fudun Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hei, det begynner å bli på tide at jeg skaffer meg et nytt lydkort (Live-kortet mitt har knekt tre innganger på forsterkeren min...) Lurte på et par ting med f. eks Audigy kortet; kan kortet kode all lyd som Dolby Digital, slik at jeg klarer meg med å koble digitalt mellom pc'n og forsterkeren? Eller vil dette funke bare med dvd (hva skjer med mp3, spill osv...) Er det i så fall anbefalt? Og hvordan funker kortet til dvd (5.1) i forhold til et eget mpeg kort med AC3 ut. Eller burde jeg gå for et helt annet kort. Jeg har egentlig bare bruk for noe helt enkelt, som gir bra Dolby Digital, og jeg har 6-kanalers input på forsterkeren også (men det er kjipt å måtte bruke så mange kabler...) Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Quote: On 2002-01-18 12:03, fudun skrev:det begynner å bli på tide at jeg skaffer meg et nytt lydkort (Live-kortet mitt har knekt tre innganger på forsterkeren min...) At livekortet har knekt 3 innganger på forsterkeren din sier mer om forsterkeren din enn lydkortet. Hvis ikke forsterkeren din tåler så høye signaler inn, hjelper det ikke hvilket lydkort du har. Husk at lydkortet også har en forsterker, så når du setter denne på fullt, så tåler tydligvis ikke inngangene dine på forsterkeren det... Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Kortet har funka bra i mange år, men plutselig ble det helt skrudd. Forsterkeren bør være grei nok, egentlig. En ganske ålreit Marantz. Har målt signalene også, ikke noe uvanlig høyt å se. Det er jo ikke sikkert det er kortet sin feil, men det er det eneste av utstyret som begynner å bli gammelt. Det er det første SBLive-kortet som kom. Faktisk noe sånt som 5 år nå. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Dessuten, hvis jeg kunne kjørt digitalt fra pc'n, hadde det ikke vært noe problem med forsterka signaler. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 og det hadde ikke noe å si om jeg hadde volumet på min eller max. Venstre inngang røyk uansett... Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Men det er klar at forsterkeren min er litt unødvendig følsom. Fant ut at jeg måtte kjøre lyden via VHS-spilleren. Det gjør jeg den dag i dag... Masse fint sus. Lenke til kommentar
kjelligeek Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Vis du har optisk inngang på forsterkern din anbefaler jeg deg å kjøpe samme lydkort som jeg har, og det ruler! Kjelli Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Quote: On 2002-01-18 12:03, fudun skrev:Og hvordan funker kortet til dvd (5.1) i forhold til et eget mpeg kort med AC3 ut. Ikke snakk om 5.1 og AC3 som om det er 2 forskjellige systemer da :smile: Det er jo det samme ! Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Optisk, COAX og en til (PHONO-plugg det også, husker ikke hva det heter...) Men kan du bruke optisk til alt, eller bare på DVD? Det er kjipt å måtte ha 40 kabler mellom pc'n og anlegget bare for å få den lyd til både spill, musikk og film. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 5.1 betyr ikke nødvendigvis ac3, faktisk. 5.1 betyr bare 5 kanaler + sub-kanal, ikke noe om hva slags system. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Men uttrykkene går veldig om hverandre, uansett. Du forsto sikkert hva jeg mente :smile: Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Og i det tilfellet der oppe, var det faktisk samme ting jeg snakket om, egentlig... Lenke til kommentar
50z Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 digital ut på SoundBlaster Audigy Platinum kortet funker fint med tilkobling til forsterker. siden du har prob med følsome innganger ville jeg brukt optisk kabel. Lenke til kommentar
fudun Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Platinum kortet er brått litt dyrt, da. Hvorfor ikke nøye seg med Player (bulk) til en fjerdedel av prisen, og heller bruke spdif-utgangen? Det er ment som et spørsmål... OG UANSETT... Kan man bruke digitalutgangen til alt? også musikk og spill? Har enda ikke fått noe konkret svar på det... Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Quote: On 2002-01-18 12:56, fudun skrev:5.1 betyr ikke nødvendigvis ac3, faktisk. 5.1 betyr bare 5 kanaler + sub-kanal, ikke noe om hva slags system. AC3 var kodenavnet til DD 5.1, det var jo dette som var det store - 5.1 ! Når man snakker om AC3 så mener man jo ikke f.eks. 2.0 Dolby Digital (som muligens du tenker på) få's i forskjellige varianter. Selv om det står Dolby Digital på platen kan det fremdeles være vanlig stereo. Da må du se etter hvor mange kanaler det er snakk om. Definisjonen på AC3 er i dagligtale 5.1 Du har jo rett i at 5.1 ikke er et lydsystem, men en kanal-separasjon. _________________ M.v.h. Jarle [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-01-18 14:04 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå