JCDenton Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Hei, har noen av dere problemer med latency på Crucial Ballistix? Jeg har kjøpt 4 Crucial DDR2 BallistiX PC8500 1048MB CL5. Har ellers en Phenom 9850 CPU og Gigabyte GA-MA790X-DS4 hovedkort. Problemet er at de holder ikke hva de lover. De skal klare PC8500 med latency 5-5-5-15. For det første, bios-en min registrerer brikkene kun som PC6400. Tilogmed da klarer de kun 5-6-6-18. Når jeg setter dem til PC8500 klarer de kun 5-7-7-24. Maskinen nekter å starte om jeg setter de noe lavere, f.eks 5-6-6-20, noe som er jo himla langt under spesifikasjonene Dessutten har pc-en vært noe ustabil, med en del kræsjer i internet explorer, ikke sikkert det er en sammenheng dog. Jeg har Ikke hørt FSB-en. Øke spenningen hjelper ikke, de er allerede på 2.0v. De skal egentlig klare 2.2v ifølge tester, men mine nekter å starte opp med 2.125v. Øke spenningen hjelper uansett ingenting. Forslag? Har hørt at Gigabyte sine P35 og DS3x hovedkort har problemer med ballistix, men jeg har jo ikke et slikt kort. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Har du prøvd med 2,2 volt? Oppdater bios! Har da forsvinnende lite å si. Test minnet med memtest! Lenke til kommentar
formann Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Tror nok du kan glemme alt over PC6400 når du har 4 brikker. I følge standarden støttes ikke DDR-1066 når du har mer en én brikke per kanal. Du kan prøve å klemme ut litt ekstra ved å overklokke HTT med PC6400 satt i bios, men du kommer nok ikke så skrekkelig langt. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Tror nok du kan glemme alt over PC6400 når du har 4 brikker. I følge standarden støttes ikke DDR-1066 når du har mer en én brikke per kanal. Jeg er mildt sagt overrasket over å se en garvet overklokker feste så mye lit til en offisiell standard, og samtidig overse at det i praksis lar seg gjøre å klokke laaangt høyere under nevnte forutsetninger. Faktisk kan jeg ikke huske å noensinne ha hørt om en slik begrensning i DDR2-standarden, men det kan godt tenkes at jeg har hørt om den, og umiddelbart gått inn for å glemme den på bakgrunn av praktisk erfaring. Disse ord kommer fra en bruker som ikke nøler et nanosekund med å avfeie ting som faktisk er teoretisk umulige (uansett hva "klokkefreaker" måtte mene), men som heller ikke nøler med å utprøve grensene til de mange konservative aspektene ved standardene. Som et eksempel kan jeg henvise til egne resultater med 4x1GB D9GMH *value* RAM. Det resultatet er jo nesten 50 % høyere enn PC6400. Jeg tipper dette enten er et BIOS-problem, som allerede foreslått, evt at noen andre innstillinger relatert til f.eks. NB kan holde igjen. Trådstarter anbefales å poste screenshots fra Memset 3.5 og Systool. Lenke til kommentar
formann Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 (endret) Tror nok du kan glemme alt over PC6400 når du har 4 brikker. I følge standarden støttes ikke DDR-1066 når du har mer en én brikke per kanal. Jeg er mildt sagt overrasket over å se en garvet overklokker feste så mye lit til en offisiell standard, og samtidig overse at det i praksis lar seg gjøre å klokke laaangt høyere under nevnte forutsetninger. Faktisk kan jeg ikke huske å noensinne ha hørt om en slik begrensning i DDR2-standarden, men det kan godt tenkes at jeg har hørt om den, og umiddelbart gått inn for å glemme den på bakgrunn av praktisk erfaring. Disse ord kommer fra en bruker som ikke nøler et nanosekund med å avfeie ting som faktisk er teoretisk umulige (uansett hva "klokkefreaker" måtte mene), men som heller ikke nøler med å utprøve grensene til de mange konservative aspektene ved standardene. Som et eksempel kan jeg henvise til egne resultater med 4x1GB D9GMH *value* RAM. Det resultatet er jo nesten 50 % høyere enn PC6400. Jeg tipper dette enten er et BIOS-problem, som allerede foreslått, evt at noen andre innstillinger relatert til f.eks. NB kan holde igjen. Trådstarter anbefales å poste screenshots fra Memset 3.5 og Systool. Jeg burde naturligvis gitt en litt mer utfyllende forklaring. Jeg mente ikke at det ikke lar seg gjøre å kjøre brikkene på en høyere frekvens, punktum. Det jeg mente var at han mest sannsynlig kunne glemme å få bootet med 4 brikker og valget DDR-1066 i BIOS. Jeg fant litt dokumentasjon på hovedkortet som antydet at DDR-1066 satt i BIOS med 4 brikker ikke ville fungere. Noe som gjerne kan kalles et BIOS-problem/begrensning. Derfor foreslo jeg at han skulle sette DDR-800 i BIOS men øke hastigheten ved å øke HTT. Om du leser hele posten (quote under), så kommer det frem at jeg ikke overser muligheten for høyere hastigheter Du kan prøve å klemme ut litt ekstra ved å overklokke HTT med PC6400 satt i bios, men du kommer nok ikke så skrekkelig langt. Endret 31. desember 2008 av formann Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Joda, jeg regnet selvfølgelig med at det var rom for litt presisering, ikke minst fordi jeg vet hva du står for. Men det du skrev kunne vel lett tolkes slik at du mente at cirka 5 % høyere frekvens var innen rekkevidde, og følte det var en nevneverdig forskjell mellom 5 % og 50 % Lenke til kommentar
formann Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Joda, jeg regnet selvfølgelig med at det var rom for litt presisering, ikke minst fordi jeg vet hva du står for. Men det du skrev kunne vel lett tolkes slik at du mente at cirka 5 % høyere frekvens var innen rekkevidde, og følte det var en nevneverdig forskjell mellom 5 % og 50 % Min overbevisning er at 5% ikke kan kalles overklokking. Knapt nok "margin of error" Jeg støtter tortur i alle former, spesielt når det gir bedre ytelse, hehe. Jeg mente ikke 5%, men noe rundt PC8500 sin normale hastighet. Dog ikke en pen 20-30% økning fra DDR-1066 slik som ved bruk av 2stk brikker. Det som skal sies, er at selv her snakker jeg mot bedre vitende, for jeg har ganske nøyaktig null erfaring med Phenom. Jeg tok en sjans. (SWAG på militær-språk) Etter at jeg pensjonerte min svært villige X2 3800+ for et par år siden har jeg holdt meg til bærbare. Først det siste halve året har jeg fått bygget meg en stasjonær, men med en gammel QX6700, som forøvrig holder rommet varmt på en kald årstid. Nå lever jeg på gammel erfaring og ikke type personlig. Noe som er dømt til å gå galt, på en eller anne måte. Pytt pytt. Takk for heads up, og godt jævla nyttår Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Velger ikke å kommentere noe i denne sammenhengen, men bare takke for gode og konstruktive innspill fra både Quintero og formann! Det er utvilsomt mye en kan si, men en må ta høyde for forståelse... Det nytter rett og slett ikke å poste en rekke detaljer som vanskelig kan oversettes til noe forståelig. Derfor er jeg kort og konkret når jeg svarer på slike spm.... Har ennå ikke sett noen svar. Hadde btw en villig 3800 over 2700! Happy times! C2D kan ikke nærme seg i spenning. Håper da at både formann og Quintero engasjerer seg mer, da dere utvilsomt har mye å bidra med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå