Gå til innhold

Om undulat og mat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Selv har jeg hatt min engelske udulat i over et år nå.

 

På starten var han veldig nølende også. Han spiste jo knapt den første uka, som jeg kunne se. Jeg tror at du må gi den litt tid, så kommer den krings etterhvert.

 

Pelle, som han heter her på bruket, spiser flere ganger om dagen. Og det er jo ikke alltid man merker når han spiser. Bare du tømmer koppen og fyller den en gang om dagen eller hver annen dag (kommer ann på matkoppen) så skal den finne ut av hvor maten er, etterhvert som den blir mer og mer sulten.

 

Sånn ellers om mat så pleier jeg med gjevne mellomrom, noen ganger i mnd. å stappe inn forskjellig "snacks" med div. smaker. Dette kalles kolber. Fuglen kan gjerne bli så glad i disse, at man faktisk må regulere inntaket dens av "snopet" ved å ta den ut etter at den er halvspist, og sette den inn igjen etter noen dager. Pelle pleier gjerne å glemme bot at han har vanlig frø i koppen om han får godis.

 

Legg gjerne også til slike kalksaker en får kjøpt, for tassen å nibble litt på, slik at han får i seg nødvendige stoffer. Jeg har også en flaske med vitaminer jeg har i vannet hans en gang i uka eller noe slikt.

 

Husk også fuglesanda (som du sikkert har kjøpt) - jeg har hørt at det er visse saker de kan spise i den sanda også. Eller kanskje det er for å pusse nebbet litt. Hva vet jeg.

 

Jeg vil anbefale å gå i den lokale dyrebutikken, der kan du jo også få tips og triks.

 

For en rant. Jaja.

 

 

Hilsen

-S

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Som jeg har lagt mye merke til er at i dyrebutikken har de frøene på bunnen av buret. Og i burene man får kjøpt er matskålene på veggene. Derfor kan det hende at fuglen din ikke er helt sikker på hvor maten er enda. Hvis fuglen er ofte nede på bunnen av buret og leter kan du jo strø litt frø der, frem til fuglen finner ut hvor maten er.

 

 

Har nå hatt min undulat i 1 mnd, men jeg reagerer på at jeg enda ikke har sett den drukket. Så hvor mye drikker dem egentlig? Jeg kan heller ikke se no spesiell forskjell på om vannmengden har synker mellom hver gang jeg fyller på...

 

 

Undulater drikker ekstremt lite. Jeg så ikke fuglen min drikke føre jeg hadde hatt hun i over et år. Men nå ser jeg det rett som det er :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...