Gå til innhold

BK: På vei mot et bedre liv? Et bilde med budskap (sic.) Det gikk bra til slutt (nytt bilde)


PMnormal

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg svarer ikke på alle kritikk, i og med at den står for seg selv. Og jeg er forøvrig enig i at jeg kanskje burde ha jobbet litt mer i Photoshop med bildet for å understreke det budskapet. Så den kritikken som jeg ikke svarer på tar jeg faktisk til meg, bare så det er sagt. Jeg tenkte nå mest på det innlegget som omhandlet min personlighet, som jeg også velger å ikke svare på.

 

Jeg er vant med (som mange skriver) at pennene kvesses ekstra når jeg har et bilde ute i BK, og da har jeg vel lov til å tro at det også i denne tråden letes etter ting å kritisere med kraftigere lupe enn det som blir andre tildels.

 

Men nå vil sikkert den ekselente hevde at jeg har et oppgblåst selvbilde, som "tror" at folk kvesser knivene skarpere når jeg legger ut bilder. Dessverre kan jeg ikke gå ut fra noe annet enn det folk skriver, og det er jo slik at flere hevder at de leter ekstra hardt etter noe å kritisere hos meg. Og da kan jeg ikke annet enn å tro på det, kan jeg det da?

 

Uansett er nok konklusjonen at her klarte jeg ikke å formidle de tankene som jeg fikk i hodet da jeg så motivet. Slik hender både titt og ofte.

Lenke til kommentar

Hmm. Det har sporet litt av i bildekritikken ser jeg.

 

Bildene gir heller ikke meg så veldig følelse av flukt. Gangen er for rolig, hundene er for rolige og selv om omgivelsene er av forfall (noe som er veldig elsket her på akam, det er delvis din skyld.. du som til og med har lagt ut bilde av rustne skruer :wee: .) ser det ryddig ut.

 

Men nå har jo aldri jeg vært på flukt heller da.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg har ikke så mye bakgrunnskunnskap når det gjelder hverken krig, flyktninger eller det tidligere Jugoslavia. Kanskje det er derfor bildet gir meg lite. I hvert fall får jeg ingen følelse av flukt. For meg ser det ut som en hvilken som helst familie ute på tur. Bakgrunnen er bra og passer til det du ønsker å formidle, men det hjelper ikke når helheten ikke holder vann.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
.. du som til og med har lagt ut bilde av rustne skruer :wee: .) ser det ryddig ut.

Du husker de, ja. Det var et vellykket bilde, som jeg liker godt den dag i dag.

Nei, da får jeg vel innse at det ikke treffer folket å allminneliggjøre tanken på flykt, og det er greit nok det. Ferdig arbeid.

 

Lurer litt på hvilken kritikk bildet hadde fått uten den teksten?

Ingen har forøvrig valgt å kommentere det andre bildet, noe som kanskje ikke er så merkelig, siden det egentlig ikke har noen historie å diskutere.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg er redd bildene uten teksten ville vært meningsløse å kommentere, iallefall for meg. Da ville jeg nok ment de mest var bilder ment for minner om en hyggelig spasertur og intet annet, men da ville jeg valgt å ikke kommentere det. :innocent:

 

på to minutter har jeg endret innlegget 3 ggr. ny rekord. Bare skrivefeil.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Bilde i seg selv ser ut som noe som har blitt knipset ved en tilfeldighet, av noen ute på søndagstur. Teknisk så er det på linje med hva ett kompakt kamera på full auto presterer, så det er ikke mye og kommentere på den biten heller. Ingen dybde føelse, og alt er sånn passe uskarpt. Det er ett lite fascinerende bilde på alle måter. "Middelmådig" er første tanke som treffer meg.

 

Tanken bak bilde gjør ikke noe mer for bilde, da det er ingenting for min del som tyder på "flyktninger" på noen måte. Bilde er helt sikkert ett fint minne for de som var ute og gikk, for og huske dagen de gikk en tur, men ser ikke hva det kan gi noen andre som ser dette bilde.

Lenke til kommentar

Jeg synes bakgrunnen og moodet (lys, tekstur, farger) i bildet generelt ødelegger veldig for budskapet ditt. Får ingen følelse av krigsflyktninger her pga. dette. Hadde det vært tatt i en lignende oppstilling på en gate slik at bildet fikk mer dybde, og et sterilt lys ala. hvitt gatelys til å lyse opp familien og teksturer for å gi et gritty mood, gjerne s/h / desaturert (+++). Med andre ord, jeg ser et potensiale i bildet, men her ligner det mest på et snapshot (som nevnt fra før). Du er inne på noe, men man skal være forsiktig med å overtolke bilder (noe en av mine medielærere er flink til - han kan få et snapshot til å virke som et mesterverk ved å trekke frem de få elementene som er etter boka, mens fotografen sitter der og nikker og tenker for seg selv "var det SÅ bra da?").

 

Skjønner hva du har prøvd på, idéen er god, men ikke spesielt godt utført etter min mening.

Lenke til kommentar

Vel, vel. Det var det. Fair enough. Kanskje det hadde truffet mer hvis jeg hadde griset det til litt, og eventuelt valgt et kornete sorthvitt-uttrykk? Men jeg lar vel heller bildet ligge på HD som et familieminne. Mangel av props er nok også en årsak, men kanskje jeg gidder å legge ut bildet på ny i en mer bearbeidet versjon. Hvis noen tror det har noen hensikt.

 

Foreløpig lar jeg det ligge. Jeg fikk en ide om å fortelle en politisk betont historie, og det misslyktes. Jeg bør vel kanskje holde meg til det jeg gjør best, og overlate politikken til Aksje (hvor enn han befinner seg nå). Han savnet jo mening i bildene mine, men siden ingen andre har uttalt et slik savn, så trenger jeg vel ikke hore meg til med påtvunget politisk budskap.

 

Synd at denne tråden blant annet skulle føre til at et nytt medlem forlot forumet etter kort tid her :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...