sikkert mange rammeverk som er mer agile osv, men jeg tror jeg kommer lenger ved å lære de.

Alternativet var Struts2, og jeg har ingen god grunn for valget :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...