Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Seat Toledo, bra førstebil? (trenger info)

Scoob911

Anbefalte innlegg

Sitter å ser litt på Seat Toledo som et alternativ som min første bil.

Er det noen som har erfaring med denne bilen?

Utseende syns jeg den er ganske fin, litt motor har den også, men er den billig i drift? Er det generelt mye feil på den? Hvor ofte må den på service osv? Og til slutt, er den lett å selge igjen?

Ser at det ikke er så altfor mange Seater på finn.no. Hva kommer dette av egentlig? Er litt skeptisk til å kjøpe meg en bil som blir vanskelig å selge igjen.

Takker for all info :)

EDIT: Vurderer bare Second generation: Typ 1M (1998-2004)-modellen, ikke den første...

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest meg til at Seat egentlig er billigere VW/Audi i Spansk versjon.

Men lurer på om det er et dumt valg pga. det.

Kom gjerne med mer info ;)

EDIT: Kom til å tenke på. Hvis de ikke selges i Norge lenger, hvor tar man service da? (er vel ingen merkeverksteder å ta det på da vel?)

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

Var akkurat inne på den siden og fant det samme ;)

Men når det gjelder deler. Siden Seat ikke lenger importeres er det vel ikke lenger noe delelager for det heller. Blir det da vanskelig å få tak i deler (eks. må bestille fra Spania eller noe annet som fort blir dyrt)?

Eller er Seatene så like VW og Audi at de kan bruke samme deler?

Merker at jeg begynner å helle mot Seat Toledo her :p

EDIT: Service og sånt, kan det taes på et hvilket som helst verksted, eller MÅ det være hos et merkeverksted (dvs hos Møller når det gjelder Seat)?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
Sitter å ser litt på Seat Toledo som et alternativ som min første bil.

Er det noen som har erfaring med denne bilen?

Utseende syns jeg den er ganske fin, litt motor har den også, men er den billig i drift? Er det generelt mye feil på den? Hvor ofte må den på service osv? Og til slutt, er den lett å selge igjen?

Ser at det ikke er så altfor mange Seater på finn.no. Hva kommer dette av egentlig? Er litt skeptisk til å kjøpe meg en bil som blir vanskelig å selge igjen.

Takker for all info :)

Hvilken modell er den du titter på? Den første modellen var ikke noe særlig. Bygd av en resirkulert 2-er golf. Men den andre versjonen er faktisk ganske bra, og bygget på en 4-er. Når vi først snakker om Seat. Sett på Leon?

Lenke til kommentar

Har sett på "Second generation: Typ 1M (1998-2004)"-modellen.

Den eldre versjonen syns jeg ikke var noe fin, og jeg ser egentlig etter en nyere bil, så den har Airbag, ABS, Sentrallås med fjernstyring, el-vinduer etc (basic utstyr).

Når det gjelder Leon så jeg bare så vidt innom hva det var for noe. Leste at Leon bare var en hatchback-versjon av Toledo, så de er så og si like. Ut ifra det jeg har sett så er den dyrere da (var ganske få på finn.no).

Tenker å bruke rundt 60-70 000 på bilen, så det blir jo visse begrensninger.

Har du mer info om Toledo, kremt? Skulle gjerne fått vite litt om hvordan det er med service og sånt. Hvor ofte skal den ifølge serviceheftet sjekkes f.eks?

Lenke til kommentar

Toledo Mk2 er jo i bunn og grunn en blåkopi av en 4-er Jetta (I Europa kalt Bora). Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for å få tak i deler, det finnes jo biler an mass som går på den plattformen. Hvilken motor har du vurdert? Begrenser seg kanskje litt med den prisen da. Den bilen fortjener en 1.8T. Men det er jo opp til hver enkelt hva man vil legge i det. Vanlig service på disse er hver 15000 km, hver 30000 km er det en litt større service med inspeksjon av bilens tilstand. Bytte av kamrem er på 120 tusen. Er forholdsvis greie biler å skru på, men kvaliteten er nok ikke den største, dessverre. Et typisk midt på treet VAG-produkt.

Lenke til kommentar

Bra å høre det er lett å finne deler til dem, da er nok ikke det en god nok grunn til å gå tilbake til 206-alternativet ;)

Når det kommer til motor så tar jeg vel egentlig den som sitter i bilen som er et godt kjøp :p

Ser først og fremst etter et godt kjøp, sånn med tanke på pris, km, beliggenhet osv. Har sett meg ut to som kanskje er aktuelle og de er begge 1.6 liters bensin, 100hk.

Skal ha bilen i ett/halvannet år, så det hadde vært veldig fint å slippe for mange utgifter med service og reparasjoner. Så en som nettopp har vært på en av storsjekkene hadde vel vært ideelt. Sånn jeg tenkte på 206-en, men det er kanskje ikke like enkelt på Toledo, er jo ikke så mange av dem til salgs...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt Seat i som leiebil et par ganger, relativt nye biler (Avis), den siste var en Altea, noe mellom Golf Plus og Touran. Bilene gir ikke samme kvalitetsinntrykk som Volkswagen/Audi, mer skrangling, og blikklyd når man lukker dørene. Motor og drivverk er likt, så mekanisk bør det være likt. Uansett: Tenk på at du skal selge bilen en dag!

Lenke til kommentar
Uansett: Tenk på at du skal selge bilen en dag!

Ja, som jeg sa så skal jeg ikke ha den så lenge, så 206-en er jo lett å selge igjen. Vet ikke om det samme gjelder for Toledoen?

Det må jo ha vært en grunn til at Seat ga opp å selge biler her til lands, så det er kanskje vanskelig å selge brukte Seater også? Siden de er så ukjente og det ikke er så mange av dem?

Lenke til kommentar

En kamerat av meg hadde en sånn som førstebil, kan annbefales. Har du mulighet, prøv og let opp en "sport", da får du veldig gode seter med bra sidestøtte både framme og bak, samt sportsunderstel. 1.6 literen passer bilen veldig bra, men det skader jo ikke med noe større, det som er litt synd er at den ikke ble levert med 1.8T, slik som leon, men en 2.3 V5 på 150hk, som er utrolig skjelden i norge.

Service fikser alle møller verksteder, samt alle ikkemerke verksteder som snapdrive osv. Vanlige deler er ikke noe problem. Mener å huske at møller fortsatt har delelager på seat.

Kameraten min solgte sin nå i høst uten problemer og ikke større verditap en normalt etter over to år.

Seat blir markedsført mot unge mennesker, og med de prisene vi har i norge er det alt for få unge som har råd til ny bil, det er en av grunnene til at seat ikke lenger selges i norge.

Lenke til kommentar
.........

Ah, sånne innlegg for meg bare til å helle mer og mer mot Seat Toledo :D

Hittil ser jeg faktisk ingenting negativt med bilen, annet enn navnet :p (og at det er litt få av dem).

Er det noen som sitter inne med litt info om A4 som et alternativ?

Ser litt på en Audi A4 1,8 Quattro 1996. Som ser veldig fin ut, og har litt større motor en Seaten.

Har hørt at A4 er dyr i drift, noen som vet mer om dette?

Kom gjerne med mer info om Toledo også ;)

Lenke til kommentar
Skal du ha A4 quattro, bør du ha 1.8T.

Standard 1.8 blir ufattelig lat med quattro :)

Vel, med et lavt budsjett blir jeg nesten nødt til å prioritere gode kjøp fremfor stor motor ;)

Husk at jeg egentlig så på Peugeot 206 (gjør det egentlig ennå), og det er jo en liten bil med kun 60 eller 75 hester. Så alt over 100 virker jo kjempebra i forhold :p

Hvis jeg kjøper 206 blir det mest sannsynlig 75hk, Toledo: 100 hk og Audi: 125hk.

Men nå vil jeg gjerne finne negative sider ved A4 (forhåpentligvis er det få :) ). Burde jeg kanskje starte opp en ny topic for det?

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar

A4 er nokk i utganskpunktet en bedre bil, MEN dyrere, dvs du får nye bil med lavere km for samme pris hvis du går for seat. En annen ting er forsikring. Har ikke skjekket disse bilene, men det er en del A4 av den generasjonen som er ungdomskjørt, så vil tro seaten er billigere.

www.vwaudi-club.no

www.SEATforum.no

Det eneste mot seaten jeg kommer på er hvis en del skulle ryke som ikke er på lager, kan det ta litt tid å skaffe dem, da de bestilles fra spania, på min cordoba gikk motorstyringen, da trengte de en måned på å skaffe deler, det var vw merkeverksted, men tror det aller meste skal være på lager, så dette er ikke et stort problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...