Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Ofte hører man historier om mennesker som har fått et bedre liv, o.l. etter de ble kristne...

Beviser? Kanskje ikke, men....

Argument from comfort. At en tro gir deg trøst eller velbehag, gjør den ikke sann. Faktisk gjør det den ikke engang mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Figuren jesus er såvidt jeg har skjønt kun referert til i bibelen og bibelen er, dessverre, ikke noe godt historisk dokument, til det er det rett og slett for mange versjoner, redigeringer og oversettelser, om den noen gang har vært det.... Så det er IKKE engang sikkert at denne jesusen har levd som menneske engang... Noe som faktisk understøttes av at det ikke er skrevet et PIP om jesus mens han levde, ikke et eneste pip. Det første pipet kom først 65-70 åt etterpå og DET kan man ikke kalle god info, kan man vel? Rart at ikke mer er skrevet ned om en mann som gjorde så til de grader flotte triks, syntes ikke du også?

Den norrøne tro døde ut, fordi folk sluttet å tro på den. Den kristne tro vokser (radikalt i flere kontinenter), fordi fler og fler tror på det.

Pussig at du skulle nevne det, for hva ER egentlig en gud ingen tror på?

La oss for moro skyld si at ingen lenger tror på den kristne gud, alle bibeler er brent og ingen husker lenger noe om denne guden.... Hva skjer da?

A: Guden forblir glemt, ala tor og odin

eller

B: Guden utgir nok et mesterverk (?) i form av bibelen 3 og folk begynner å tro på ham igjen? (Bibelen 2 har Are Kalvøy allerede laget...)

Hva tror du som kristen? Føy gjerne til andre, bedre ting hvis du kommer på noe..

For meg. og mange med meg, er gud, nisser, troll, spagetti monstre, rosa elefanter under sengen etc etc LIKE sannsynlig. Jeg tror du begynner å ane det nå? Men du har sikkert, akkurat som jeg hadde det når jeg var kristen, en alt for stor respekt for den religionen du tilhører til å se dette, ihvertfall var det slik for meg. Men tar du av jesus brillene så ser du det også. :)

Det er mange tror på dette sier du og på det grunnlaget så holder du kristen tro for sann, men du forkaster glatt alle andre religiøse trosrettninger som feks muslims tro, som har nesten like mange tilhengere som den kristne troen....

Hvorfor gjør du det? Hva syntes du kristendommen har som ikke muslimene har? De er snart like mange.....

At det er mange i verden som tror på dette er jo rett og slett fordi de ikke vet bedre enda. Med økt kunnskap og opplysning så viker overtro og med det øker velstenden, forståelsen, nestekjærligheten og menneskerettighetene , noe norge er et glimrende eksempel på! Legg også merke til at vi fikk ytringsfrihet og menneskerettigheter først ETTER at verden begynte å bli sekularisert... Ikke i år null eller i år 1000 under kristendommens jerngrep... Noe å tenke på for kristne som syntes de tjener fred, kjærlighet og fordragelighet med bibelen og guden sin :)

Jeg håper en gang i fremtiden at vi er kvitt troen på guder og jeg sier IKKE det for å disse deg eller rakke ned på deg eller noe slikt, men ene og alene fordi religiøs tro er den aller aller største grupperings lageren vi har, den lager "dem" og "vi" overalt den kommer... Jeg er nemlig sikker på at verden hadde vært et bedre sted uten religion!!!

:)

Jeg tar det ikke som nedrakking:)

Den kristne troen kommer aldri til å dø ut.

Ta en tur til Afrika, og sjekk hva som skjer der....

Lenke til kommentar
Figuren jesus er såvidt jeg har skjønt kun referert til i bibelen og bibelen er, dessverre, ikke noe godt historisk dokument, til det er det rett og slett for mange versjoner, redigeringer og oversettelser, om den noen gang har vært det.... Så det er IKKE engang sikkert at denne jesusen har levd som menneske engang... Noe som faktisk understøttes av at det ikke er skrevet et PIP om jesus mens han levde, ikke et eneste pip. Det første pipet kom først 65-70 åt etterpå og DET kan man ikke kalle god info, kan man vel? Rart at ikke mer er skrevet ned om en mann som gjorde så til de grader flotte triks, syntes ikke du også?

Den norrøne tro døde ut, fordi folk sluttet å tro på den. Den kristne tro vokser (radikalt i flere kontinenter), fordi fler og fler tror på det.

Pussig at du skulle nevne det, for hva ER egentlig en gud ingen tror på?

La oss for moro skyld si at ingen lenger tror på den kristne gud, alle bibeler er brent og ingen husker lenger noe om denne guden.... Hva skjer da?

A: Guden forblir glemt, ala tor og odin

eller

B: Guden utgir nok et mesterverk (?) i form av bibelen 3 og folk begynner å tro på ham igjen? (Bibelen 2 har Are Kalvøy allerede laget...)

Hva tror du som kristen? Føy gjerne til andre, bedre ting hvis du kommer på noe..

For meg. og mange med meg, er gud, nisser, troll, spagetti monstre, rosa elefanter under sengen etc etc LIKE sannsynlig. Jeg tror du begynner å ane det nå? Men du har sikkert, akkurat som jeg hadde det når jeg var kristen, en alt for stor respekt for den religionen du tilhører til å se dette, ihvertfall var det slik for meg. Men tar du av jesus brillene så ser du det også. :)

Det er mange tror på dette sier du og på det grunnlaget så holder du kristen tro for sann, men du forkaster glatt alle andre religiøse trosrettninger som feks muslims tro, som har nesten like mange tilhengere som den kristne troen....

Hvorfor gjør du det? Hva syntes du kristendommen har som ikke muslimene har? De er snart like mange.....

At det er mange i verden som tror på dette er jo rett og slett fordi de ikke vet bedre enda. Med økt kunnskap og opplysning så viker overtro og med det øker velstenden, forståelsen, nestekjærligheten og menneskerettighetene , noe norge er et glimrende eksempel på! Legg også merke til at vi fikk ytringsfrihet og menneskerettigheter først ETTER at verden begynte å bli sekularisert... Ikke i år null eller i år 1000 under kristendommens jerngrep... Noe å tenke på for kristne som syntes de tjener fred, kjærlighet og fordragelighet med bibelen og guden sin :)

Jeg håper en gang i fremtiden at vi er kvitt troen på guder og jeg sier IKKE det for å disse deg eller rakke ned på deg eller noe slikt, men ene og alene fordi religiøs tro er den aller aller største grupperings lageren vi har, den lager "dem" og "vi" overalt den kommer... Jeg er nemlig sikker på at verden hadde vært et bedre sted uten religion!!!

:)

Jeg tar det ikke som nedrakking:)

Den kristne troen kommer aldri til å dø ut.

Ta en tur til Afrika, og sjekk hva som skjer der....

DET sa de HELT sikkert om tor og odin også, for ikke å snakke om alle de tusner på tusner av guder vi mennesker har trodd på og glemt......

Og hold dere utenfor Afrika er dere snille. Vil dere de folkene NOE god så opplys dem heller om hvordan de kan klare seg selv ved hjelp av kunnskap og viten om verden rundt dem, de er overtroiske nok fra før!!! . De trenger IKKE, (og har ikke trengt det i løpet av de tredve årene vi har vært SÅ "snille" mot de der nede) å få stukket en gud, og unnskyld uttrykket, opp i ræva. Det de trenger er kunnskap og skolering, ikke tarvelige verve kampanjer som dere religiøse driver med! Det er mennesker det er snakk om, ikke glem det!! På deg så høres det ut som om du er kry fordi verve kampanjen, for det er det misjonering er, går så bra, men de folkene der nede trenger ikke dette. 30 år med krig og elendighet har vist dette men dere klarer ikke å la være, gjør dere vel? Dere simpelthen MÅ ned der og vrenge guden deres oppover øra på dem.. For hva??? For gud? Eller for folkenes egen skyld eller rett og slett for at du og sine skal kunne speile deg i det? Skamme deg skulle du.... :mad:

Har ofte lurt på om dere gjør dette fordi det er blitt så vanskelig å omvende opplyste folk her hjemme eller tror dere faktisk at dere er gode som verver folk der nede til å tro på noe så totalt unyttig som en gud.. :no:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Skal vi se, kristendom har eksistert i ca. 2000 år i en from eller annen, det er LATERLIG liten tid selv i menneskets historie å ca. 200 000 år for å ikke snakke om jordas på 4.5 milliarder, eller universets på 13.7 milliarder.

Om 1000 år vil all religion være borte fra 99% av befolkingen eller så vil det ikke være noen mennesker igjen, uansett så ville kristendom være borte

Lenke til kommentar
Har ofte lurt på om dere gjør dette fordi det er blitt så vanskelig å omvende opplyste folk her hjemme eller tror dere faktisk at dere er gode som verver folk der nede til å tro på noe så totalt unyttig som en gud.. :no:

Gud er faktisk veldig nyttig for maktutøvere. Jeg ser ikke bort fra at de som sitter på toppen i mange sekter og menigheter, faktisk er ikke-troende maktsyke mennesker.

Hva gjør man når man er hellig overbevist om en sak uten å ha beviser, og i tillegg ikke vil høre på andre menneskers meninger, kritikk og resonnementer? Jo, man gjør alt som står i sin makt for å omvende andre mennesker slik at det blir lettere å unngå å stille spørsmål ved sin egen tro. De letteste byttene er da naturligvis barn og mennesker i nød, og ikke leger og biologer. Stemmer bra med observasjonene, eller hva?

Endret av TheYid
Lenke til kommentar

Ingen mennesker = ingen guder.... Så vi ateister forsøker bare å holde liv i arten homo sapiens sapiens vi... Det er nemlig VÅR agenda som ateist... Nå vet dere det! Jeg har sverget som ateist å aldri si det, men der sprakk jeg gitt!!! :):p

Lenke til kommentar
Nok en gang tror jeg flere av dere har skrevet mange sider med argumenter som de religiøse kommer til å se rett forbi eller ikke lese engang. Desverre :s TS har vel forlatt debatten alt :p

Det er greit det.... Som vanlig altså. Men mitt håp er faktisk at de religiøse en eller annen gang på veien i sitt liv stopper opp og har guts nok til å ta et oppgjør med religionens enorme falskhet og høytflygende løgner og SE hva som egentlig ligger bak alt sammen....

Jada jeg vet at det er fåfengt å håpe, but still....... :(

Lenke til kommentar

LE: Lov å håpe at man når inn til noen :p

Jeg var selv kristen en gang i tiden, og debatterte mye for mitt syn på saken. Men gjennom debattene og min egen tilegning av kunnskap om det vi debatterte om så fikk jeg snudd ting rundt ;) Så det er nok håp for andre også :p Men om de ikke ønsker å prøve å finne ut hva som er logisk så er det jo litt tapt. Det funker jo ikke å argumentere med semantikk for et slikt standpunkt.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker virkelig at jeg hadde oppdaget denne posten tidligere, men det virker som om Den Usynlige Rosa Enhjørningen ikke ville at jeg skulle finne den før nå.

http://en.wikipedia.org/wiki/Invisible_Pink_Unicorn

Jeg synes synd på dere, og jeg er redd at jeg vil "le" sist, desverre.

Så klart er du redd for å le, hva om Gud ble sint på deg for å le av oss andre og kastet deg ned til oss?

Uansett så er det ingen grunn til bekymring, når du er død er både stemmebåndet ditt, kjeven din og hjernen din borte så det er ingenting igjen av deg som kan "le".

Helt objektivt sett vil dere ikke tape noe heller

Ikke vi, men du kan. Big time også. For mange guder liker ikke at mennesker har andre guder en han/hun/det/de, inkludert den kristne. Så hvis det er en gud som er sann, og han/hun/de/det ikke liker at mennesker tror på andre guder, så har vi ateister en stor fordel. De som trodde på den rette guden vil få et plusstegn i boka, vi ateister vil hverken få pluss eller minus da vi ikke har noen andre guder en han/hun/de/det. Men de som trodde på en annen gud får et minustegn i boka.

Til de som synes Gud er for lite aktiv og gjør for lite ut av seg, så vil jeg bare si til dere at slik har Gud valgt å openbare seg.

Gud har valgt å åpenbare seg ved å IKKE åpenbare seg?

Han gir oss en god sjanse til å følge han.

Det gjør han/hun/de/det absolutt ikke. Tvert imot faktisk. Jahve/Jehova/Gud har skapt et stort antall religioner som motstrider med kristendom, for ikke å nevne de utallige bevis som taler imot det kristne verdensbildet, så NEI! Jahve/Jehova/Gud gir oss en jævlig dårlig sjanse til å følge han/hun/de/det.

mens ateister bare har dette lille livet på 80 år å bekymre seg over.

"Bekymre seg over"? "glede seg over" er mer korrekt. Hvis du da ikke allerede sitter med innstillingen om at livet et trist og kjedelig.

Holdningene fra den eldgamle boka Bibelen er absolutt konstruktive.

Å tro at kvinner er mindreverdige og at homofile fortjener å dø er så absolutt ikke konstruktivt.

Ser ikke ut som du vet hva du snakker om, så jeg anbefaler deg å lese det nye testamentet! (!) Moralsk er Bibelen en kjempegod lærebok

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang, men siden mange her mener at moralene i GT er helt ugyldige så må jeg nok ty til NT da...

Paulus’ brev til romerne 1: 29.32

(denne teksten omhandler homoseksuelle)

De er fulle av all slags urett, umoral, grådighet og ondskap, fulle av misunnelse, mordlyst, strid, svik og falskhet. De farer med sladder og baktalelse, hater Gud, bruker vold, er overmodige og brautende, de pønsker ut ondskap og er ulydige mot foreldrene, de er uforstandige, upålitelige, ukjærlige og ubarmhjertige. De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø. Men ikke bare gjør de dette selv; de roser også andre som gjør det.

Paulus’ første brev til Timoteus 2:11-12

En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille.

Den fantastiske likestillingen mellom menn & kvinner, og heterofile & homofile går igjen i NT også.

og det er den mest leste og oversatte boka i verden, så jeg vil påstå at det er ren latskap at så få nordmenn leser i Bibelen. Jeg mener at Bibelkunnskap skulle vært basiskunnskap i et så moderne samfunn.

Vel det er definitivt den mest påtvungne boken i verden. Det var ingen som spurte meg om jeg ville lese den, jeg fikk den "slengt i trynet" med beskjeden "LES! Eller brenn i helvete" Og ja, jeg var bare et barn.

Men hvis Bibelkunnskap skulle vært basiskunnskap (er det ikke det i dagens religionsundervisning?), så må vi også ha Torakunnskap, Korankunnskap, skriftrullkunnskap, runesteinkunnskap, Tripitakakunnskap & Lotussutrakunnskap, Kojikikunnskap, Rikkokushikunnskap, Shoku Nihongi & Nihon Shoki kunnskap og Jinnō Shōtōki kunnskap som basiskunnskap. Bare for å nevne noen få religiøse tekster.

jeg er faktisk helt sikker på at sjela i mennesket ikke bare er energier i hjernen, men at det er en udødelig "ting")

Vennligst definer "sjel".

Det med ikke-kristne venner er et kjempeproblem for alle kristne og det skal være et kjempeproblem for alle kristne.

Ikke-kristne venner er et kjempeproblem for alle kristne? Pisspreik, jeg kjenner liberale kristne mennesker som ikke har noe problemer med meg som ateist. Ergo er ikke ikke-kristne venner et problem for ALLE kristne.

Men er du ikke litt kravstor når du mener at absolutt alle kristne skal ha et problem med ikke-kristne?

Hvis du vil at andre mennesker skal ha problemer så er det DU som har et problem.

Vi har et ansvar, men vi kan ikke gjøre folk kristne, men vi skal fortelle alle om Jeusu slik at alle får valget. Det er og blir et personlig valg, og det er et viktig valg.

Vel takk for at dere bryr dere, MEN vi har religionsundervisning som forteller alle om Jesus. Dessuten er det ikke mye til personlig valg når dere går rundt og forteller folk om Jesus. Og leverer kristen reklame i posten vår.

Faktisk er kristendom den eneste religionen som er så aggressiv her til lands med budskapene sine.

Likevel er jo jeg av den formening at når det står at vi ikke skal ha sex før ekteskap, så skal vi ikke det. Derfor er jeg med i et konservativt trosamfunn. Men det er ingen som kan si at det er et frelsesspørsmål. Vi er jo alle syndere.

Her kommer da definisjonen av synd inn i bildet.

Bibelen har et veldig anti-natur syn når det kommer til dette punktet egentlig.

Personlig liker jeg, som ateist, å tenke på at jeg kan spise reker når jeg vil, og at det ikke er noe galt med kroppen min når min penis erigerer når jeg ser på bilder av nakne kvinner.

Det er for få kristne er på forumet. Det gir et feil bilde utad. Folk som leser på forumet her kan tro det er en selvfølge å ikke tro på Jesus.

Da leser de tydeligvis ikke god nok da både religiøse og ikke-religiøse skriver her.

Personlig ser jeg ingen "selvfølger", men håper at folk flest har tatt valget selv, selv om religions undervisning og religionsopplysning her til lands tyder på noe helt annet.

Målet med innlegget mitt er å vitne om Jesus og vise at det faktisk går ann å tro på Jesus.

Uten tråder som taler for annet enn ateisme her kan de som ikke har et fast standpunkt komme til å tro at ateisme er det eneste fornuftige alternativet.

Slapp av, de kristne kirkers eksistens er mer enn nok bevis for oss at det går an å tro på Jesus.

Og det virker mer som om du vil vise at kristendom er "det eneste fornuftige alternativet".

Men det er da selvsagt bare min oppfatning :)

Jeg tror ikke jeg har mye å vinne, for de fleste her er veldig solide ateister. Jeg beklager dette. Det er ikke mitt problem

Faktisk er det ingens problem, det er ikke noe problem i det hele tatt. Eller, det burde ikke være noe problem.

Hadde du hatt et like sterkt forhold til Jesus som du har til din familie er jeg sikker på at du hadde hatt det bedre.

Så du mener at det er normalt å være like følelsesmessig knyttet til en person i en bok som visstnok levde for 2000 år siden, som du er knyttet til ditt eget kjøtt og blod som har født deg og oppfostret deg?

Religion er ikke menneskeskapt.

Så gud skapte de tusenvis av religioner vi har eller har hatt fordi?

Det virker som om denne guden dere tilber VIL at mennesker ikke skal tro på han/hun/det/de.

da var det dumt å gå glipp av et evig liv bare fordi en ikke ville bruke noen timer på å sette seg inn i tingene.

På samme måte som det er dumt å gå glipp av det eneste livet vi kjenner til bare fordi en bruker det hele på å sette seg inn i "tingene".

Det er faktisk så mange kristne her på jorda at det er utrolig at folk torer å påstå noe annet uten først å oppsøke kristendommen og finne ut om det virkelig ligger noe i det.

Og det er enda flere ikke-kristne på Jorda enn kristne. Så hva var poenget ditt igjen?

Dessuten er mange ateister her på diskusjon.no eks-kristne, så ikke kom her og påstå at vi ikke har vært på kristendommens side av saken.

Peace out, og måtte den usynlige rosa enhjørningen...gjøre noe positivt.

Lenke til kommentar
Og det er enda flere ikke-kristne på Jorda enn kristne. Så hva var poenget ditt igjen?

Dessuten er mange ateister her på diskusjon.no eks-kristne, så ikke kom her og påstå at vi ikke har vært på kristendommens side av saken.

Peace out, og måtte den usynlige rosa enhjørningen...gjøre noe positivt.

word. det er vansklig å vokse opp i norge uten å få hele kristendommen trøkt opp i endetarmen som en stikkpille. morra mi trudde seriøst at hu ville brenne i helvete om hu ikke ba til jesus når hu var liten. hu trudde også at djevelen ville ta lillesøstern hennes om hu ikke oppførte seg. utrolig nok er hu fremdeles kristen!

Lenke til kommentar
Skal vi se, kristendom har eksistert i ca. 2000 år i en from eller annen, det er LATERLIG liten tid selv i menneskets historie å ca. 200 000 år for å ikke snakke om jordas på 4.5 milliarder, eller universets på 13.7 milliarder.

Om 1000 år vil all religion være borte fra 99% av befolkingen eller så vil det ikke være noen mennesker igjen, uansett så ville kristendom være borte

Kristendommen utspringer seg fra jødedommen.

Jesus, som er grunnlaget for den kristne tro, var jøde... Så jødedommen som var før Jesu tid, er i praksis samme religionen som dagens kristendom. Ergo, den er mye eldre enn to tusen år!

Hmm... Antall kristne øker hele tiden, og du mener religonen er på vei til å dø ut?

(ca. 25000 tar i mot kristendommen, hver dag i Kina... kilde; snakk med en menighet, eller google litt på det)

Lenke til kommentar

Jesus, som er grunnlaget for den kristne tro, var jøde... Så jødedommen som var før Jesu tid, er i praksis samme religionen som dagens kristendom. Ergo, den er mye eldre enn to tusen år!

Det er nok så, men dere følger jo ikke gamle testamentet i det hele tatt, gjør dere vel? :) Nei, for det dere egentlig gjør er å plukke ut alt som ikke fremstiller guden deres som søt, snill og kjærlig, men hva føler dere selv at dette gjør dere til? Kvasi kristen? Eller føler dere, til tross for at dere ikke bruker halve boken av "guds" ord og vel så det, dere fremdeles som skikkelig kristne? Eller er dette med at dere ikke følger det som står i GT bare noe dere innbiller oss ateister for å få guden deres til å fremstå som litt mer spiselig? Jeg er forvirret.....

Hmm... Antall kristne øker hele tiden, og du mener religonen er på vei til å dø ut?

(ca. 25000 tar i mot kristendommen, hver dag i Kina... kilde; snakk med en menighet, eller google litt på det)

Hvorfor øker bare antall kristne i Afrika og i kina, der de er så ignorante at de ikke klarer å tygge tyggis og kjøre heis samtidig? Dette underbygger jo bare at det ER de med minst utdannesle og de er mest overtroiske som vil falle for noe som er så hensides sunn fornuft og kritisk tenkning som religion er? Skjønner du ikke det? Hvorfor prøver dere ikke en stor stillt aksjon her i landet og ser hvor mange som er ignorante nok til å joine dere?

Vel, om hundre år kan mye være forandret og for verdens skyld håper jeg vi er kvitt religion. Det er, når alt kommer til alt, verdens aller største årsak til ufred, til forskjells behandling og forfølgelse av alle de som ikke tror på det samme eller avviker fra de ofte sinnsyke og høyst unaturlige dogmene som de religiøse følger. Vi ser dette over alt der religion er innvolvert i dag. Og kom ikke engang å SI at det blir fred bare alle tar i mot denne jesus figuren for ikke engang innenfor kristendommen klarer dere å enes.... eller er 35000 forskjellige sekter og grener av en og samme tro et sunnhets tegn på at denne troen er lett å følge... :roll:

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Det er nok så, men dere følger jo ikke gamle testamentet i det hele tatt, gjør dere vel? :) Nei, for det dere egentlig gjør er å plukke ut alt som ikke fremstiller guden deres som søt, snill og kjærlig, men hva føler dere selv at dette gjør dere til? Kvasi kristen? Eller føler dere, til tross for at dere ikke bruker halve boken av "guds" ord og vel så det, dere fremdeles som skikkelig kristne? Eller er dette med at dere ikke følger det som står i GT bare noe dere innbiller oss ateister for å få guden deres til å fremstå som litt mer spiselig? Jeg er forvirret.....

Hvorfor øker bare antall kristne i Afrika og i kina, der de er så ignorante at de ikke klarer å tygge tyggis og kjøre heis samtidig? Dette underbygger jo bare at det ER de med minst utdannesle og de er mest overtroiske som vil falle for noe som er så hensides sunn fornuft og kritisk tenkning som religion er? Skjønner du ikke det? Hvorfor prøver dere ikke en stor stillt aksjon her i landet og ser hvor mange som er ignorante nok til å joine dere?

Vel, om hundre år kan mye være forandret og for verdens skyld håper jeg vi er kvitt religion. Det er, når alt kommer til alt, verdens aller største årsak til ufred, til forskjells behandling og forfølgelse av alle de som ikke tror på det samme eller avviker fra de ofte sinnsyke og høyst unaturlige dogmene som de religiøse følger. Vi ser dette over alt der religion er innvolvert i dag. Og kom ikke engang å SI at det blir fred bare alle tar i mot denne jesus figuren for ikke engang innenfor kristendommen klarer dere å enes.... eller er 35000 forskjellige sekter og grener av en og samme tro et sunnhets tegn på at denne troen er lett å følge... :roll:

Først og fremst! Var veldig så lite tiltro du hadde til kinesere og afrikanere da.

Mener du at kun de vestlige landene har evne til å velge rett trosretning?

Grunnen til at de landene / kontinentene blir nevnt er fordi tallene på antall kristne vokser så dramatisk der.

Jeg kan også nevne Usa, og egentlig hele både Sør- og Nord-Amerika - jeg har ikke noe eksakte tall, men antall kristne der er enorme! I Europa og vesten generelt er det også mange kristne, og tallene er ikke på vei nedover.

For eksempel i England kom det frem i en stor undersøkelse (Vg eller Dagbladet som viste til dette) at hver femte som i utgangspunktet ikke regnte seg som kristen, ba til Gud / Jesus med jevne mellomrom.

Følger ikke de kristne gamletestamentet?

Det er tull! Jesus kom og opphevde de gamle lovene, som jeg antar du refererer til.

Lenke til kommentar

Du glemmer at i de vestlige landene, der de fleste samfunn blir mer sekulære, synker antallet på kristne og religiøse generelt.

Statistikk er ikke et argument for eller imot religion, så styr unna det.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar

Det er tull! Jesus kom og opphevde de gamle lovene, som jeg antar du refererer til.

Noen kristne følger hele GT, noen følger alt utenom loven, noen følger NT, mens andre følger bare Jesus. Bibelen er ganske tolkbar.

Lenke til kommentar

Som igjen bærer oss tilbake til at kristendommen ikke er klart definert. Det blir nesten galt å kalle seg kristen, man burde heller kalle seg bibelsk - av nyere tid, eller eldre.

Det eneste klare med å være kristen, er at man tror på Jesus og miraklene han utførte. Bibelen er for mange kristen, lik for oss ateister, en bok av kjønnlitterær sjanger. Det å være kristen eller ikke-kristen forteller altså veldig lite om hvilken, og hvor klart, man følger sine 'hellige skrifter'.

Endret av cuadRo
Lenke til kommentar
Først og fremst! Var veldig så lite tiltro du hadde til kinesere og afrikanere da.

Mener du at kun de vestlige landene har evne til å velge rett trosretning?

Grunnen til at de landene / kontinentene blir nevnt er fordi tallene på antall kristne vokser så dramatisk der.

Jeg kan også nevne Usa, og egentlig hele både Sør- og Nord-Amerika - jeg har ikke noe eksakte tall, men antall kristne der er enorme! I Europa og vesten generelt er det også mange kristne, og tallene er ikke på vei nedover.

For eksempel i England kom det frem i en stor undersøkelse (Vg eller Dagbladet som viste til dette) at hver femte som i utgangspunktet ikke regnte seg som kristen, ba til Gud / Jesus med jevne mellomrom.

Det jeg sier er at det er verre å lure en som faktisk har kunnskap og kan tenke kritisk til å tro på enhver gudetro enn det er å få en tilsvarende til å tro på dette... Ergo er det lettere å lure folk til å tro dette i land der de ikke er så opplyste.

Øker? Hvordan kan det antall religiøse øke i europa når det blir flere og flere sekulære der? Du mener såklart at det er mange muslimer som flytter inn da eller? Faktum er jo at vi blir mer og mer opplyste og til mer opplyste vi blir til mer evner vi å tenke kritisk og med sunn fornuft og da er blind tro noe av det første vi viker vekk fra!

I noen stater i USA ligner jo forholdene på de vi hadde her under middelalderen, der folk som ikke tror regelrett blir forfulgt og trakasert og truet med både det ene og det andre hvis de går ut og sier de ikke tror på gud. Er det dette du vil ha her i landet også? Jeg mener virkelig? Du syntes kanskje det er fett når kristentro blir stappet ned i haslen på folk enten de vil eller ikke, i god kristen middelalder ånd? :dribble: Som dere gjør og har gjort i veldig mange land når dere drar ned der for å "hjelpe", da det ofte er "tro ellers får du ingen mat eller medisiner" taktikken som "sprer" guden din slik at den øker der... :no: Eller kanskje du kunne tenke deg offentlige steininger av homofile?

Skamme deg skulle du som støtter dette skrekkveldet som religion er. Du klarer visst ikke å se den siden av religionen din du tror jeg :no:

I mange stater i USA er de ikke det spøtt bedre enn al-queda og muslimene er, men det er vel greit for deg bare de tror på den riktige guden? Det virker slik på deg slik du skriver dette...

Kan ikke fatte og begripe at du kan støtte dette jeg, for religion er direkte menneske fientlig og støtter opp om forfølgelse, trakasering og mindreverd ovenfor de som ikke tro, eller tro på noe annet, men dette ser ikke du, du ser kun guden din oppi dette og hvor "god" han er? Utrolig.... :no:

Så de kristne følger også det som står i GT? Eller bare refererer de til det? Etter hva jeg har skjønt er det liksom litt skamfullt for de kristne å måtte ha GT med i sin tro, så de fleste hopper litt bukk over det som står der, spesielt hopper de bukk over hvordan gud fremstilles i GT.....

cuadRo:

Enig med deg, det skulle nesten het bibelsk av nyere tid eller bibelsk av eldre tid da ordet kristen dekker dårlig det spennet og de snart 35000 grenene av kristendommen som gjelder i dag. Hvem av de 35000 grenene som har tolket dette riktig gjenstår jo å se... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...