Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevannsproblem Passat 2004 1.9D


garb

Anbefalte innlegg

Har en 2004 Passat 1.9 turbodiesel.

 

I det siste har temperaturmåleren begynt å oppføre seg merkelig; den stiger som regel ikke helt til vanlig driftstemperatur (90graderC), og kan plutselig synke til 50graderC under kjøreturen.

 

Jeg ser dessuten at dersom jeg kjører i en lang oppoverbakke, så viser den lav temperatur, mens dersom jeg kjører i en lang nedoverbakke, så viser den "vanlig" temperatur igjen.

 

Den viser aldri over 90graderC, som er "normal" temperatur (dvs at den koker aldri).

 

Min første tanke var at det var for lite kjølevann på motoren. Lavt vannivå kan medføre at vannet ikke rekker opp til temperaturføleren, dersom den sitter fremme i motoren, og jeg kjører oppover i en bakke. Samtidig vil "normal" temperatur vises når jeg kjører i nedoverbakke, og vannet igjen rekker opp til temperaturføleren.

 

Men; i ekspansjontanken for kjølevannet er det normalt nivå.

 

Kan det være noe som sperrer for dette vannet å renne nedi motoren? Kan f.eks termostaten være låst i lukket stilling? I så fall, burde ikke motoren blitt overopphetet?

 

Dersom dette kan være relatert til termostaten; hvor ligger den, slik at jeg kan komme til og skifte?

 

Mottar alle tips og råd med takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er varmen fra varmeapparatet? Du burde kunne kjenne forskjell på tempen på lufta med så store variasjoner.

 

Jeg mener å kunne si at det ikke varmer like bra som tidligere, men forskjellen er ikke veldig stor. Sist jeg brukte bilen kjørte vi ca 15 minutter - det var ca 0 grader ute, og kupeen var ganske varm da vi stanset.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Etter langt om lenge fant jeg endelig ut hva dette var ...

 

Første gang jeg fikk problemet skiftet jeg termostat - regnet med at det var den som var gåen ... så jeg gikk innom Biltema, antok den sikkert er ok. Som beskrevet tidligere i tråden hjalp ikke dette, så jeg antok det var noe annet. Ettersom tiden gikk erfarte jeg ingen andre problemer, så jeg lot det være slik ...

 

Tidligere i sommer begynte det så å lekke vann ut der hvor termostaten er montert, så jeg kjøpte ny pakning og termostat - også denne gangen fra Biltema.

 

Jeg hadde imidlertid problemer med å få det tett - det så ut som om pakningen passet dårlig, og problemet med temperaturen var det samme ... Så da kjøpte jeg originalpakning fra VW, og kjøpte da samtidig original termostat - vips, så var problemet løst ...

 

Moralen er vel at Biltema har mye som er helt ok, men akkurat her funket det ikke. Pakningen fra Biltema var også en helt annen patent enn original pakning. Den fra VW var en O-ring som skulle legges på etter at termostaten var satt inn, mens Biltemas pakning skulle tres langs ytterkanten på termostaten. Den var også mye tynnere, så jeg fikk det altså ikke tett ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...