Gå til innhold

Er det en dårlig ide å vaske en hund om vinteren?


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Pyrineer-hund som lukter veldig stramt nå. Han er ute på dagtid, og sover inne om natten. Hadde vært veldig fristende å vasket han, men jeg tør ikke på grunn av kulden. Eller er det ikke skadelig? Er det noe beskyttende fettlag som ikke er bra å vaske vekk, eller går det greit?

Håper på kyndig svar. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Har en Pyrineer-hund som lukter veldig stramt nå. Han er ute på dagtid, og sover inne om natten. Hadde vært veldig fristende å vasket han, men jeg tør ikke på grunn av kulden. Eller er det ikke skadelig? Er det noe beskyttende fettlag som ikke er bra å vaske vekk, eller går det greit?

Håper på kyndig svar. :blush:

Jeg har hørt at "utehunder" ikke bør vaskes på vinteren da de mister dette fettlaget som er viktig, men hvor sikre kildene er, er en annen sak. Kan hende det hjelper med en grundig pelsjobb også, så du får bort alt dødt hår slik at hunden får mer luft i pelsen. Kanskje det kan hjelpe????

Evt om det finnes shampo som ikke ødelegger dette fettlaget?

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar

Du kan fint vaske en hund på vintern, men det er veldig viktig at du sørger for at hunden er gjennomtørr før den får komme ut igjen. Ellers blir den iskald helt inn til skinnet. En hund ser tørr ut lenge før den er det, fordi den ytterste pelsen tørker fort. Men tar man fingrene helt inn til huden, kjenner man at det fortsatt er fuktig.

Lenke til kommentar

ehm.. fettlaget forsvinner hvis du vasker hunden to ganger, men ikke hvis du vasker den bare en gang?

 

Fettlaget forsvinner jo når du vasker den, uansett om du vasker den en gang eller to? Det er vel bare slik at du ikke skal vaske den så veldig ofte om vinteren, for da får ikke fettlaget vokst tilbake igjen før du vasker den igjen.

 

Rett meg hvis jeg tar feil. Men håret mitt blir iallefall ikke fett hvis jeg vasker det ofte, men hvis jeg plutselig lar det gå ei uke før jeg vasker det igjen så får jeg fett hår, til tross for at jeg vasket det ofte før . Og jeg tviler på at de som vasker håret annenhver dag får raskere fett hår enn de som vasker hver dag - bare fordi de ikke vasker håret like ofte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...