Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor ble det av Pensarando?

Har vel brukt opp argumentene sine kanskje? :)

Noen skjønner ikke at de ikke nødvendigvis må VINNE en diskusjon for å lære noe av det....

Jeg lærer masse av slike diskusjoner! And I can't win it - ikke fordi jeg har feil, men fordi det går vel strengt talt ikke ann å vinne en slik diskusjon.

Jeg er helt enig med dere når det kommer til "hva slags kristen man er". Å kalle seg kristen betyr ikke nødvendigvis at man følger Bibelen, evt. at man bare følger litt av den! Det er litt synd, I must admit. En konsekvens av den overlibarele vesten kanskje?

Det som er klart er at en kristen tror på Jesus og Gud - og bibelen lærer at Jesus er veien og at vi alle er syndige, men med Han er vi "good enough" - så forskjellen på kristne i det store og hele, pleier ikke være så fryktelig stor.

Men at jeg burde skamme meg som følger kristendommen, forteller hvor lite du vet om den i praksis.

Dere snakker om kristendommen som om det var en forferdelig ting. "Du bør skamme deg, som støtter religionen"....

Fortell meg hva som pr. dags dato er negativt med å være kristen?

Bortesett fra at det er mulighet at man lever og følger noe usant... Bibelen har jo en fantastisk moral... "Snu det andre kinnet til", "ikke drikk dere fulle", "tilgi", "lev likt Jesus" (uansett om man tror eller ei, så har Jesus, eller for dere "Jesus" en god moral", "be for de syke" osv..

(Forresten ikke gidd å nevn de "rare" greiene fra DGT som et kontra-svar, de fleste kristne mener at de gamle lovene ble opphevet med Jesus)

Lenke til kommentar
Dere snakker om kristendommen som om det var en forferdelig ting. "Du bør skamme deg, som støtter religionen"....

Bortesett fra at det er mulighet at man lever og følger noe usant... Bibelen har jo en fantastisk moral... "Snu det andre kinnet til", "ikke drikk dere fulle", "tilgi", "lev likt Jesus" (uansett om man tror eller ei, så har Jesus, eller for dere "Jesus" en god moral", "be for de syke" osv..

(Forresten ikke gidd å nevn de "rare" greiene fra DGT som et kontra-svar, de fleste kristne mener at de gamle lovene ble opphevet med Jesus)

La oss ta moralen først. I denne eller i en av de andre trådene går det klart frem at både moral og rettskaffenhet er langt bedre i land som IKKE er så veldig religiøse... Hvordan kan du da sitte der og hevde at bibelen har en slik fantastisk moral?

Det du tydeligvis ikke skjønner er at du også bruker den samme moralen som jeg! :) Du bruker IKKE bibelen som rettesnor i alt du foretar deg i løpet av en dag, gjør du vel? Hvorfor det? Er det fordi du "kan" alle moralene og påbudene i bibelen eller er det fordi du bruker den moralen din mor og far lærte deg? Ser du? Vi er ikke så forskjellige allikevel og du kan ikke lenger påstå at uten bibelens moral så blir vi alle mordere, voldtektsmenn og tyver, for det er vel snarere motsatt :)

Det går FINT an å være både snill, god, hjelpsom OG ha en glitrende moral uten bibelen skjønner du. Det er kun kristne som tror at det ikke går an, men faktum er at alle de som kjenner meg vet at jeg er en god, snill og ærlig mann som hjelper alle de som skulle trenge det og det uten å ha vært det minste religiøs i snart førti år!!! For jeg LIKER å se en ærlig mann i speilet og det er DER det ligger for de fleste av oss, de fleste LIKER å se seg selv i speilet og vite at den personen er ærlig, snill, oppriktig og hjelpsom. Dette får du ikke gjennom bibelen, men mellom moralen til samfunnet vi lever i. Den endrer seg, for det er ikke lenger siden en 1975 at det å være homofil var straffet med fengsel og i dag vet alle, ihvertfall de med litt mellom øra, at homofili er en naturlig ting og at de homofile ikke VELGER å bli homofile, det smitter heller ikke til de som ikke er homofile og vet at vi ikke uten videre skal slå de ihjel slik det står i bibelen..

Legg forøvrig også merke til at både yttringsfrihet og menneskeverd kom ETTER at verden begynte å bli sekulær! Kristendommen har altså regjert i to tusen år uten at disse meget viktige grunnpilarene i vårt samfunn ble nevnt eller ytret, men veldig ofte ser jeg at de kristne forsøker å ta æren for akkurat dette.

Grunnen til at jeg sa du skulle skamme deg er ene og elene fordi kristendom, som all annen religion, er fryktelig fordømmende og lager store skiller der det ikke trengs å fordømmes eller skilles... Den lager også kunstige og høyst unaturlige påbud som går på tvers av menneskers natur.

Skal ikke drikke alkohol sier du, men hvorfor skal du ikke det? På deg høres det jo ut som om en liten slurk av ildvann, eller djevelens munnvann som dere liker å kalle det, øyeblikkelig sender deg ut som alkoholiker og det som verre er, men dette stemmer heller ikke. Det ER forskjell på å BRUKE en ting og MISBRUKE det og det gjelder jo i alt ting, gjør det ikke?

Ikke sex før ekteskapet? Hvorfor ikke det? Det er ikke galt at to mennesker har sex hvis begge er enige om det. Det er både godt og sundt og fremmer forståelsen for både din og det annet kjønn sin kropp. Faktum er vel heller at det nesten skulle være påbudt å være samboere før en giftet seg, da en faktisk ikke vet hvordan det er å bo sammen med et menneske hele livet og på den måten kunne fått ned skillsmisse statistikken.... Det at en kvinne, ikke en mann, må være jomfru når hun gifter seg er jo det reneste sludder! Det er først når en kvinne (eller en mann) er fri for hemninger og kjenner sin egen kropp og behov at sex blir godt, for da binder h*n seg ikke over all verdens fordommer... Men alt dette er jeg sikker på at du innerst inne skjønner.....?

:)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det mange ikke ser er at vi allrede lever i ett kristent samfunn med kristene verdier som grunnlag for nesten alle goder vi har i Norge. Relgionen er selve gunnmuren på hvordan vi i dag oppfører oss mot hverandre og hvilke verdier vi setter pris på i kultur, mennesker, samfunn og hverandre for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Det mange ikke ser er at vi allrede lever i ett kristent samfunn med kristene verdier som grunnlag for nesten alle goder vi har i Norge. Relgionen er selve gunnmuren på hvordan vi i dag oppfører oss mot hverandre og hvilke verdier vi setter pris på i kultur, mennesker, samfunn og hverandre for å nevne noen.

Dette er så bullshit som det går an å få det! Det er jammen lenge siden vi hadde kristne verdier her i landet....

Hvem kristne verdier er det vi lever etter i dag? At vi skal steine homser? Eller at vi krever at damene som skal gifte seg er jomfru?

Det er gudskjelov lenge siden vi levde etter de kristne grunnpilarer her i landet.....

Vi retter oss etter norske lover som igjen, mer eller mindre , retter seg etter moralen ellers i samfunnet og er moralen i vårt samfunn kristent i dag? Nei, det er den gudskjelov ikke, som sagt! Vi har evolvert vekk i fra de sinnsyke påbudene og de forvridde tolkningene som kristent livssyn pålegger oss og det skal vi være veldig VELDIG glad for! Hadde vi levd etter de kristne veridene hadde vi steiner kvinner som var utro, vi hadde rast hvis kvinnen vi giftet oss med ikke var jomfru, vi hadde steinet homser og andre som ikke trodde på dogmene som bibelen skal ha oss til å tro på.

Det er ikke en samfunn jeg vil leve i ihvertfall, vet ikke hvordan det er med dere andre, men kristne verdier vil jeg ikke ha igjen...

Og hva med de andre samfunnene før i tiden? Vi hadde da lov og orden her i landet før kristendommen tvang seg på oss, hadde vi ikke? En skulle nesten tro at det hersket lovløse tilstander her, men det gjorde ikke det. Riktignok var straffene en del hardere og mer brutale, men det var da vitterligen samfunnet de levde i også?

Så den med at kristent livssyn har noe å si her lenger er bare bullshit.

Lenke til kommentar

De fleste verdier som i dag blir sett på som "kristne" er faktisk ikke det. Kristendommen oppigjennom de to siste tusenårene har ikke akkurat vært kjent for sin mennesklighet eller barmhjertighet. Det er først i de siste par århundrene at kirkene har profilert seg slik.

Og hva skjedde for et par/tre hundre år siden som gjorde denne forandringen? Renessansen. Humanismen slo hardt igjennom under renesansen og undergravde de til tider ondskapsfulle holdningene til kristendommen. Humanismen som kom her var da inspirert av de gamle grekerne som var lenge før noen kristendom.

Etter min mening er kristendomi stor grad umoralsk og uetisk. Kristendommen er autoritær og kontrollerende. Man baserer gode gjerninger på straff og belønning. Man setter blind tro framfor gode hjerninger. Det lille gode som er i kristendommen er kopiering fra humanismen og buddhismen.

I tilegg så synes jeg at religiøse folk med makt er skikkelig skummelt. Hvem som vil ha noen som tror på at en dommedag og verdens undergang må komme til å sitte med adgang til atombomber? Virkerlig skummelt.

Lenke til kommentar
I tilegg så synes jeg at religiøse folk med makt er skikkelig skummelt. Hvem som vil ha noen som tror på at en dommedag og verdens undergang må komme til å sitte med adgang til atombomber? Virkerlig skummelt.

Enig. De kan jo faktisk finne på å lage dommedag selv.... :no:

Vel skrevet Pivotal :)

Lenke til kommentar
Det som er klart er at en kristen tror på Jesus og Gud - og bibelen lærer at Jesus er veien og at vi alle er syndige, men med Han er vi "good enough"

Men nå er greia at definisjonene av synd i bibelen er anti-natur, og det er det som er en del av problemet for oss ikke-kristne. Når din penis erigerer er det en ukontrollert handling, hadde det gått an å kontrollere penisen hadde det vært jævlig enkelt å unngå "morrabrød". Hvorfor er en automatisk handling du ikke har full kontroll over en synd?

Bortesett fra at det er mulighet at man lever og følger noe usant... Bibelen har jo en fantastisk moral...

...(Forresten ikke gidd å nevn de "rare" greiene fra DGT som et kontra-svar, de fleste kristne mener at de gamle lovene ble opphevet med Jesus)

Men står det ikke helt klart og tydelig i Bibelen, i NT, at Jesus IKKE kom for å oppheve lovene?

matt 5:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle.

Samtidig vil jeg quote "omega3" fra sol.no

Hvis en lovlydig mann kan "oppfylle" Moseloven, kan en elitebilist så "oppfylle" Veitrafikkloven? Og kan en fet mann "oppfylle" tyngdeloven?

Men siden du ikke vil at vi skal nevne de "rare" greiene fra GT, så får vi vel bare ta eksempler fra NT om Bibelens fantastiske moraler.

Kvinnediskriminering og homsehets:

Paulus’ brev til romerne 1: 29.32

(denne teksten omhandler homoseksuelle)

De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.

Paulus’ første brev til Timoteus 2:11-12

En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille.

Oppfordring til ren og skjær skjødesløshet:

Matteus 6:

Så gjør dere ikke bekymringer, og si ikke: 'Hva skal vi spise?' eller 'Hva skal vi drikke?' eller 'Hva skal vi kle oss med?' Alt dette er hedningene opptatt av.

Spesielt nå som den finansielle krisen foregår så burde folk tenke litt mer framover og ikke leve hver eneste dag som om den var den siste. Du har da penger i banken, har du ikke? Du sparer kanskje penger i tilfelle mørkere tider? Eller, kanskje det bare er oss hedninger som kommer til å ha penger hvis vi mister jobbene våre mens troende kommer til å slite hardt.

NT lærer også at rikdom er dårlig:

Matteus 19

Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.

Nå er jeg ikke pro-kapitalist, men jeg synes at folk skal få lov til å tilegne seg rikdom uten å måtte se på seg selv som dårlig i Guds øyne. For meg handler det mer om HVORDAN man blir rik, f.eks. Ran = dårlig, 7 rette i Lotto = ok, gjennom arbeide = Bra.

Selvpåført skade:

Om hånden eller foten din lokker deg til fall, så hogg den av og kast den fra deg! Det er bedre for deg å gå lemlestet eller halt inn til livet enn å ha begge hender eller begge føtter og bli kastet i den evige ild. Og om øyet ditt lokker deg til fall, så riv det ut og kast det fra deg! Det er bedre for deg å gå enøyd inn til livet enn å ha begge øyne og kastes i helvetes ild.

Men la oss ta HELE Bibelen i perspektiv litt og ikke bare halvparten:

I NT står det:

Matt 5:19: «Hvis noen bryter det minste bud og lærer andre å gjøre det samme, så kommer han til å bli den minste i himmelriket. Men de som lærer andre Guds lov og adlyder budene, vil bli store i himmelriket.»

OG i GT står det blant annet:

Forkynneren 3:14

Jeg skjønte at alt det Gud gjør, varer til evig tid.

Ingen kan legge noe til, og ingen kan trekke noe fra.

Salmenes bok 119:

152 Av dine lovbud har jeg lenge forstått at du har fastsatt dem for evig.

Samtidig som vi diskuterer kristendom her, med ekstra fokus på NT.

Hvorfor tror kristne på drager med syv hoder?

Johannes’ åpenbaring 12:

"Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn. På hodene hadde den sju kroner"

Ja jeg vet at Johannes åpenbaring bare er en lang rekke med forutsigelser om framtiden, men dog, det skal komme en drage med sju hoder.

Lenke til kommentar

Dette er så bullshit som det går an å få det! Det er jammen lenge siden vi hadde kristne verdier her i landet....

Hvem kristne verdier er det vi lever etter i dag? At vi skal steine homser? Eller at vi krever at damene som skal gifte seg er jomfru?

Det er gudskjelov lenge siden vi levde etter de kristne grunnpilarer her i landet.....

Vi retter oss etter norske lover som igjen, mer eller mindre , retter seg etter moralen ellers i samfunnet og er moralen i vårt samfunn kristent i dag? Nei, det er den gudskjelov ikke, som sagt! Vi har evolvert vekk i fra de sinnsyke påbudene og de forvridde tolkningene som kristent livssyn pålegger oss og det skal vi være veldig VELDIG glad for! Hadde vi levd etter de kristne veridene hadde vi steiner kvinner som var utro, vi hadde rast hvis kvinnen vi giftet oss med ikke var jomfru, vi hadde steinet homser og andre som ikke trodde på dogmene som bibelen skal ha oss til å tro på.

Det er ikke en samfunn jeg vil leve i ihvertfall, vet ikke hvordan det er med dere andre, men kristne verdier vil jeg ikke ha igjen...

Og hva med de andre samfunnene før i tiden? Vi hadde da lov og orden her i landet før kristendommen tvang seg på oss, hadde vi ikke? En skulle nesten tro at det hersket lovløse tilstander her, men det gjorde ikke det. Riktignok var straffene en del hardere og mer brutale, men det var da vitterligen samfunnet de levde i også?

Så den med at kristent livssyn har noe å si her lenger er bare bullshit.

Har du egentlig det fjerneste fnugg av anelse når det gjelder hva sann kristendom er? Steining av homer og utro kvinner? Gi meg et eksempel på det som er i tråd med Kristendom og troen på Jesus.

Lenke til kommentar
Vi kan vel nå slå fast at Lost er langt mer logisk enn kristendommen.

Tja, den største forskjellen mellom Lost og Bibelen er vel at alle skjønner at Lost kun er fiksjon. :)

OG at Lost har et forutsigbart og tydelig plot :whistle:

Hehe. Var du ironisk nå, eller mener du virkelig at de fleste religioner ikke byder på et 'plot'? :p

Lenke til kommentar

La oss ta moralen først. I denne eller i en av de andre trådene går det klart frem at både moral og rettskaffenhet er langt bedre i land som IKKE er så veldig religiøse... Hvordan kan du da sitte der og hevde at bibelen har en slik fantastisk moral?

Det du tydeligvis ikke skjønner er at du også bruker den samme moralen som jeg! :) Du bruker IKKE bibelen som rettesnor i alt du foretar deg i løpet av en dag, gjør du vel? Hvorfor det? Er det fordi du "kan" alle moralene og påbudene i bibelen eller er det fordi du bruker den moralen din mor og far lærte deg? Ser du? Vi er ikke så forskjellige allikevel og du kan ikke lenger påstå at uten bibelens moral så blir vi alle mordere, voldtektsmenn og tyver, for det er vel snarere motsatt :)

Det går FINT an å være både snill, god, hjelpsom OG ha en glitrende moral uten bibelen skjønner du.

Helt rett.
Det er kun kristne som tror at det ikke går an
Kjenner ikke en kristen som hadde vært enig i det.
, men faktum er at alle de som kjenner meg vet at jeg er en god, snill og ærlig mann som hjelper alle de som skulle trenge det og det uten å ha vært det minste religiøs i snart førti år!!! For jeg LIKER å se en ærlig mann i speilet og det er DER det ligger for de fleste av oss, de fleste LIKER å se seg selv i speilet og vite at den personen er ærlig, snill, oppriktig og hjelpsom. Dette får du ikke gjennom bibelen, men mellom moralen til samfunnet vi lever i. Den endrer seg, for det er ikke lenger siden en 1975 at det å være homofil var straffet med fengsel og i dag vet alle, ihvertfall de med litt mellom øra, at homofili er en naturlig ting og at de homofile ikke VELGER å bli homofile, det smitter heller ikke til de som ikke er homofile og vet at vi ikke uten videre skal slå de ihjel slik det står i bibelen..
Her har vi igjen en fokusering på homofili som man ikke vil finne i en evangelisk kristen menighet.

Legg forøvrig også merke til at både yttringsfrihet og menneskeverd kom ETTER at verden begynte å bli sekulær! Kristendommen har altså regjert i to tusen år uten at disse meget viktige grunnpilarene i vårt samfunn ble nevnt eller ytret, men veldig ofte ser jeg at de kristne forsøker å ta æren for akkurat dette.

Grunnen til at jeg sa du skulle skamme deg er ene og elene fordi kristendom, som all annen religion, er fryktelig fordømmende og lager store skiller der det ikke trengs å fordømmes eller skilles... Den lager også kunstige og høyst unaturlige påbud som går på tvers av menneskers natur.

Kristendommen er ikke fordømmende, troen på Jesus er redningen.

Skal ikke drikke alkohol sier du, men hvorfor skal du ikke det? På deg høres det jo ut som om en liten slurk av ildvann, eller djevelens munnvann som dere liker å kalle det, øyeblikkelig sender deg ut som alkoholiker og det som verre er, men dette stemmer heller ikke. Det ER forskjell på å BRUKE en ting og MISBRUKE det og det gjelder jo i alt ting, gjør det ikke?

Blant kristne finnes det både avholds og ikke-avholds og ingen av delene sender deg noe sted, kun troen på Jesus som sin frelser. Det som står er at det ikke er bra å drikke seg full, og en trenger vel ikke være kjernefysiker for å skjønne det om man tar en tur ut en lørdagskveld.

Gratulerer med et innlegg som er gjennomgrodd av mangel på vitenskap om kristendom, og feiltolkning av hva det egentlig handler om. Det handler ikke om hva man har lov til, hva man skal, ikke skal, steining av utro osv... Det handler om at hverken du eller jeg kan, uansett hvor hjelpsomme og ærlige vi er kjøre et streit løp og vi gjør ting som Bibelen kaller synd og gjennom troen på Jesus kan vi få den tilgitt. Det er ikke å tro på noen inntørka ark i ei bok, men troen på en levende Gud som er tilstede og virksom.

Lenke til kommentar

Gratulerer med et innlegg som er gjennomgrodd av mangel på vitenskap om kristendom, og feiltolkning av hva det egentlig handler om. Det handler ikke om hva man har lov til, hva man skal, ikke skal, steining av utro osv... Det handler om at hverken du eller jeg kan, uansett hvor hjelpsomme og ærlige vi er kjøre et streit løp og vi gjør ting som Bibelen kaller synd og gjennom troen på Jesus kan vi få den tilgitt. Det er ikke å tro på noen inntørka ark i ei bok, men troen på en levende Gud som er tilstede og virksom.

Vel, det var ikke jeg som først dro dette frem. Det jeg tilbakeviste var at det ikke trengs noen bibel eller være kristen for å ha moral.... og sammenlignet samfunnets moral med bibelens moral....

Virker nesten som om du er litt lei deg for at det står så mye rart i den inntørka boka som kalles bibelen... og tar litt avstand fra den? Nesten som om du ønsker deg bibelen #3?

Det rare er jo at uten de inntørkede arkene i den boka hadde du ikke hatt denne "levende" guden din i det hele tatt....

:)

Lenke til kommentar
Det handler om at hverken du eller jeg kan, uansett hvor hjelpsomme og ærlige vi er kjøre et streit løp og vi gjør ting som Bibelen kaller synd

Så du tror ærlig talt at det å spise krabber og reker er en synd?

Dette kan dere spise av alt det som lever i vannet: Alt som lever i vannet, enten det er i havet eller i elver, og som har finner og skjell, kan dere spise. Men alt som finnes i havet og elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der og ikke har finner og skjell, det skal være en styggedom for dere. En styggedom skal de være for dere. Kjøttet av dem skal dere ikke spise, og deres døde kropper skal dere ha avsky for. Alt i vannet som ikke har finner og skjell, skal være en styggedom for dere.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...