weebl Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Hei for det første så ble ikke emnetittelen helt bra men til saken: jeg har i skoleoppgave å lage et program som skal regne ut volum, areal, omkrets og grunnflaten på et sylinder ut i fra høyde og radius som brukeren skriver inn i programmet. jeg har fått til å regne ut disse hver for seg men ikke alle sammen, så jeg lurer da på hvordan jeg får til å regne ut først volum, så areal osv... programmet jeg har fått til hittil ser slik ut: #include <iostream.h> #include <conio.h> int inn (int h, int r) { return (r*r*3.14*h); } int main() { int h, r, v; cout << "legg inn høyden på sylinderet: "; cin >> h; cout << "legg inn radiusen på sylinderet: "; cin >> r; v=inn(h,r); cout << "Volumet på sylinderet er: " << v; getch (); return 0; } og liknende til de andre utregningene. Kan noen hjelpe meg ved å forklare hva jeg skal gjøre for å regne ut de 3 andre resulatene i samma program? og setter pris på å bli godt forklart og ikke bare få kastet en kode etter meg Weebl. EDIT: Fikk det til selv når jeg kom på hvor lett det faktisk var sånn ble programmet til slutt: #include <iostream.h> #include <conio.h> float volum (float h, float r) //regner ut volumet av sylinderet { return (r*r*3.14*h); } float grunnflate (float h, float r) //regner ut grunnflaten av sylinderet { return (r*r*3.14); } float omkrets (float h, float r) //renger ut omkretsen av sylinderet { return (2*3.14*r); } float areal (float h, float r) //regner ut arealet av alle overflatene på sylinderet { return (2*3.14*r*r+h*2*3.14*r); } int main() //her kommer all informasjonen ut { float h, r, v; cout << "legg inn høyden på sylinderet: "; cin >> h; cout << "legg inn radiusen på sylinderet: "; cin >> r; cout << endl; cout << "######################################"; cout << endl; cout << "#.....Her kommer utregningene........#"; cout << endl; cout << "######################################"; cout << endl; cout << endl; v=volum(h,r); cout << "Volumet på sylinderet er: " << v <<" cm^3"; //henter ut resultatet fra utregningen i int volun cout << endl; v=grunnflate(h,r); cout << "Grunnflaten på sylinderet er: " << v <<" cm^2"; //henter ut resultatet fra utregningen i int grunnflate v=omkrets(h,r); cout << endl; cout << "Omkretsen på sylinderet er: " << v <<" cm"; //henter ut resultatet fra utregningen i int omkrets v=areal(h,r); cout << endl; cout << "Arealet på sylinderet er: " << v <<" cm^2"; //henter ut resultatet fra utregningen i int areal cout << endl; cout << endl; cout << "Trykk en tast for å avslutte"; getch (); return 0; } Endret 28. desember 2008 av weebl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå