Gå til innhold

føring av regnskap, 1.bilag

Anbefalte innlegg

Jeg skal starte å føre regnskap for mitt enkeltmannsforetak.

Det første jeg må gjøre er å registrere IS(inngående saldo), dvs varetelling ved nyttår.

Har ingen gjeld eller andre fordringer.

Hvilke kontoer føres IS på?

Det er bare snakk om varer som er på lager ved årsskifte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal starte å føre regnskap for mitt enkeltmannsforetak.

Det første jeg må gjøre er å registrere IS(inngående saldo), dvs varetelling ved nyttår.

Har ingen gjeld eller andre fordringer.

Hvilke kontoer føres IS på?

Det er bare snakk om varer som er på lager ved årsskifte.

Regner med at det er 1460, men hvilken motkonto?

Lenke til kommentar

Startet du opp i år? I så fall er det ikke noe grunn for å føre inngående saldo. Inngående saldo vil da være 0. :-) Om du ikke gjorde det, skal inngående saldo registreres for de ulike kontoene i balansen. Dvs. utgående saldo pr. 31.12.2007.

Inngående saldo har ingen motpost. Det er mer en "overføring" slik at balansetallene fra året før, blir videreført.

Konklusjonen er:

A) Startet du opp i år skal inngående balansen være 0.

B) Startet du ikke opp i år må du finne tallene fra 31.12.2007, og føre dem for de ulike kontoene i balansen som inngående saldo. Dette er altså bare punchearbeid for eiendeler, egenkapital og gjeld (konto 1000-2990 sånn cirkus).

Husk at balansen skal være lik på begge sider. Eiendeler på en side, og egenkapital og gjeld på den andre. Om du har hatt en regnskapsfører til å gjøre jobben tidligere går nok balansen i 0 pr 31.12.2007.

Ellers vil jeg anbefale deg en bok som heter "grunnleggende regnskap" av Aage Sending, samt Sticos oppslagsverk.

Lenke til kommentar
Startet du opp i år? I så fall er det ikke noe grunn for å føre inngående saldo. Inngående saldo vil da være 0. :-) Om du ikke gjorde det, skal inngående saldo registreres for de ulike kontoene i balansen. Dvs. utgående saldo pr. 31.12.2007.

Inngående saldo har ingen motpost. Det er mer en "overføring" slik at balansetallene fra året før, blir videreført.

Konklusjonen er:

A) Startet du opp i år skal inngående balansen være 0.

B) Startet du ikke opp i år må du finne tallene fra 31.12.2007, og føre dem for de ulike kontoene i balansen som inngående saldo. Dette er altså bare punchearbeid for eiendeler, egenkapital og gjeld (konto 1000-2990 sånn cirkus).

Husk at balansen skal være lik på begge sider. Eiendeler på en side, og egenkapital og gjeld på den andre. Om du har hatt en regnskapsfører til å gjøre jobben tidligere går nok balansen i 0 pr 31.12.2007.

Ellers vil jeg anbefale deg en bok som heter "grunnleggende regnskap" av Aage Sending, samt Sticos oppslagsverk.

Takk for svar!

Skal se litt på Sticos oppslagsverk.

Den IB jeg overførte var varelager pr 31.12.07.

Førte den på 1460 og 2050 (er ikke helt sikker at det er riktig....)HAr ikke overført hovedbok ennå :-)

Driver og fører inn for hele året slik at årsavslutningen skal bli enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...