Gå til innhold

[Løst]Stuck pixels på Olympus E-520

Anbefalte innlegg

Hepp, fikk et speilreflekskamera til jul (Olympus E-520), men ser nå at det er mange pixler som er stuck på bildene jeg tar.

Har lagt ved et bilde som viser dem, det er flere clustre av 2x2 pixler som lyser, de markert med gul pil er godt synlige også på ordinære bilder (spesielt den røde flekken).

Jeg er ganske grønn innen speilrefleks, men dette kan vel ikke være normalt? Vil det normalt være grunnlag for å få kameraet byttet?

post-104147-1230394937_thumb.jpg

Endret av Ebx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom dette er "døde" pixler, kan du forsøke å gjøre Pixel mapping. Se manualen. Før du gjør dette bør kameraet ditt ha stått på noen minutter først...

Ja, burde selvsagt RTFM først ser jeg...

Ser ut som det fjernet dem, så da blir vel heller spørsmålet om det er normalt at det er så mange pixelfeil pre-pixelmapping og om det vil ha noe å si for bildekvaliteten i praksis.

Endret av Ebx
Lenke til kommentar

Bildet ditt viser heilt klart døde pikslar. Hadde akkurat same på nytt E-520, ein død piksel. Pikselmappinga internt i kameraet fiksa det. Veldig greit at Olympus har lagt inn den funksjonen! Har gjort det same på E-1 fleire gonger - har aldri gått ut over bildekvaliteten.

Lenke til kommentar
Dersom dette er "døde" pixler...
Døde pixler er uten signal, dvs. RGB-verdiene: 0,0,0 -> helt svart.

Dette er "stuck pixels", men irritasjonsmomentet er jo stort sett det samme.

Ser ut som det fjernet dem, så da blir vel heller spørsmålet om det er normalt at det er så mange pixelfeil pre-pixelmapping og om det vil ha noe å si for bildekvaliteten i praksis.
Disse pikslene har vel gått i vranglås etter at kameraet forlot fabrikken. Er det mange nok problempiksler så vil det jo ha noe å si, men det er tvilsomt om du noensinne får problemer med så mange av dem. Det er så mange piksler på en sensor at noen vil alltids vandre heden på ethvert kamera.

Jeg ville ikke bekymret meg om annet enn å kjøre remapping (som du jo har gjort allerede).

Lenke til kommentar

Det som er det store spørsmålet her, er om dette oppstår kun når du bruker lukkertider over 30 sekunder. I såfall er det en relativt vanlig egenskap til bildesensoren.

Det finnes normalt en innstilling som du kan slå på som håndterer dette riktig. Jeg må innrømme at jeg har ikke lest E-420 manualen in godt nok enda til å si hva du skal gjøre for å slå den på.

Tom

Lenke til kommentar

Hadde et Samsung GX-10 som var mitt første dslr,og det hadde en lysende grønn piksel feil som var synlig ved lukkertider som fks.1/125s,1/60s.

Sendte det inn og det endte opp med at jeg fikk pengene tilbake.

Kjøpte meg et Canon 30D da jeg innså at det passet meg egentlig bedre.

Canon-en har også piksel feil,i allefall 1 rød piksel som er synlig ved lukkertider raskere enn 1 sekund.

Jeg orket ikke være uten dslr (ca.2,5 måned var tiden det tok før Samsung kamerasaken min ble ferdigbehandlet og jeg fikk pengene tilbake),så jeg lot det være fordi stuck piksels er lett å fjerne med clone stamp tool.

Lightroom fjerner de visstnok automatisk også har man gratisprogrammer som Pixel fixer http://pixelfixer.net/

Endret av Stian V.H
Lenke til kommentar
Det som er det store spørsmålet her, er om dette oppstår kun når du bruker lukkertider over 30 sekunder. I såfall er det en relativt vanlig egenskap til bildesensoren.

Det finnes normalt en innstilling som du kan slå på som håndterer dette riktig. Jeg må innrømme at jeg har ikke lest E-420 manualen in godt nok enda til å si hva du skal gjøre for å slå den på.

Tom

Vel, det store(?) svaret er at det skjer egentlig uansett lukkertid... eller skjedde, for jeg kan ikke se spor etter dem etter å ha kjørt den pixelmappingen. Er dette innstillingen du tenkte på eller fins det noe annet og?

Ved lange lukkertider tar den en sånn hva-det-nå-het hvor den tar et ekstra bilde med lukkeren igjen for å finne lysende pixler, men det fant visst kameraet ut at det skulle gjøre av seg selv, i motsetning til pixelmappingen.

Lenke til kommentar
Vel, det store(?) svaret er at det skjer egentlig uansett lukkertid... eller skjedde, for jeg kan ikke se spor etter dem etter å ha kjørt den pixelmappingen. Er dette innstillingen du tenkte på eller fins det noe annet og?

Ved lange lukkertider tar den en sånn hva-det-nå-het hvor den tar et ekstra bilde med lukkeren igjen for å finne lysende pixler, men det fant visst kameraet ut at det skulle gjøre av seg selv, i motsetning til pixelmappingen.

Jeg var ikke klar over muligheten til å kjøre en pixelmapping.

Jeg tenkte på en andre varianten, som de fleste kameraene har.

Tom

Lenke til kommentar

Du har en funksjon for støyfjerning som fungerer slik at kameraet først tar et bilde, deretter tar sensoren et bilde til med samme lukkertid og ISO og blenderen lukket. Det kameraet da tar bilde av den andre gangen er støy eller feil som sensoren genererer. Alle kamerasensorer vil lage litt støy ved lange eksponeringer, derfor ha de fleste produsenter en funksjon for fjerning av denne typen støy. Jeg mener at fabrikkinnstillingen på E-520 er at denne funksjonen er satt til auto og at den dermed slår seg på automatisk ved lange eksponeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...