FreSol Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Hei! Har nettopp kjøpt hardware og bygget ny PC, men har altså problemer når jeg skal fyre opp maskina; starter jeg den opp og lar den gå av seg selv, kommer den fram til et skjermbilde med MSI-logoen og tekstlinja "press tab to switch to POST screen or press del to enter BIOS setup". Men når jeg da trykker tab eller del, skjer det ingenting - eneste som funker er å holde inn tab under hele oppstarten, da får jeg fram POST screen; prosessor og minne listes opp, og deretter henger alt seg ved meldinga "initializing USB controllers.." - og der blir jeg altså værende, ingenting mer skjer. Har ingen USB-enheter tilkoblet - kjører med standard ps/2-tastatur (som jeg har testet at virker). Har testet med både en og to RAM-brikker, forskjellige kombinasjoner i alle slotene. Noen av dere mange datakyndige her som kan ha noen ideer? Takker så mye for all hjelp! Maskinvare: Hovedkort - MSI P31-NEO2-FR Prosessor - INTEL Core 2 Duo (BX80570E8400) Skjermkort - XPERT VISION nVidia (NE/86GTSXHD51) Minne - KINGSTON ValueR DDR2 PC6400 (KVR800D2N5K2/4G) Rop ut om det trengs flere opplysninger! Lenke til kommentar
Star Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har du prøvd å resette bios som forklart i brukermanualen? Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Ja, har gjort det - ingen effekt... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Gå i BIOS og slå av USB kontrolleren. Det er tydeligvis et eller annet som har med den å gjøre som ødelegger. Om dette viser seg å være riktig hadde jeg returnert kortet. Du kan også prøve å oppdatere BIOS, men du burde ha litt peiling før du gjør dette, da utfallet kan bli fatalt om du gjør noe feil. Om du forteller hvilken BIOS du har (versjon osv) så mulig jeg kan hjelpe deg med akkurat det. Endret 28. desember 2008 av Habitats Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 1. Prøv å start maskinen uten mus/tastatur - noen forandring? - Hvis ja, prøv om mulig med et gammelt PS2/ tastatur -Hvis nei, oppdater bios. Dette er såpass enkelt i våre dager at det kan gjøres relativt trygt fra floppy eller USB. Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Men når jeg da trykker tab eller del, skjer det ingenting - ..... Verken DEL, DELETE eller Tab funker? Om du har prøvd med et annet tastatur, eller har forsikret deg om at den du har faktisk fungerer på en annen maskin, + at du har fulgt manualen for reset av CMOS (bios)..... Her feiler den allerede på DEL og du får du heller ikke flasha bios, siden den stopper opp så tidlig i bootingen. Vil anbefale deg å returnere kortet hvis du ikke kommer inn i biosen. Tror nok du har fått et mammakort som er defekt.... Endret 28. desember 2008 av exiplot Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har hatt samme feil på et ASUS P5K-SE EPU. Fikk maskinen opp og gå etter å ha brukt et PS/2 tastatur til oppstart, men han jeg bygde maskinen til slet mye med random kutt på USB portene så jeg returnerte kortet til nettbutikken og fikk et nytt. Ville satset på det var jeg deg. Antagelig USB kontrolleren som rett og slett ikke virker. Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Saken er den at jeg allerede har levert tilbake hovedkortet en gang for det samme problemet. Så fikk jeg beskjed om at ny vare var sendt til meg, men da spørs det hvor "ny" denne varen faktisk var... Men hvordan kan jeg oppdatere BIOS når jeg ikke engang kommer meg inn i den? Kan det gjøres med en annen maskin? Takk for hjelpa! Lenke til kommentar
sanscript Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 :mhmm: Hvis jeg forstår deg rett - så er det ikke mulig å oppdatere den dersom du ikke kommer til bootsekvensen engang, der den søker etter disketter, harddisker, usb for å starte noe på disse. Du kommer deg nesten igjennom POSTen, dette hadde ikke gått ann dersom enten cpu eller minne var problemet, da disse blir sjekket først. Om skjermkortet fjusket hadde du nok sett det med engang. Jeg skal ikke være for skråsikker, men noe sier meg at dette ligger på hovedkortet. Dessverre. Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 1. Prøv å start maskinen uten mus/tastatur - noen forandring?- Hvis ja, prøv om mulig med et gammelt PS2/ tastatur -Hvis nei, oppdater bios. Dette er såpass enkelt i våre dager at det kan gjøres relativt trygt fra floppy eller USB. Starter jeg den uten tastatur/mus går den bare rett til skjermbildet med MSI-logoen og "press tab to switch to POST...", akkurat slik den gjør hvis jeg ikke trykker på noe under oppstarten når jeg har tastaturet tilkoblet. PS: Hver gang under oppstarten får jeg også først opp et skjermbilde der bare informasjon om grafikkortet listes opp, er det normalt? Lenke til kommentar
Pondus81 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Det er nok bare å sende inn en gang til. Denne gangen kan du prøve deg på å få et annet hovedkort. En annen produsent siden du har hatt problemer med flere MSI kort. Jeg fikk samme hovedkort og det funket fint for meg. Ikke hatt noe tull med det senere. Jeg ville sendt det inn igjen istedet for å plages med dette problemet. Tror ikke en BIOS oppdatering vil hjelpe heller. Det gjorde det ikke hos meg. Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Ja, det blir nok så jeg gjør det. Takk for hjelpa uansett, flott ressurs dette forumet! Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 8. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2009 Hei, igjen! Returnerte hovedkortet for testing, men har nå fått det sendt tilbake med beskjed om at de ikke fant noe feil med det. Jeg sliter imidlertid fortsatt med det samme problemet, så nå har jeg rett og slett ikke peiling på hva jeg skal gjøre... Har bare CPU, skjermkort og RAM tilkoblet, men kommer altså ikke gjennom POST og inn i BIOS, alt henger seg ved "Initializing USB controllers..". Ingen forskjell med eller uten tastatur. Men hva er egentlig USB controllers, og hvilken funksjon har disse? Og kan det være at det er noen innstillinger som gjør at kortet ikke greier å godta minnemoduler på 2G, at jeg må bruke noen mindre til jeg får endret innstillinger? Evig takknemmelig for all hjelp! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Det du forteller om at PCen fryser under POST når BIOS viser "Initializing USB controllers.." minner mistenkelig om hva som skjedde med min PC. Har et Asus P5K-E/WiFi-AP HK, og som sagt, samme symptomer. Og hos meg skyldes problemet en Samsung 500GB hard disk. Hadde den tilkoblet ICH9 kontrolleren i RAID mode, ikke svarte om PCen ville. Frøs under POST. Skiftet til SATA mode, same thing man, låste seg under POST med "Initializing USB controllers.." på skjermen. Koblet jeg fra den Samsung disken eller satte ICH9 kontrolleren til IDE mode, startet PCen uten problemer. Nå har jeg den Samsung disken tilkoblet JMicron kontrolleren, og nå virker den uten problemer. Har funnet ut at dette skyldes firmware versjon disken har, CR100-10. Så spørsmålet er jo, har du en Samsung disk? Endret 9. februar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Jo, har en Samsung-disk, men har ikke denne koblet til hovedkortet nå. Har prøvd med den tilkoblet tidligere da, men ingen forskjell med eller uten... Lenke til kommentar
tom watt Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Your're doing it wrong. Lenke til kommentar
FreSol Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Gjør nok det, ja - problemet er hva... Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Gjør nok det, ja - problemet er hva... Skal ikke være lett nei. Det eneste jeg kan finne ut av, er at hovedkortet ditt ikke støtter det Kingston minnet med 2GB moduler. Hovedkortet ditt dukker heller ikke opp som kompatibelt med det minnet på Kingston sine sider. Har du mulighet, prøv med 1GB minne brikker kun for å se om det hjelper. 2 GB minne brikker som har vært testet OK med det hovedkortet ditt, er fra Geil, Micron og Kingbox. Kun en type minne fra Kingston var testet og det var KVR800D2N5/1G, 1GB minne brikker. USB kontrollere, som navnet sier, sørger for at USB tastatur, mus etc virker under POST. Du kommer ikke inn i BIOS med et USB tasatur hvis ikke USB kontrolleren er startet. Og det vil neppe virke senere heller. Endret 10. februar 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå