Gå til innhold

Hva er forskjellen på FAT32 og NTFS?

Galexon

Anbefalte innlegg

Fikk en Ekstern WD Mybook 500GB til jul, og ville hive over en fil på 4,7 GB fra en kamerat. Men så sto det at filen var for stor for mål"blablabla" :p Jeg fikk en nokså datakyndig venn til å konvertere harddisken fra FAT32 til NTFS. Men selv er jeg totalt n00b på de tekniske begrepene innen PC. Så hva er forskjellen mellom disse systemtypene?

Er det mulig å tilbakestille den eksterne harddisken til fabrikkstandard ved et senere tidspunkt, med tanke på at jeg fikk harddisken av mine foreldre, og ønsker ikke at den skal bli ødelagt eller ubrukelig på noen måte.

Har en laptop som er 2008 modell, og har oppdaget at harddisken og begge partisjoner på denne er NTFS. Er dette en vanlig systemtype på harddisker?

Og please be gentle, som sagt har jeg ikke så god peil, så vennligst forklar meg det på en måte som en n00b forstår :p

På forhånd takk for hjelpen, og godt nyttår til alle forum-brukere!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg noen mulighet til å konvertere tilbake til FAT32? Føler meg uttrygg :p Er redd for at noe plutselig skal slutte å fungere fordi jeg konverterte til NTFS. Som sagt, jeg har ikke peiling. NTFS, det kan vel ikke på noen måte skade den eksterne harddisken? Har jeg brutt garantien om jeg har konvertert til NTFS?

Lenke til kommentar

FAT32 er et gammelt filsystem. Fordelen er at det er åpent og kan leses av de fleste PCer (Apple, Linux, etc). Derfor kommer alle eksterne disker ferdig formatert i FAT32.

Blant ulempene er at det ikke håndterer filer større enn 4 GB, og at det kaster bort mye plass på store disker.

NTFS er et moderne filsystem. Støtter store filer og disker, adgangskontroll, og sikkerhet.

Ulempen er at det eies av Microsoft og det er da bare de som bruker det.

Man kan alltids formatere tilbake til FAT32 igjen, men da blir alt slettet.

Lenke til kommentar
Er bare å la den være NTFS, hvilket filsystem som er på harddisken har ingenting å si på garanti osv.

Alle nye pc'er som leveres i dag kommer med NTFS-filsystem, så det er bare å la den være NTFS, det har ingen påvirkning :p

Hehe, takk for svar :) Jeg har en ufattelig irriterende tendens til å bekymre meg over for mange ting :p Det jeg egentlig bekymret meg om var om harddisken på noen måte kunne bli ødelagt, eller om garantien ville bli ugyldig dersom jeg skiftet til NTFS. Jeg har fått den av foreldrene mine, og hadde jeg ødelagt den, ville jeg fått så dårlig samvittighet, at jeg ville havna på en depresjon :p Er visstnok en temmelig dyr harddisk.

Lenke til kommentar

Fat32 er den gamle typen som ble brukt på 32-bits MS-DOS baserte systemer. Da de begynte med NT (new technology) systemer (blant annet XP og Vista) laga de NTFS (new technology filesystem)

FAT32 har en begresning på hvor stort det kan være og støtter ikke filer på mer en 4gb eller noe.

Fikk selv en disk med FAT32 til jul, men konverterte den NTFS. Du kan formatere den tilbake men da mister du alt som ligger på den, så ta backup.

Vi har også en WD Mybook 500 gb (Tror det var den het) og det står i bruksanvisningen hvordan man gjør dette, så da burde det ikke gå ut over garantien.

Edit: Ser at noen svarte mens jeg skrev men lar det være.

Edit2: Linux kan både lese4 og skrive til NTFS, men bruke det som systempartisjon har jeg hatt trøbbel med.

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...