Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Problemet Sobrio, er at hver eneste, bidige gang man faktisk har testet dette, så har man funnet ut at det er falsknerier, eller en annen naturlig forklaring, som placebo (man kan se at av de som blir forsøkt "healet", så er det like mange som blir healet av en vitaminpille de tror er en kur), eller lignende.

Det er derfor ingen rasjonelle, kritiske mennesker aksepterer noe annet enn gjenprøvbare undersøkelser under kontrollerte forhold. Aviser, personlige vitnemål etc., holder ikke.

Du kan tenke deg at dette er for strengt, men det er det ikke. Hadde du trodd på meg om jeg sa at jeg hadde vekket en person til live igjen, og healet over 50 personer? Ikke? Hva hvis det var skrevet en avisreportasje om det, og det var 10 personer som bekreftet det?

Og hvis det er så mange som er healere og har overnaturlige krefter, og enda flere som har blitt healet, hvorfor er det ingen som vil vise dette under kontrollerte forhold? De ville for det første blitt usannsynlig rik, og totalt revolusjonert alt vi vet om medisin.

Nei, jeg ville absolutt ikke trodd deg.

Men, hadde du sagt at du var en troende, så kunne jeg trodd at en større kraft hadde helbredet / vekket opp noen, via deg.

Jeg tror ingen mennesker kan helbrede (mer enn hva dagens medisin tillater), men jeg personlig tror at Gud kan.

Jeg tror heller ikke Gud legger til rette slik at noen blir usannsynlige rike....

For en tid tilbake, hadde Homgang (eller et av de andre deb.programmene) dette oppe. De hadde invitert en kristen, med helbredelses-gave, og en syk... (samt en noen skeptikere)

Mannen ba for den syke, og ingenting skjedde. (dette var en permanent sykdom, ikke noe forkjølelse, e.l.)

Noen dager etter ble vedkommende frisk, og VG (evt. Dagbladet) kjørte en sak om dette.

Dette ignorerte de fleste. Som for meg er et tegn på at i vesten er vi såpass sta, at vi ikke godtar noe annet enn hva vi i utgaspunktet tror, også når vi tror feil, og det blir "bevist"! (joda, jeg er sikkert sta jeg og)

Så det du sier om at ingen vil vise dette under kontrollerte forhold er vel litt feil.

Og hvis man ser noe selv, er vel det et bedre og viktigere bevis, enn at media og "alle andre", mener noe?

Det er veldig mange som har sett....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet Sobrio, er at hver eneste, bidige gang man faktisk har testet dette, så har man funnet ut at det er falsknerier, eller en annen naturlig forklaring, som placebo (man kan se at av de som blir forsøkt "healet", så er det like mange som blir healet av en vitaminpille de tror er en kur), eller lignende.

Det er derfor ingen rasjonelle, kritiske mennesker aksepterer noe annet enn gjenprøvbare undersøkelser under kontrollerte forhold. Aviser, personlige vitnemål etc., holder ikke.

Du kan tenke deg at dette er for strengt, men det er det ikke. Hadde du trodd på meg om jeg sa at jeg hadde vekket en person til live igjen, og healet over 50 personer? Ikke? Hva hvis det var skrevet en avisreportasje om det, og det var 10 personer som bekreftet det?

Og hvis det er så mange som er healere og har overnaturlige krefter, og enda flere som har blitt healet, hvorfor er det ingen som vil vise dette under kontrollerte forhold? De ville for det første blitt usannsynlig rik, og totalt revolusjonert alt vi vet om medisin.

Men, hadde du sagt at du var en troende, så kunne jeg trodd at en større kraft hadde helbredet / vekket opp noen, via deg.

Jeg tror ingen mennesker kan helbrede (mer enn hva dagens medisin tillater), men jeg personlig tror at Gud kan.

Jeg tror heller ikke Gud legger til rette slik at noen blir usannsynlige rike....

For en tid tilbake, hadde Homgang (eller et av de andre deb.programmene) dette oppe. De hadde invitert en kristen, med helbredelses-gave, og en syk... (samt en noen skeptikere)

Mannen ba for den syke, og ingenting skjedde. (dette var en permanent sykdom, ikke noe forkjølelse, e.l.)

Noen dager etter ble vedkommende frisk, og VG (evt. Dagbladet) kjørte en sak om dette.

Dette ignorerte de fleste. Som for meg er et tegn på at i vesten er vi såpass sta, at vi ikke godtar noe annet enn hva vi i utgaspunktet tror, også når vi tror feil, og det blir "bevist"! (joda, jeg er sikkert sta jeg og)

Så det du sier om at ingen vil vise dette under kontrollerte forhold er vel litt feil.

Og hvis man ser noe selv, er vel det et bedre og viktigere bevis, enn at media og "alle andre", mener noe?

Jøss du må være lett å lure...

La meg se om jeg har fått dette rett:

Du tror _Zeke ville helbredet hvis han var KRISTEN....

Hvorfor klarer da ikke kristne leger å lege flere enn ikke kristne leger da?

Så gud tillater ikke folk som helbreder å bli rike.... Si meg, vet du hva sjarlatanerne i USA tjener på et slik "show" der de "helbreder" folk i øst og vest? Det skulle vært straffbar å være så lettlurte som noen kristne er når det kommer til helbredelse og kvakksalveri, for som en sa i forkant her, hadde det vært NOE i dette hadde det faktisk revolusjonert medisinen og bringer meg til neste spørsmål: Hvorfor er ikke disse helbrederne ansatt på sykehus isteden, hvorfor reiser de bare rundt og opptrer i telt eller forsamlings lokaler for kristne? Det ER mange kristne som lider på sykehus også, så den vanlige unnskyldningen om at de bare kan helbrede troende holder ikke....

Jeg har sett illusjonister på NÆRT hold utføre de mest fantastiske tricks og kunster, både kort og forsvinnings kunster, og hadde jeg vært godtroende nok og de hadde satt dette showet opp i de rette "sirkler" så hadde sikkert jeg også TRODD at det de gjorde var helt sant... Jeg har også hatt gleden av å overvære et slik show nede på det blide sørlandet og når jeg sier "de rette sirkler" er det akkurat det jeg mener, for der ble stemningen pisket opp til omtrent alle var i hallelulja stemning FØR "helbredelsene" fant sted og hadde de hatt en som hadde gjort trikset med å gå på vann hadde alle trodd det der og da, sånne sirkler er det jeg snakker om... Stemningen ble altså først hypet opp slik at alle liksom skulle kjenne at "gud" var der (nok et triks...)

Faktum er som følger:

Det er INGEN av disse helbrederne som noen gang har holdt vann under repetert testing. Gjennganger unnskyldningen er, såklart, at gud ikke vil at det skal testes eller at de som skulle helbredes ikke tror nok på gud, de tvilte eller vissvass som det...

Forsøk å se på dette med litt skeptiske øyne. Som foreksempel hvorfor disse helbrederne ikke drar ned til afrika og helbreder folk som VIRKELIG trenger det isteden for å "helbrede" rike nordmenn for bagateller... Det er hundrevis der nede som har fått lemmene kappet av og DET ville vært mye mer imponerende enn at noen blir kurert for en uspesifisert og udokumentert sykdom som i de fleste tilfeller ville gått over av seg selv.... syntes du ikke?

Og mens vi er inne på det: Hvorfor helbredet jesus bare enkelt mennesker? Hvorfor utryddet han ikke bare sykdommen når han først var i gang? Syntes han var litt veik og lite gjennomtenkt jeg.....

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hvis du tror på jesus (altså leser bibelen [bokstavelig talt]) så vil jeg minne om noen regler som du må følge. Vil anbefale alle å ihvertfall lese 3dje mosebok LINK som blant annet min religionslærer nektet å lese for klassen. Der står det mye om hva de fleste kristne ikke vil fortelle om.

...Dere skal holde mine forskrifter: Du skal ikke la to dyr av ulike slag i din buskap pare seg. Du skal ikke så to slags sæd i din åker. Klær som er vevd av to slags garn, skal du ikke ha på deg...

...Dere skal ikke runde av håret på sidene og rake skjegget i kantene...

...Gi akt på alle mine forskrifter og lover, og lev etter dem! Jeg er Herren...

...Men hvis dere ikke hører på meg og ikke holder alle disse bud, 15 hvis dere viser motvilje mot mine forskrifter og forkaster mine lover, så dere ikke holder alle mine bud, men bryter min pakt, 16 da gjør jeg likedan mot dere: Jeg straffer dere med redsler, med tæring og feber, så øynene slokner og livskraften svinner. Til ingen nytte skal dere så; fiender spiser det dere avler. 17 Jeg vender meg mot dere, og dere skal ligge under for fiendene. De som hater dere, skal herske over dere, og dere skal flykte, selv om ingen forfølger dere...

Finnes mange fler eksempler, men orker ikke å finne frem flere.

Synd at en tror på en gud som er der for å straffe en selv i praksis. Enten så er en sm tror eller så er en det ikke. Håper at trådstarter ser på hele bildet altså både det positive og de negative sidene ved kristendommen. Valget er hans og jeg vil respektere ditt valg. Selv om det er synd at folk tar beslutninger uten alle harde fakta på bordet.

Lenke til kommentar

Så gud tillater ikke folk som helbreder å bli rike.... Si meg, vet du hva sjarlatanerne i USA tjener på et slik "show" der de "helbreder" folk i øst og vest? Det skulle vært straffbar å være så lettlurte som noen kristne er når det kommer til helbredelse og kvakksalveri, for som en sa i forkant her, hadde det vært NOE i dette hadde det faktisk revolusjonert medisinen og bringer meg til neste spørsmål: Hvorfor er ikke disse helbrederne ansatt på sykehus isteden, hvorfor reiser de bare rundt og opptrer i telt eller forsamlings lokaler for kristne? Det ER mange kristne som lider på sykehus også, så den vanlige unnskyldningen om at de bare kan helbrede troende holder ikke....

Jeg har sett illusjonister på NÆRT hold utføre de mest fantastiske tricks og kunster, både kort og forsvinnings kunster, og hadde jeg vært godtroende nok og de hadde satt dette showet opp i de rette "sirkler" så hadde sikkert jeg også TRODD at det de gjorde var helt sant... Jeg har også hatt gleden av å overvære et slik show nede på det blide sørlandet og når jeg sier "de rette sirkler" er det akkurat det jeg mener, for der ble stemningen pisket opp til omtrent alle var i hallelulja stemning FØR "helbredelsene" fant sted og hadde de hatt en som hadde gjort trikset med å gå på vann hadde alle trodd det der og da, sånne sirkler er det jeg snakker om... Stemningen ble altså først hypet opp slik at alle liksom skulle kjenne at "gud" var der (nok et triks...)

Faktum er som følger:

Det er INGEN av disse helbrederne som noen gang har holdt vann under repetert testing. Gjennganger unnskyldningen er, såklart, at gud ikke vil at det skal testes eller at de som skulle helbredes ikke tror nok på gud, de tvilte eller vissvass som det...

Forsøk å se på dette med litt skeptiske øyne. Som foreksempel hvorfor disse helbrederne ikke drar ned til afrika og helbreder folk som VIRKELIG trenger det isteden for å "helbrede" rike nordmenn for bagateller... Det er hundrevis der nede som har fått lemmene kappet av og DET ville vært mye mer imponerende enn at noen blir kurert for en uspesifisert og udokumentert sykdom som i de fleste tilfeller ville gått over av seg selv.... syntes du ikke?

Og mens vi er inne på det: Hvorfor helbredet jesus bare enkelt mennesker? Hvorfor utryddet han ikke bare sykdommen når han først var i gang? Syntes han var litt veik og lite gjennomtenkt jeg.....

Jeg er ikke lett å lure, men takk for at du vrir på det jeg sier, for å sette meg i dårlig lys.

Jeg skrev, "så KUNNE jeg trodd på deg". Det er en stor forskjell. Ja, jeg tror på helbredelser i Guds navn, men jeg tar langt i fra alt for god fisk.

" Si meg, vet du hva sjarlatanerne i USA tjener på et slik "show" der de "helbreder" folk i øst og vest? "

Nei!

Lepper Messiah av Metallica omhandler nettopp dette temaet, og jeg er helt enig med både Hetfield & co og deg. Å tjene masser av penger på helbredelser, som absolutt kan være iscenesatt er for meg lite kristent.

Bibelen lærer ikke at helbredelser koster....

"Hvorfor er ikke disse helbrederne ansatt på sykehus isteden, hvorfor reiser de bare rundt og opptrer i telt eller forsamlings lokaler for kristne?"

Så vidt jeg vet; i mange sykehuser blant annet i Afrika, jobber det kristne ledere, som ber for de syke. (Har ikke kilde)

Jeg tror helbredelse er en troshandling, mellom forbederen, den syke og Gud.

"Jeg har sett illusjonister på NÆRT hold utføre de mest fantastiske tricks og kunster, både kort og forsvinnings kunster, og hadde jeg vært godtroende nok og de hadde satt dette showet opp i de rette "sirkler" så hadde sikkert jeg også TRODD at det de gjorde var helt sant"

Jeg har sett mennesker blitt helbredet, uten noe triks!

"Forsøk å se på dette med litt skeptiske øyne"

Jeg gjør det! Er fullstendig klar over at masse-suggesjon, lureri og andre ting kan føre til "helbredelser", som er mindre helbredende enn tran... Men når mennesker ser etter et liv uten syn, eller lamme reiser seg fra rullestolen - ja, da kan du være så skeptisk du bare vil, men å si at det er lureri, blir for tynt for meg!

Lenke til kommentar

Si meg, skjønner du ikke hva vi sier til deg? Jeg tror nemlig ikke du gjør det. Det har SÅKLART ikke falt deg inn at du kan ha blitt lurt? Eller at disse helbredelsene er ren og skjær placebo og når det har gått noen dager begynner symtomene å dukke opp igjen, men da avspiser dere dette glatt med at vedkommende, dessverre for stakkaren, ikke trodde hardt og godt nok på gud?

Hvorfor i all verden er ALDRI dette blitt dokumentert spør jeg, selv etter sikkert tusenvis av tester og prøver!! Kanskje du kan svare på det?

For hvis dette hadde vært virkelig og dette faktisk HADDE virket ville medisin selskapene GARANTERT sømfert verden etter slike helbredere og tilbudt dem MILLIONLØNN, men dette mener du at de såklart så klart ville sagt nei til, alle sammen, ikke sant?

Dette er så dumt at jeg skulle ønske jeg fikk deg også til å se det! Du blir lurt, lurt og bedratt og du klarer til og med å forsvare dette... :no:

Håper smellen du får den dagen dette går opp for deg ikke tar livet av deg..... For helbredelser er og blir tåpelig og kun iscenesatt for å styrke troen til de som er lettlurte nok til å komme å se... Skjønner du ikke at du VIL at dette skal være sant eller gjør du ikke det? Spør hun blinde dama hvor lenge hun hadde vært blind, eller var hun bare svaksynt? Spør også om hvordan det går med henne i dag...Tørr du å sette spørsmål ved dette eller sitter du på bakerste rad og roper hallelulja i takt med alle de andre?

:no:

Trist at folk faktisk TROR dette er sant.... noe det umulig kan være da det ikke er bevist EN ENESTE gang for andre enn lettlurte fjols som VIL at det skal være sant... Blir liksom ikke det samme det skjønner du..... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Faktum er som følger:

Jeg er ikke lett å lure, men takk for at du vrir på det jeg sier, for å sette meg i dårlig lys.

Jeg skrev, "så KUNNE jeg trodd på deg". Det er en stor forskjell. Ja, jeg tror på helbredelser i Guds navn, men jeg tar langt i fra alt for god fisk.

" Si meg, vet du hva sjarlatanerne i USA tjener på et slik "show" der de "helbreder" folk i øst og vest? "

Nei!

Lepper Messiah av Metallica omhandler nettopp dette temaet, og jeg er helt enig med både Hetfield & co og deg. Å tjene masser av penger på helbredelser, som absolutt kan være iscenesatt er for meg lite kristent.

Bibelen lærer ikke at helbredelser koster....

"Hvorfor er ikke disse helbrederne ansatt på sykehus isteden, hvorfor reiser de bare rundt og opptrer i telt eller forsamlings lokaler for kristne?"

Så vidt jeg vet; i mange sykehuser blant annet i Afrika, jobber det kristne ledere, som ber for de syke. (Har ikke kilde)

Jeg tror helbredelse er en troshandling, mellom forbederen, den syke og Gud.

"Jeg har sett illusjonister på NÆRT hold utføre de mest fantastiske tricks og kunster, både kort og forsvinnings kunster, og hadde jeg vært godtroende nok og de hadde satt dette showet opp i de rette "sirkler" så hadde sikkert jeg også TRODD at det de gjorde var helt sant"

"Forsøk å se på dette med litt skeptiske øyne"

Jeg gjør det! Er fullstendig klar over at masse-suggesjon, lureri og andre ting kan føre til "helbredelser", som er mindre helbredende enn tran... Men når mennesker ser etter et liv uten syn, eller lamme reiser seg fra rullestolen - ja, da kan du være så skeptisk du bare vil, men å si at det er lureri, blir for tynt for meg!

Jeg trekker herved tilbake setningen "jeg har sett mennesker bli helbredet". Kun fordi det bare var en bisetning, i et lengre skriv.

Lenke til kommentar
Jeg trekker herved tilbake setningen "jeg har sett mennesker bli helbredet". Kun fordi det bare var en bisetning, i et lengre skriv.

Så du har altså ikke sett dette, men tror blindt på det allikevel?

Syntes Tom waits for alice sa det bra i tråden om chackra jeg:

On topic: Alt jeg vet om chakraene er at det ikke virker på meg. Siden jeg er åpen av natur har jeg latt meg "behandle" på ulike måter, og også stilt min tid til rådighet for andre troende med behov for å frelse meg, inklusive et dusin møter med mormonske misjonærer og lange samtaler med Jehovas Vitner. Jeg har latt de troende bestemme vilkåret for at det virker, allikevel har det aldri gjort det. Jeg har derfor kommer til den konklusjon at vilkåret for suksess er at man tror på forhånd. (Eventuelt ønsker å tro så sterkt at man tøyer resultatene litt.)

Det sier vel det jeg hadde tenkt å si også, at du må TRO for å se noen resultater og det ikke er så nøye OM det er noen store resultater, bare det er NOE.....

Lenke til kommentar

Fine saker, men hva med det jeg påpekte i post #100?

Slik jeg ser det er det ikke mye sunn skeptisisme spore hos deg, men lærer du deg å gjenkjenne faresignalene for det jeg nevner før du lar deg lure eller før du lurer deg selv vil du garantert få en aha-opplevelse :)

Lenke til kommentar

Så du har altså ikke sett dette, men tror blindt på det allikevel?

Syntes Tom waits for alice sa det bra i tråden om chackra jeg:

On topic: Alt jeg vet om chakraene er at det ikke virker på meg. Siden jeg er åpen av natur har jeg latt meg "behandle" på ulike måter, og også stilt min tid til rådighet for andre troende med behov for å frelse meg, inklusive et dusin møter med mormonske misjonærer og lange samtaler med Jehovas Vitner. Jeg har latt de troende bestemme vilkåret for at det virker, allikevel har det aldri gjort det. Jeg har derfor kommer til den konklusjon at vilkåret for suksess er at man tror på forhånd. (Eventuelt ønsker å tro så sterkt at man tøyer resultatene litt.)

Det sier vel det jeg hadde tenkt å si også, at du må TRO for å se noen resultater og det ikke er så nøye OM det er noen store resultater, bare det er NOE.....

Jo, jeg har selv blitt helbredet. Samt jeg har bedt for mennesker som har blitt friske...

Slik jeg ser det er det ikke mye sunn skeptisisme spore hos deg, men lærer du deg å gjenkjenne faresignalene for det jeg nevner før du lar deg lure eller før du lurer deg selv vil du garantert få en aha-opplevelse :)

Hvordan kan du si det?

Ikke mye sunn skeptisme? Jeg har da vitterlig sagt at jeg ikke tror på åndelige saker, uten grunnlag, at jeg ikke tar alle gode kristen-historier for god fisk...

Men om du mener alle kristne som tror på helbredelser ikke eier sunn skeptisme, da forstår jeg!

Lenke til kommentar

Si meg, skjønner du ikke hva vi sier til deg? Jeg tror nemlig ikke du gjør det. Det har SÅKLART ikke falt deg inn at du kan ha blitt lurt? Eller at disse helbredelsene er ren og skjær placebo og når det har gått noen dager begynner symtomene å dukke opp igjen, men da avspiser dere dette glatt med at vedkommende, dessverre for stakkaren, ikke trodde hardt og godt nok på gud?

Hvorfor i all verden er ALDRI dette blitt dokumentert spør jeg, selv etter sikkert tusenvis av tester og prøver!! Kanskje du kan svare på det?

For hvis dette hadde vært virkelig og dette faktisk HADDE virket ville medisin selskapene GARANTERT sømfert verden etter slike helbredere og tilbudt dem MILLIONLØNN, men dette mener du at de såklart så klart ville sagt nei til, alle sammen, ikke sant?

Dette er så dumt at jeg skulle ønske jeg fikk deg også til å se det! Du blir lurt, lurt og bedratt og du klarer til og med å forsvare dette... :no:

Håper smellen du får den dagen dette går opp for deg ikke tar livet av deg..... For helbredelser er og blir tåpelig og kun iscenesatt for å styrke troen til de som er lettlurte nok til å komme å se... Skjønner du ikke at du VIL at dette skal være sant eller gjør du ikke det? Spør hun blinde dama hvor lenge hun hadde vært blind, eller var hun bare svaksynt? Spør også om hvordan det går med henne i dag...Tørr du å sette spørsmål ved dette eller sitter du på bakerste rad og roper hallelulja i takt med alle de andre?

:no:

Trist at folk faktisk TROR dette er sant.... noe det umulig kan være da det ikke er bevist EN ENESTE gang for andre enn lettlurte fjols som VIL at det skal være sant... Blir liksom ikke det samme det skjønner du..... :)

Ja, det er trist... Tenk å oppleve noe som kan forvandle livet ditt radikalt, på en god måte. Tenk å bli kvitt sykdommen sin, som tusenvis på tusenvis kan bekrefte at de har.

Om jeg tør å sette spørsmålstegn ved dette...

Ja, så klart!

Jeg har kjenner ei som har blitt helbredet, for samme greie opptil flere ganger. Jeg tviler ikke på at hun har opplevd noe positivt, men jeg tror kanskje at hun blir "helbredet" av egen kraft, da hun kanskje tror det kan gi status, eller lignende.

Jeg tjener ingenting på å ta feil.. Så den kraften som driver meg til å gjøre nettopp dette (argumentere på .no) er at jeg faktisk tror. Og hvorfor klarer jeg tro på noe så a-typisk, den vestlige verden...?

Jeg er forresten ikke noe "halleluja-mann", som skriker å brøle, når alle andre gjør det!

Jeg er personlig kristen.

Faktisk så har de beste opplevelsene mine med Gud vært uten andre folk til stede.

Vi er faktisk ganske like:

Skeptiske (dere, mer enn meg, but still)

Interesserte (ellers hadde vi ikke diskutert her)

Troende (jeg tror vi er skapt av kjærlighet, dere tro vi ikke er det)

Åpne for det som ikke er logisk (logisk at Gud finnes? Nei, av og til føles det ikke slik... Logisk at alle som har opplevd helbredelse eller annet med Gud er tull (når milliarder i historien kan bekrefte sine opplevelser)

Håper dere fant det siste litt artig, var ment slik:)

Trenger litt good-spirit her;)

Lenke til kommentar

Det var forøvrig dette jeg mente, men dessverre er ikke min religion kristendommen, hvis det har noe å si. (det virker som om du bare tror på kristen healing gjennom den kristne gud, og at alt annet bare er humbug).

Som over, hva med andre guder? Og hvorfor er det like stor prosentandel som blir frisk, uavhengig av om de er kristne healere, eller fra andre religioner, eller ikke troende i det hele tatt, men som bare skal finne ut hvor sterk placebo-effekten er?

Han trenger da alldeles ikke gjøre dette! Jeg sa bare at det er også en mulighet. Det er ikke sånn at en med slike "ekte" krefter, som velger å stå frem, garantert blir rik, eller blir tvunget til å bli rik. En gud, eller et menneske som ikke vil gi slike flotte egenskaper til andre, når det kan redde så mange som det kan, og hindre så mye smerte, er bare ond.

Et enkelt forsøk av en enkelt person og en enkelt healing på et debattprogram er hverken vitenskapelig eller under kontrollerte forhold i det hele tatt. Men ja, det er sant at det er feil at ingen vil prøve å vise dette under kontrollerte forhold, men ingen har enda klart det, tross mange forsøk. Se for eksempel på James Randis "million dollar challenge", som har blitt stående i over 10 år, uten at noen har klart å vise noen ekte, overnaturlige egenskaper, og i prosessen har han avslørt flere kjente illusjonister/folk med påståtte magiske krefter, som Uri Gellar.

Nei, det er det ikke i det hele tatt. Mennesker har ikke perfekt hukommelse, kan ha egne motiver, kan lyge, lide av sinnslidelser og så videre. Det er en grunn til at personlige vitnemål blir kalt for den svakeste form for bevis.

Hvis vi skulle godta personlige vitnemål, er du også nødt til å godta at alle religioner er sann, og alle historier du noen gang har hørt (som er påstått sanne) er sann, inkludert mine healingevner gjennom det mektige spaghettimonsteret, men det gjør du vel ikke.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si det?

Ikke mye sunn skeptisme? Jeg har da vitterlig sagt at jeg ikke tror på åndelige saker, uten grunnlag, at jeg ikke tar alle gode kristen-historier for god fisk...

Men om du mener alle kristne som tror på helbredelser ikke eier sunn skeptisme, da forstår jeg!

Jeg vil si at siden du blindt godtar en åpenbar placeboeffekt som helbredelse har du endel å sette deg inn i hva menneskelig psyke og vår egen kropps evne til å fikse ting på egen hånd angår :)

Det samme gjelder det jeg nevner om de store talls lov.

Anbefaler en kikk her for mer om dette og andre ting en ofte ikke er klar over.

Ta så en titt på dette så skjønner du fort hva jeg hinter til, men dette er bare en liten ripe i oveflaten angående dette temaet.

Dessuten er Ochams barberblad og Humes maxim; - "The plain consequence is (and it is a general maxim worthy of our attention) , "That no testimony is sufficient to establish a miracle, unless the testimony be of such a kind, that its falsehood would be more miraculous than the fact which it endeavours to establish."

- alltid bra å ha i bakhodet.

Lenke til kommentar
Da spør jeg deg, hva kunne han gjort når jeg var 8 år og levde hos min alkoholiserte farmor? Min slekt tok meg med på turer, hjelpte meg med lekser osv.

Hvordan skulle han hjelpe meg når jeg slet med depresjoner etter å ha flyttet ut av fosterhjem som 18 år gammel?

Da tok venner grep og fikk meg til lege osv.

Hva hadde skjedd hvis jeg bare hadde sittet der og foldet hender når jobb og skole gikk dritt?

Den dag i dag har jeg det ganske bra, uten familie og venner så ville jeg ikke sittet her.

Jeg har en flott familie, jeg får masse kjærlighet fra dem og alt det der, og mitt liv kan nok ikke måles med ditt, bortsett fra ett år. Jeg er misjonærbarn, foreldrene mine var misjonærer i Mongolia når jeg va yngre, når jeg var ti år bodde jeg i Mongolia, jeg hadde absolutt ingen jevgamle, jeg kunne ikke mongolsk og jeg hadde ingen å være med. Jeg husker jeg gren ofte hver eneste natt og jeg var ganske deprimert, jeg prøvde å snakke med familien om det, men det hjalp ikke.

Du kan se for deg hvordan en tiåring helt uten venner har det, jeg vet det er tiårionger som kansje blir mobbet, men jeg hadde ingen som kunne mobbe meg en gang, jeg var helt alene. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde fått psykiske problemer nå hvis jeg ikke hadde gjort det jeg gjorde.

Jeg begynte å be

Jeg ba om kveldene, følte at Gud var der, og kjente trøsten strømme inn i meg, jeg vet mange av dere vil forklare dette med at det bare var jeg som tenkte at jeg følte dette siden jeg var alene og alt det, men det tror ikke jeg. Og dere har selv ikke følt hva jeg følte så dere har egentlig ikke så mye å si på akkurat den saken.

Mamma har manisk depresjon eller hva det nå heter. Dette gjør at hun ofta er lei seg og ikke tåler mye bråk, og hun og pappa snakker ofte sammen mens hun sitter og griner så det spruter og alle i hele huset kan høre det. Dettet har også plaget meg, og da har jeg også vendte meg mot Jesus og fått trøst.

Personlig er jeg frisk som en fisk, går på noe i kirken nesten hver dag i uken, jobber der som kirketjener av og til. Jeg har mange venner, som alle andre har jeg noen nære og noen fjærne. Lever et normalt ungdomsliv. Jeg tviler av og til på kristendommen, det skal jeg innrømme, men jeg finner alltid utav det også blir jeg sterkere i troen :D

Endret av sCuper
Lenke til kommentar

sCuper: Og for hver historie som din så er det en som er motsatt. Det betyr med andre ord ingenting i den store sammenhengen. Jeg for eksempel vokste opp uten venner og ble mobbet mye, men gikk i kirken hver søndag, ba, osv. Hjalp ikke meg noe i det hele tatt. Gikk ut av kirken når jeg var 16 og angrer ikke i det hele tatt. Har i dag et mye bedre liv, er sosial, aktiv og gjør det generelt sett bra. Er glad for at jeg slipper å ta hensyn til gud og en kirke, og glad for at jeg slipper å la en blind tro begrense min kunnskapssøken.

Lenke til kommentar

Konfirmasjonsbias...

Sammenblanding av korrealsjon og kasualitet...

Egenindusert placebo...

Usynlig venn...

+++

Aldeles naturlig m.a.o, det er ikke noe som tyder på at en ikke kunne oppnådd det samme ved å be til hva som helst annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...