Gå til innhold

BK: Siste dråpe er borte forlengst


PMnormal

Anbefalte innlegg

Det er en stund siden jeg har bidratt med noe i Decline of a Culture-serien, men her kommer et nytt tilskudd. Det er egentlig ikke et resultat av bevisst jakt på motiver, men kom som en liten bonus da jeg var ute og gikk tur med familien til min nevø i går.

 

Jeg hadde ikke med stativ, så det ble litt kompromiss mtp DOF. Jeg skulle ønsket at jeg hadde hatt muligheten til å blende ned til f/8 eller 11, men måtte nøye meg med f/4. Selv med iso 400 ble det for lite lys til mer enn 1/40s, men jeg hadde heldigvis en vegg å støtte meg til. Og da gikk det bra med såpass lang lukkertid på 50mm (Nikkor 50 f/2). Selv med den støtten jeg hadde tok jeg ikke sjansen på å gå mer ned, og til slike bilder vil jeg heller ikke bruke for høy iso. Det ble altså et kompromiss (som så ofte ellers), og for å være ærlig hadde jeg ikke særlig tro på bildet før jeg lastet dem opp på pc-en i dag.

 

Det er kjekt når noe man tror blir teknisk på grensen faktisk holder mål. Jeg har jo mange ganger skrevet at slike bilder krever full DOF, men det lille som finnes av mangel på dybdeskarphet gjelder kun enden på rørene, så helhetsinntrykket blir ikke at det er noen lek med DOF. Og kanskje det egentlig er best slik som det er nå. Jeg føler i alle fall ikke noe stort behov for å gå tilbake med stativ i dag.

 

Eos 20D + Nikkor 50/2 satt til f/4. 1/40s og iso 400. Enjoy :)

post-76334-1230394572_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildet ble bra det, og går fint inn i serien. Du skriver at enden av rørene ikke er skarpe, jeg ser det ikke, for meg ser det ut til at kun noe av veggen er litt ute av fokus? Uansett ikke noe problem her.

 

Blir veldig nysgjerrig på hva som ble tilsatt?/tappet? gennom de rørene. Det ser ikke ut til at det er så veldig mange årene siden de ble kuttet og eksponert for elementene?

Lenke til kommentar

Ikke det beste bildet jeg har sett fra deg, PM. Jeg er enig i at dybdeskarpheten er for liten, og i tillegg skjemmes bildet litt av at du ikke har klart å holde kameraet rolig nok. Blenderen du har oppgitt henger forresten ikke helt på greip med exif-dataene som sier f/1.8 (på 50/2?!).

 

Komposisjonen er det ikke mye å si på, selv om jeg får et lite inntrykk av at venstresiden er ørlite grann nærmere enn høyresiden. Bakgrunnen passer veldig godt inn og bidrar til at jeg får lyst til å se mer av omgivelsene.

 

Motivet i seg selv som skapt for prosjektet ditt, så jeg ville ha gått tilbake ved en annen anledning med stativ eller bedre lysforhold.

Lenke til kommentar

Det er bittelitt bevegelsesuskarphet, men det må man inn i 100% på originalen for å se. Og slikt kan jeg akseptere når jeg ikke har planer om større kopi enn 20x30cm.

 

Du kan ikke lese exif fra et objektiv uten chip, Arnold. Alt er 50/1,8 når kamera ikke vet hva du har montert på det.

Lenke til kommentar

Det er mulig at litt etterarbeiding i Picasa 3 (rettet det litt opp etter å ha funnet det å være litt skeivt før posting) har stjålet litt av skarpheten. Men jeg tror jeg lar det ligge en stund, for nå tviler jeg litt på om motivet er godt nok. Ble litt fascinert av fargespillet i bakgrunnen. Jeg får se det ann og vente litt på folkets mening, for å vurdere om jeg skal benytte det i serien, gå tilbake for å ta det på ny, eller om jeg skal glemme hele motivet. Jeg var nok litt ivrig etter å bidra med noe denne julen, så jeg valgte det mest åpenbare. Men jeg har et par tråder til på gang, og kanskje de faller bedre i smak hos folket.

 

Og for de som lurer på hvorfor jeg selv ikke er helt fornøyd med dybdeskarpheten kan jeg opplyse om at jeg har en filosofi om at slike bilder skal ha absolutt dybdeskarphet. Det er da de fungerer best.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Nesten litt atypisk PM-bilde. Da mener jeg selvfølgelig ikke "Decline"-biten av det, heller ikke det "normal"ske utsnittet og fargebruk.

 

Det jeg tenker på er at bildet sett gjennom et kvasi"Disney"-filter nesten levendegjør et par av elementene. Vanligvis har bildene i denne serien et heller abstrakt innhold, men her ser man med nevnte filter tydelig at begge ventilene lever. Den ene ventilen slentrende tilbakelent, bekymringsløst plystrende. Den andre ventilen mer streit, rett og rank mens den venter på bussen (eller hva rustne ventiler nå venter på).

Lenke til kommentar

Interessant, men denne serien preges nok av at det ikke finnes noen hovedmotiver. Hele bildet er ment å være et totalt uttrykk, og det er en av grunnene til at jeg insisterer på full dybdeskarphet. Det er et malerisk uttrykk jeg forsøker meg på, og da må det være full DOF. Jeg tror du skjønner hva jeg mener når du kikker på et maleri. Det finnes ingen bokeh i et maleri, for å si det slik.

 

Og det er nok grunnen til at mange av dem som forsøker seg på samme tema ikke klarer å gjennomføre det helt. Jeg er nemlig ekstremt kresen på objektene. Er de ikke i en sammenheng som er malerisk så tar jeg ikke bilder av det. Det finnes mange fine rustne saker rundt omkring, men svært få som glir naturlig inn i bakgrunnen. En stilig rusten sak foran en "ny" bakgrunn fungerer ikke, for illusjonen brytes. Kikk litt på galleriet mitt så forstår du hva jeg mener.

 

Men du skal ha takk for en annen vinkling på temaet. Det er gøy å lese andres reaksjoner når de bryter litt med teorien jeg selv jobber ut fra. Ikke fordi jeg forandrer på min filosofi etter slike innlegg, men fordi det er artig å lese andres ideer om ting jeg holder på med. Og så lenge de fremføres så respektfullt som dette så fortjener de i hvertfall oppmerksomhet tilbake.

 

Sorthvitt har jeg testet, og det fungerte greit det. Men det bryter med seriens fargetematikk, der rustens struktur og farger spiller en hovedrolle. Og i dette tilfellet er det nok fargespillet i bakgrunnen som jeg liker best, ikke selve "objektet".

 

Men takk for den fine kritikken, GrandM. Den tar jeg til meg, og jeg er nå enda mer usikker på hvor godt jeg liker dette bildet selv. Jeg tror nok jeg trenger endel mer bekreftelse før jeg evt laster det opp til galleriet mitt. Det er fryktelig vanskelig å se om noe holder mål i forhold til min tidligere produksjon, og bruker gjerne noen uker på å bestemme meg for søppelkurv eller visning. Eller om jeg skal ta bildet på ny. Det var jo uvanlig dunkelt i går ettermiddag, så vanlig dagslys vil kanskje være nok til at jeg får bildet helt slik jeg vil ha det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ettersom jeg har en tendens til slurv, og PM pleier å være flink til å unngå det, så blir det vanskelig å si noe fornuftig her.

 

Det er fordi uskarpheten virker for meg noe stor, faktisk såpass stor at det går utover bildekvaliteten :hmm: Men selve bilde er bra; helt klart i min stil - litt surrealistisk og mystisk. Farger og crop er typisk PM; heldigvis.

 

Tom

Lenke til kommentar

Takk. Den med uskarpheten tar jeg til meg. Det ser ut til at det kanskje er litt for uskarpt til å brukes. Jeg har ingen printer her som gjør at jeg kan teste det ut på trykk, men er det ikke crisp så holder det ikke. Og det begynner å tyde på at det er slik stoga er for øyeblikket. BK fungerer også som eliminering av bilder som ikke holder mål for meg, og dette begynner å nærme seg det stadiet nå.

Lenke til kommentar

Håper du forstår at jeg (vi?) er ekstra kritisk når du boltrer deg i spesialmotivene dine og vurderer å legge noe til Decline-serien din. Du har skjemt oss bort med teknisk perfeksjon, og da synes jeg slike kompromisser som det over faller litt igjennom. Men som sagt, motivet er som skapt for serien din, så jeg synes det fortjener en runde 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...