Gå til innhold

Hjelp til valg av ny blits til GX-10

Anbefalte innlegg

Heisann

Som topic sier sa skal jeg ha meg ny blits til samsungen.

Kriterier som jeg har er at jeg vil kune bounce i fra alle vinkler, og bruke den trådlæst fra kamraet.

Skal nevnes at trådløs ikke er ett must, men hadde vørt veldig kjekk funksjon og hatt med, men om det går på bekostning av andre ting så, kan jeg heller være uten og bruke den trådløse styringen fra ebay som jeg har i dag..

God side for Pentax\samsung p-ttl blits http://pttl.mattdm.org/

Ettersom jeg har forstått så står jeg da igjenn med:

-Pentax A540FGZ

-Sigma 530SG

-Metz 58

Tar jeg ikke helt feil.

Er da ikke sikker på om Metz blitsen støtter trådløs fra kamraet?

Er jo ikke heller like lett og finne sigma og metz til pentax samsung i nettbutikker..

Men er det noen som har erfaring, tips eller forslag til hvilken av blitsene, eller om evnt andre jeg burde vurdere?

Dette er jo ett ganske dyrt innkjøp så satser på og ikke bomme for mye:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja da har jeg surfet en del, og har funnet ut at de jeg har og velge mellom er:

Samsung SEF-54PZF som gir meg både trådløs blits, og bouncing i alle retninger.

den andre er

Metz 58 AF-1 som vil gi meg akkurat de samme mulighetene angående bouncing og trådløs (slave og master)

Så jeg har jo ingen aning om blits egentlig, så hvilke av disse er best?

Prisforskjellen er minimal så det spiller ingentrille..

Noen som kan hjelpe meg med valget:)

Endret av Itw
Lenke til kommentar

På grunn av at fruen jobber i lokal foto butikk så handler jeg derifra, da hun har noen goder.

På grunn av dette så er valgene mine enten Samsung 54 som er samme som Pentax 540 tar jeg ikke helt feil, eller Metz 58.

Ettersom hva jeg har lest meg fram til, så gir metz blitsen meg mere enn samsung\pentax blitsen vil gjøre.

Bedre på manuell, egen auto og liten blits som finn inn light, samtidig som man bouncer, kraftigere på tele.

Så tror nok metz er ett ok valg om jeg ikke har misforstått noe stort:)

Har jo egentlig ikke annen peil på blis enn det jeg har lest meg fram til de siste dagene.

Sjekk ut linken jeg la til i førsteposten ang pentax samsung blits.

Lenke til kommentar

I følge http://pttl.mattdm.org/feature:wireless ser det jo ut til at 58 AF-1 skal kunne snakke trådløs pttl med 540 og 360fgz.

Jeg gikk selv for Pentax (540fgz) for å være sikker på at det fungerte sammen med kamera og fremtidig kamera. Jeg antar at det er en grunn til at metz reklamerer for firmware-oppgradering via USB, det finnes et behov for å kunne oppgradere dem ?

Fill + bounce i samme henhet høres ikke så veldig nyttig ut i mine ører. Du kan jo bruke innebygget blitz på huset i kombinasjon med 540/360 når de ikke står plantet i hotshoe. Skal du ta bra blitzbilder er uansett regel nr 1 "off camera flash" og eventuelt bruke fill fra kamera.

Lenke til kommentar

Ja er litt i tvil, er ikke enkelt dette valget.

Hadde vært ok og valgt, samsung\pentax så er jeg sikker på at alt funker med kamraet.

Metz gir:

-Sterkere blits

-Lengere tele

-fill inn light

-mindre i størelse

Samsung gir:

-100% kompatibel med kamera

Det er vell slik jeg har klart og lese meg fram til forskjellene.

Men så vidt jeg vet og har lest så er metz like kompatibel med kamera som samsung\pentax (Les: får akkurat samme funksjonene)

Men dette er jo bare noe jeg har prøvd og google meg fram til da, så er jo ikke sikkert.

Så lenge blitsen er en P-ttl blits, så er det nok ikke noen problem med framtidige samsung\pentax kamraer.

Det at man kan oppgradere firmware er nå bare ett pluss i mine øyne, det sikrer jo at den alltid er up to date.

Men fortsatt, litt usikker da ingen kan bekrefte det jeg har prøvd og lese meg fram til, som faktisk har peil...

Lenke til kommentar

Jeg bruker Metz 58 på en Pentax K100D, og den fungerer helt topp der.

Det jeg liker godt med den er muligheten for "dobbel" blitz, der jeg kan bruker f.eks. 1/4 av styrken rett frem (med den lille blitzen) og resten opp eller bakover eller hva jeg føler for.

Metz har oppdaterbar Firmware gjennom USB.

Metz'en har også en "diffusor" innebygget i blitzen, samt en reflektor.

Hva gjelder å bruke den som Slave aner jeg ikke, for det støtter ikke K100D...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...