TorVidle Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Kommer antagelig til å bytte ut min supre 400D med 50D når 40D er faset ut og prisen falt noe til. Noen som har erfaringer? Og spesielt med 6 b/s som er hovedårsaken til at jeg ønsker å bytte ut 400D'en. Tar en del fuglebilder og da er speeden viktig. Det ryktes og at 50D muligens vil få en firmv. oppgradering som gir den mulighet for video i tillegg, noe som kjenner til dette? Endel tester påpeker at 50D er sensitiv på objektivene, men har hørt av andre at i praksis er det ikke noe av betydning dersom en vektlegger det fotografiske og glemmer å bruke mikroskop på bildene. Håper noen kan gi ros og ris av erfaringer i praktisk bruk. Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg er meget fornøyd med kameraet, og om det er kresent på optikken er relativt. Selv valgte jeg å gå for et L serie objektiv med kameraet, noe jeg synes fungerer godt. Ulikt de fleste har jeg heller ikke hattt de største problemene med støy, men for meg var egentlig det viktigste kameraets ergonomi kontra f.eks D300. Jeg vil anbefale et kjøp av dette kameraet, men ikke glem å ta en titt på de andre modellene i samme prisklasse(noe du sikkert allerede har gjort). Men om det er ros av kameraet du ønsker, så har du i alle fall fått det nå. Og husk; dette er kun min personlige og subjektive mening, og jeg vektlegger i hovedsak ergonomi og brukervennlighet. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Jeg må innrømme at jeg savner en del "real-life" erfaringer med 50D. I og med at den har 50% mer oppløsning enn 40D, så er det en del som mener at det har gått på bekostning av ansre egenskaper; bla. lite støy på høy ISO. Noen er allerede innbarka 50D fans; andre sitter på gjerde , og den siste gruppen er direkte negativ. Så jeg stiller på lag med trådstarter, kom med dine erfaringer. Tom Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Om det er av interesse så kan jeg jo alltids legge opp en liten bildeserie med de forskjellige isoverdiene med gitte instillinger tatt i samme lysforhold? Til sammenligning med 40D. Slik at folk selv kan dømme om det har blitt forbedret eller ei. Endret 28. desember 2008 av Mirror Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Mirror: Ja det var det med realismen når enkelte testere mener noe, som i dette tilfellet, at man sitter med inntrykket at 50D er nesten ubrukelig uten objektiver i den absolutte superbe og dyreste enden av skalaen. Har inntrykket at mange tester er i dag såpass på mikroskopnivå i sin bedømmelse at de glemmer realismen i deres konklusjoner. Og det du sier bekrefter noe av mistanken min, nemlig at testere i dag vektlegger i for stor grad negative elementer som i praktisk bruk ikke er tilstede. Vel, sålenge jeg har erfaringer med Canon og objektiver ser jeg ingen nevneverdig praktisk grunn for å bytte til f.eks Nikon. Dette sagt dog slik at jeg ikke kjøper Canon bare fordi det er Canon, men kun av praktiske årsaker. tomsi42: Jepp, enig. Og sålenge en vel vet at diverse mennesker allerede har kjøpt 50D er det usedvanlig lite tilbakemeldinger, om det skal tolkes negativt eller positivt er vanskelig å bedømme. 50D's spesifikasjoner tilsier på papiret, om ikke annet, at det bør ha et meget godt potensiale sett i relasjon til pris og konkurenter på samme nivå. Jeg mistenker vel at endel sitter på gjerdet kun fordi enkelte tester på mikroskopnivå har påpekt noe støy i ekstreme tilfeller, noe som i praktisk bruk neppe vil være merkbart. Selv sitter jeg på gjerdet i hovedak pga normalt faller prisene etter noen måneder, og ev. barnesykdommer er fikset. Mirror (igjen): Kunne vært en ide det, dersom du mener det er synbare forskjeller mellom 40D og 50D. En sak jeg dog lurer på er om autofokusen fikser bevegelige mål godt nok ved de angitte 6 bps? Tor Lenke til kommentar
Mirror Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Tor: Synes selv det var vanskelig å velge 50D, jeg ville anbefalt deg å få prøvd kameraet personlig, dette var det som fikk meg til å gå for det. Jeg personlig synes ikke det er synabre forskjeller mellom 40D og 50D, untatt i noen situasjoner hvor jeg synes 50D støyer mindre. Dette mener forøvrig også den eneste eieeren av en 40D jeg kjenner personlig. Igjen, subjektivitet. Du må nesten prøve det selv, for å gjøre deg opp en mening som holder mål hva angår kameraet. Men, jeg kan si såpass at kameraet fungerer helt fint med en gammel normalzoom(kit) fra en 400D, spørsmålet er vel egentlig bare hvor kresen du faktisk er på optikken? For jeg har hittil ikke klart å finne en eneste nøytral omtale av dette kameraet, omtrent, noe jeg igjen synes er litt spesielt. Lenke til kommentar
buitre Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Tror de fleste som vurderer 50D men er litt skeptiske pga omtaler og diskusjoner i div. forum bør lese Bob Atkins sin artikkel om 50D og oppløsning, der han forklarer litt om de 2 vanligste misforståelsene rundt dette kameraet. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Mirror: Har prøvd et 40D, dog ikke lenge. Jeg har som nevnt et 400D med batterigrep, originalobjektivet og en sigma 70-300 som jeg bruker til å ta bilder av fugler med. En stund vurderte jeg å kjøpe en 450D, prisen på denne er jo halvdelen av 50D, men på samme tid er speeden ikke stort kjappere enn på mitt 400D. For meg er speeden (bps) viktig. 50D tar jo dobbelt så mange pr sek som 400-450D. Selvsagt kunne jeg kjøpt en 40D, men den har jo igjen "kun" oppløsningen til min 400D. Og heller ikke siste prossesor. Oppløsningen er jeg jo klar over ikke er viktigst slik sett i dag. Men når jeg først skal kjøpe nytt så foretrekker jeg siste utgave, kjøper jo ikke nytt hvert år tross alt, og prisen på 50D vil nok gå ned når 40D er borte fra hyllene antar jeg. Vel, kresen og kresen, som du ser av utvalget mitt hittil så er jeg ikke superkresen akkurat Selv om jeg nok kommer til å utvide "utvalget" med ihvertfall en vidvinkel. Jeg har et nøkternt forhold til utstyret, ofte er de bilder jeg tar kjappe og situasjonbetingete og da er det heller meg som fotograf som er "problemet" og ikke utstyret. Forøvrig synes jeg mange tester spriker mye, og man blåser opp de ultramikroskopiske negative (subjektive) funn som eventuelt gjøres til en overskrift som ikke står i proporsjon til realitetene. Dagens kameraer er stort sett utrolig bra, men det virker som om målet for mange tester er å lete med mikroskop etter eventuelle svakheter subjektivt sett, noe som synes å la dette være hovemålet med testingen, nemlig å "avdekke" svakheter (igjen subjektivt) og ikke det motsatte. Som leser av tester (og som amatør) er det lett å la seg påvirke av testernes subjektive funn i mikroformat som man da lett tillegger større verdi enn de i virkeligheten har. Som regel er det enda gyldighet i at det er fotografen selv som er svakheten, ikke utstyret.. Men, hvor er 50D brukerne? Generelt sett (og mulig jeg er på viddene) synes det som om dersom man ber om en eller annen Nikonrespons her så hagler det inn. Mulig det er flere med Nikon her enn Canon? Eller at de med Nikon er mer opptatte av tekniske spesifikk og merkesnakk? (håper jeg ikke blir halshogget nå ) Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 buitre: Jepp, den artikkelen forklarer i grunnen det jeg har påpekt, nemlig at mange tester fokuserer feil i konklusjonene, og gir dermed feil inntrykk for oss som leser testene, altså at i virkelig bruk er deres konklusjoner ute av fokus, og ofte direkte feil. Så ja, Bob Atkins bekrefter vel det jeg mistenkte.. Tor Lenke til kommentar
vikingfjord Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har sett det er flere som sier de vurderer å kjøpe 50d (inkludert trådstarter) når 40d går ut og prisen på 50d synker...ser og at flere sier at prisen nok vil synke litt i løpet av noen mnd.. Er det noen som har noen formening om når 40d går ut og evnetuelt hvor mye prisen på 50d vil ligge på om ca et år...vet det er vanskelig (umulig) å gi et nøyaktig svar på det, men hvor mye kostet f.eks 40d ny i forhold til nå/hvor mye har den sunket f.eks? Jeg har nemlig og lyst til å oppgradere fra mitt 400d, men må spare først så blir nok ikke om ca 1 års tid... har vurdert 40d ny og brukt, men siden jeg ikke har råd nå og 50d har kommet så frister liksom det mer... Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ja, vil prisen synke da?? Krona har ikke vært så svak på lenge som den er nå. Meg bekjent betales det i euro når hovedimportøren tar inn kamerahus m.m. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 vikingfjord: Vanskelig å si noe konkret, men det vanlige er jo at prisene synker etter en stund. 40D er vel halvert (minst) i pris siden introduskjonen? Vi får vel ikke noe svar før de fleste er tomme for 40D på hvordan prisen blir på 50D. Tror prisen enda blir holdt litt i live pga at mange enda sitter inne med lager av 40D. Og ja, tror som deg at flere nok sitter på gjerdet og venter på den (nødvendige) prisnedgangen og en stabilisering i prisen etter at 40D er ute av markedet. olar0701: Vel, selvsagt har du et poeng i den nye (og unaturlige) tilstanden på valutamarkedet. Men, hvordan står euroen i forhold til ev østenvaluta, dvs der fabrikkene er? Det er vel dalende omsetning, også forventninger for 2009, dermed bør det normalt skje en prisnedgang fra fabrikk, egentlig ville de motsatte vært naturstridig(?) Tor Lenke til kommentar
Bossanova Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Canon har jo sagt at 50D er en modell som kom i tillegg til 40D, ikke som erstatning for 40D. De skal derfor selges parallelt videre fremover. Jeg tror 40D blir faset ut når 60D (eller hva de måtte kalle den) kommer. Hvor lenge det er til den blir lansert er jeg imidlertid veldig usikker på, siden de nå har brutt den vanlige 18 måneders syklusen. Men kanskje til høsten? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 Bossanova: Stemmer det, men det sa de vel om 450D vis a vis 400D og? Men 400D er vel nå kun å finne som restlager, dessuten er jo prisen på 450D rast og ligger jo allerede under prisen 400D hadde da 450D ble introdusert. Det virker ulogisk å produsere videre på 40D da den inneholder "gammel" teknologi i forhold til 50D og prismessig snart er på 450D nivå. Pesonlig tror jeg at det er kun en måte si det på at man ønsker å tømme alle lager for den gamle modellen først for å holde oppe prisen på det nye produktet så lenge som mulig og ikke risikere at den gamle får for tidlig stemplet "utgått" som jo er negativt ladet. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Merkelig, ingen som har erfaringer med 50D de vil dele? Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Merkelig, ingen som har erfaringer med 50D de vil dele? Tor Litt merkelig egentlig. Snekker'n pleier jo gjerne å komme med noen betrakninger. Han har jo gått fra 30D til 50D og har hatt det en stund nå. Du kan jo sjekke foto-galleriet hans om han har lagt ut bilder tatt med 50D. Tom Lenke til kommentar
Braqua Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 *BOING* Jeg har 50D! Kjøpte den for et par dager siden og har så langt bare brukt den på EF 50 1.4'en og Sigma 10-20 objektivet, men erfaringen så langt er at kameraet er virkelig solid og fint. Jeg gikk fra 20D til 50D og live-view funksjonen som da var ny for meg er bra lekker med kontrast-basert autofokus (veldig treg), men morro som feature. Jeg har ikke tatt voldsomt mye bilder ennå, men er så langt storfornøyd. Beklager at du ikke kan få de helt dype tekniske vurderingene ennå, men jeg kan i hvert fall anbefale det så langt. Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 31. desember 2008 Del Skrevet 31. desember 2008 Jeg har også anskaffet meg ett for ett par dager siden. Er strålende fornøyd, men det hadde jeg nok blitt med en 450D også nybegynner som jeg er! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå