thebandit Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Heisann, jeg har litt vanskeligheter angående å velge en PC skjerm. Jeg har to valg, en Acer skjerm eller en Samsung skjerm. Her er valgene: Acer'n: http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2046939 Samsungen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347592 Hvis du eventuelt har noen bedre forslag, i ca samme priskategori så vær så vennlig å post det:) Også lurer jeg på hva forskjellen mellom dette er: Fargestøtte 24-bit (16,7 millioner farger) -----> Samsungen Colours 16.7m (6 bit + HiFRC) -----> Acer'n Hva betyr dette, er forskjellen stor? Tusen hjertelig takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Også lurer jeg på hva forskjellen mellom dette er: Fargestøtte 24-bit (16,7 millioner farger) -----> Samsungen Colours 16.7m (6 bit + HiFRC) -----> Acer'n Hva betyr dette, er forskjellen stor? Alle TN paneler i skjermer som er i handelen i dag bruker 6 bit per subpixel til å vise farger. dvs 2^(3*6)= 263144 unike farger. For å få til 24 bits oppløsning på farger (8 per subpixel) bruker dem ulike tenkikker som frame rate control (veksler mellom to farger for å få det til å se ut som en farge mellom) eller dithering (tilnærme fargen ved å manipulere med pikslene rundt). Skal du ha ekte 24bits farger må du per i dag velge en VA eller IPS skjerm. Både Samsungen og Acer'n har dette, Acer oppgir at dem bruker FRC, Samsung pleier å bruke det høyeste tallet dem kan på alt og utelate hvordan dem kommer fram til det (ref. de sinnsyke kontrasttallene dem oppgir uten rot i virkeligheten). Acer bruker Samsung paneler i mange av skjermene sine, så du skal ikke se helt bort ifra at penelene i de to skjermene er helt like. Endret 28. desember 2008 av MailMan13 Lenke til kommentar
thebandit Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Ok, men hva mener du og dere er det beste kjøpet da? Begrunn gjerne svaret:) Takk Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har kun sett Samsungen, så det kan jeg ikke svare på. Den har noen issues med innsynsvinkel, spesielt vertikalt, farger og kontrast flytter seg litt når man flytter på hodet og enten topp elle bunn er stort sett litt blassere enn resten av overflaten. Men slik er alle i dette segmentet, om denne er bedre eller verre vet jeg ikke. Jeg er litt nøye på sånt også, så det er ikke sikkert du merker så mye til det. Helt kurrant billig-skjerm, hverken mer eller mindre. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Acer`n bør du velge! acer er veldig flinke på å lage skjermer!! eller så anbefaler jeg denne: Benq 22" (link) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå