Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
eller som du sier at vitenskapen bekrefter Gud, noe den alldeles ikke gjør.

Har ikke tid å kommentere alt nå, kanskje en annen gang. Men må rette opp missforståelsen: Jeg tror ikke at vitenskapen noen gang vil klare å bevise/bekrefte Gud. Men vitenskapen, etter mitt syn, vitner om at det står en intelligent Gud bak.

Lenke til kommentar
Jeg også tror at jorda er milliarder av år, men jeg tror ikke på evolusjonsteorien

Vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg ser kristne som kommer med slike uttalelser, for dette er akkurat det samme som å si at du ikke tror på gravitasjons teorien... og du tror vel på den? :)

Evolusjonsteorien går ut på at alt liv på jorda stammer fra amfibier fra havet, eller noe i den duren. På et par millioner år har dette utviklet nesten like mange millioner arter av dyr/insekt/fugler/fisk. Nålevende arter er godt tilpassede sin egen tilværelse, og det er store forskjeller mellom arter. At alle disse artene skal ha oppstått ved heldige men tilfeldige mutasjoner er helt fantastisk. Dessuten må det vel minst to tilfeldige, men like (av motsatt kjønn) mutasjoner til for at en mutasjon skal bli stabil.

Denne utviklingen må tilfeldigvis ha gått veldig fort og vært veldig heldig, for det blir jo ikke funnet fossiler av uheldige mutasjoner.

Det er heller ikke bevist at det skjer i dag, og forskerne klarer ikke å oppnå det kunstig.

Det virker usannsynlig for meg. Gravitasjonskraften er falsifiserbar. Jeg tviler ikke på den.

Teorien bak evolusjonsteorien er likevel interessant. Det er den mest fornuftige, og det er vel det eneste fornuftige en ateist kan forklare eksistensen med. Likevel er jeg veldig skeptisk, da jeg tror på en skapende Gud.

Jeg ser likevel ikke på evolusjonsteorien som et trosspørsmål som mange andre kristne gjør. Viss evolusjonsteorien blir bevist betyr det en radikal endring i oppfatningen av Guds måte å skape verden på. Dessuten blir det en utfordring å begrunne menneskets unike verdi som jeg ikke har grublet på før.

Evolusjon driver av 2 ting, mutasjoner som ja er tilfeldige, men mye viktligere naturlig tilpassing, det er DENNE driveren som skaper alle de former og farger vi ser i naturen

Lenke til kommentar
Hvordan kan du si at evolusjonsteorien "er det mest fornuftige en ateist kan tro på" når du selv tror på noe så ravende ufornuftig som Gud og jesus og alt det tøvet der?

Fordi jeg ikke er ateist, men jeg kan selvsagt se verden slik som en ateist må se den. Skal en forklare menneskets eksistens uten Gud er vel evolusjonsteorien den mest sannsynlige, eller er du uenig? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
panserando, du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte et par sider tilbake. hvorfor er du kristen? hvorfor ikke islam eller hinduismen istedet? hva gjør kristendommen 'den rette religion' ?

"Lokasjon" er svaret. Hadde han vært fra iran hadde han vært muslim. Dette er vel et av de sterkeste bevisene mot gud. Om det virkelig var en gud ville det ikke vært 50 trosretninger med helt forskjellige premisser. Skulle jo trodd "gud" ville nådd alle og ikke bare europa. Med mindre man tror at som europeer betyr man mer. Grunnen til at det har beveget seg ut av europa er jo med korsfarere og emisjonærer som gir deg valget konverter eller dø. Da tenker jeg på Amerika og Afrika.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
eller som du sier at vitenskapen bekrefter Gud, noe den alldeles ikke gjør.

Har ikke tid å kommentere alt nå, kanskje en annen gang. Men må rette opp missforståelsen: Jeg tror ikke at vitenskapen noen gang vil klare å bevise/bekrefte Gud. Men vitenskapen, etter mitt syn, vitner om at det står en intelligent Gud bak.

I så fall er ditt syn feil og basert på uvitenhet eller ignoranse. Det å sette inn en skaper gjør for det første ingenting konstruktivt, siden man må fortsatt forklare hvordan skaperen ble til, fordi man putter han/hun/det inn bare fordi man enda ikke har noen fullgod forklaring på noe (god of the gaps, jeg snakker nå om for eksempel hva som skapte universet etc.). Ved å sette inn en skaper, dytter man bare disse spørsmålene et hakk bakover, selv om kreasjonister prøver å begrave dem etter de har gjort dette.

Hvordan kan du si at evolusjonsteorien "er det mest fornuftige en ateist kan tro på" når du selv tror på noe så ravende ufornuftig som Gud og jesus og alt det tøvet der?

Fordi jeg ikke er ateist, men jeg kan selvsagt se verden slik som en ateist må se den. Skal en forklare menneskets eksistens uten Gud er vel evolusjonsteorien den mest sannsynlige, eller er du uenig? :)

Evolusjonsteorien er den desidert mest sannsynlige, uansett hva slags livssyn man har, ettersom tilnærmet alle fakta, observasjoner og funn støtter den. Kreasjonisme, eller dekknavnet ID, er hverken falsifiserbar som er essensielt for en hypotese/teori, eller støttes av fakta. Kreasjonismen forklarer heller ingenting. Det sier bare at en skaper, eller Gud skapte alt, men ikke noe om hvordan han gjorde det, hvilke prosesser dette innebar etc.

Du fremstår jo at evolusjonsteorien er det mest fornuftige for en ateist. Selv om jeg har forklart at dette er det mest logiske og fornuftigste å akseptere (man tror ikke på noe som allerede er bekreftet sant), så forstår jeg ikke hvordan du kan mener - bare fordi du er kristen - at det for deg er mer fornuftig å tro på en skaper som ikke støttes av noen ting i det hele tatt, for å så mene det er fornuftig å anta at denne skaperen er Gud, og ikke Zevs, Allah, Apophis, Shiva, Tor, det flygende spaghettimonsteret eller noen andre guder. Dette blir tro, og det er ikke en fornuftig konklusjon.

EDIT: Vi skal ikke forklare menneskets eksistens uten Gud, men vi skal bare forklare menneskets eksistens, punktum. Om dette leder oss til at det ikke finnes en annen løsning enn en overnaturlig skaper har kommet inn og zappet med fingrene, greit. Dette er imidlertid ikke det som har skjedd. Den vitenskapelige forklaringen på menneskets eksistens, krever ingen gud.

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar
Holdningene fra den eldgamle boka Bibelen er absolutt konstruktive. Ser ikke ut som du vet hva du snakker om, så jeg anbefaler deg å lese det nye testamentet! (!) Moralsk er Bibelen en kjempegod lærebok, og det er den mest leste og oversatte boka i verden, så jeg vil påstå at det er ren latskap at så få nordmenn leser i Bibelen. Jeg mener at Bibelkunnskap skulle vært basiskunnskap i et så moderne samfunn.

Med dette mener du altså at bibelen er en kilde til moral i samfunnet vårt. Da må du gjerne forklare meg hvordan du kan velge å følge den gyldne regel, men ikke det bibelen sier om f.eks "om din kone ikke er jomfru på bryllupsnatten, skal du steine henne til døde", eller følge Moses' eksempel med å male den gullkalven han tidligere tilba sammen med en landsby til støv, blande det med vann, tvinge innbyggerne der til å drikke det før han drepte dem?

Hva hjelper deg å skille dette fra hverandre når begge ting står i bibelen?

(Beklager at jeg ikke siterer med bok og vers osv. , men jeg håper du ikke nekter for det som står her så jeg må lete det opp.)

Din logikk i at gud finnes er bare patetisk og ettersom jeg ikke har lest hele tråden satser jeg på at det er konkludert med som feil allerede.

Lenke til kommentar
Jeg også tror at jorda er milliarder av år, men jeg tror ikke på evolusjonsteorien og på at mennesker stammer fra apekatter. Jeg skiller mellom mikroevolusjon (at en art tilpasser seg) og makroevolusjon (at en art blir til en helt ny art). Makroevolusjon er ikke bevist, selv om teorien kan høres fornuftig ut.

Du viser tydelig at du ikke har peiling på temaet, men som Jokke sa; alt kan repareres ;)

Før du kan uttale deg om dette bør du sette deg inn i temaet du kritiserer ellers vil argumentasjonen kun bli latterlig og full av logiske feilslutninger, noe ingen er tjent med :)

Skaff deg kunnskap om evolusjon på en meget lettforklarlig måte her:

Lek deg litt ;)http://science.discovery.com/interactives/...win/darwin.html

Kan ellers anbefale "The Selfish Gene eller på Norsk; "Det egoistiske genet". (Advarsel, skrevet av teisters erkenemesis :p)

En annen enkel fremstilling finenr du her:

http://evolution.berkeley.edu/evosite/evo101/index.shtml

Og så har en jo et glimrende podcast: Evolution 101

Håper dette sørger for at du får på plass sårt tiltrengt kunnskap, velkommen tilbake når du har fått en grunnforståelse for temaet, har du spørsmål så bare spør :)

Lenke til kommentar

Jeg gjennomgår likegodt hele innlegget:

Heisann!

Jeg er en kristen ungdom i den alder av 17 år. Jeg tror på Gud som skaper og Jesus som frelser, og jeg ser hva Den Hellige Ånd gjør i mange personer sitt liv. (jeg har sett onde ånder blitt drevet ut fra folk ved navnet Jesus og jeg har sett tungetale)

Selv om du har sett dette er det ikke et bevis på at det er ekte og du kan ikke forvente at andre skal ta det seriøst, men uansett:

http://www.youtube.com/watch?v=0zl3I5y4cZc

Jeg leser daglig i Bibelen og tilber Gud. Gud er helt selvsagt, og jeg får vondt når jeg leser her på forumet. Dere er veldig kritiske til religion, og tror bare på det som er fysisk mellom himmel og jord. Jeg synes synd på dere, og jeg er redd at jeg vil "le" sist, desverre.

For det første er ikke gud selvsagt, det er faktisk helt ulogisk å tro på gud fordi det ikke finnes beviser for noen slik skapning(eller kraft osv.). For det andre, hvor tror du vi ville vært uten å være kritiske til det som så åpenbart er falskt? Kritisk tenkning er det som har fått oss dit vi er idag. Personlig mener jeg vi ikke er kritiske nok, og at vi ikke kan slutte å øke vår kritikk før begrepet "ateist" blir ansett som like relevant og definerende som begrepet "a-astrolog" eller "a-golfer". Å satse på at du har større sjanse til å "le sist", i din posisjon som kristen er ganske dumt med tanke på hvor mange religioner som finnes. Ateister(et alt for lite definerende begrep, her mener jeg personer som ikke tror på det overnaturlige og som tror på evolusjon) er de eneste som kan backe opp hva de mener med ekte bevis. I tillegg er vi de eneste som står i en nøytral posisjon om det tilslutt viste seg å finnes en eller annen form for gud. Lite sannsynlig at det er Yahwe.

Jeg synes flest mulig av dere bør oppsøke Jesus alvorlig i håp om et evig liv. Det er for dumt å la være å tenke på det overnaturlige, når jeg vil hevde at det faktisk eksisterer. Og hvorfor skulle apostlene i det nye testamentet sette livet sitt på en mann de vet at sto opp fra de døde?

Her har du ikke lagt fram noe bevis, og hva du hevder bør etter det du tror på tas med en stor klype salt, ettersom du tydeligvis ikke er så kritisk til kilder(f.eks bibelen).

Helt objektivt sett vil dere ikke tape noe heller. Religiøse folk lever lenger, og jeg har et fantastisk liv og et fantastisk fellesskap hvor jeg kan være meg selv og ikke trenger å svelge unna et visst antall liter alkohol for å få glede i livet.

Desverre har ikke jeg blitt hjernevasket siden jeg var liten og klarer derfor ikke å tvinge meg selv til å tro på noe så ulogisk som den kristne guden selv om jeg prøver enn så mye, før jeg blir presentert for bevis.

Jeg er klar over at her på jorden trenger ikke vi rike nordmenn Gud. Vi kan godt klare oss uten. Men da er det ikke noe mer enn dette livet å glede seg til heller. Jeg mener det må være forferdelig å tro at meningen med alt er at energi skal flyttes fra A til B.

Hvorfor er det forferdelig? Det er forferdelig å måtte tenkte på hvor mange som dedikerer det eneste korte livet sitt til å videreføre den verste giften menneskeheten står ovenfor. Det er utrolig arrogant å tro at mennesket er så ekstraordinært at det trenger en mening.

Dere vil aldri få meg til å tvile på Gud så lenge dere ikke gir en forklaring på eksistens. Hvor kommer verden fra. All logikk sier at det må komme fra en plass og ikke oppstå fra ingenting.

Jeg forstår at Gud høres veldig ulogisk ut for ateister. Jeg beklager det, for jeg selv synes ofte at det er vanskelig å forstå Gud. Likevel er jeg helt trygg på at han er der. Jeg ser ikke på Bibelen som en historisk lærebok, men en bok en kan lære å leve gjennom, og hvor en blir kjent med Gud.

Eksistens er definert som noe som består av enten materie eller energi. Med andre ord må vi kunne oppfatte gud enten som materie eller energi. Å argumentere for at gud er i en annen form en det er å argumentere for at gud ikke fins. Jeg ser ingen grunn til at du skal måtte vite hvor verden kommer fra, fordi ingen vet helt sikkert hvordan dette henger sammen. Derimot vet vi at vitenskapen, det eneste vi kan stole på når det gjelder disse sakene, jobber med saken. Det er ikke sikkert at universet noen gang har oppstått, det kan ha endret form, og dermed eksistert før big bang.

Når det gjelder det at man lærer å leve gjennom bibelen, se mitt forrige innlegg.

Til de som synes Gud er for lite aktiv og gjør for lite ut av seg, så vil jeg bare si til dere at slik har Gud valgt å openbare seg. Han gir oss en god sjanse til å følge han. Det er faktisk helt gratis, og det handler bare om å tro på ham, så får vi evig liv. Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor Gud ikke viser seg mer, men jeg er bare et støvkorn i forhold til Gud og det er mange ting vi ikke kommer til å forstå før vi kommer til himmelen. Jeg har ikke autoritet til å klandre Gud for måten han opptrår på, dessverre.

At du ikke klarer å skjønne at sannheter ikke trenger å unnskyldes slik, er patetisk. Hadde gud faktisk eksistert, hadde vi hatt bevis.

Jeg vil oppfordre til å lese om den rike mannen og Lasarus som står i Bibelen i Lukas kap. 16 v. 19-31:Lignelsen om den rike mannen og Lasarus

19 Det var en rik mann som kledde seg i purpur og fineste lin og levde i fest og luksus dag etter dag. 20 Men utenfor porten hans lå det en fattig mann som het Lasarus, full av verkende sår. 21 Han ønsket bare å få mette seg med det som falt fra den rikes bord. Hundene kom til og med og slikket sårene hans.

22 Så døde den fattige, og englene bar ham til Abrahams fang. Den rike døde også og ble begravet. 23 Da han slo øynene opp i dødsriket, der han var i pine, så han Abraham langt borte og Lasarus tett inntil ham. 24 'Far Abraham,' ropte han, 'forbarm deg over meg og send Lasarus hit, så han kan dyppe fingertuppen i vann og svale tungen min. For jeg pines i denne flammen.' 25 Men Abraham svarte: 'Husk, mitt barn, at du fikk alt det gode mens du levde, og Lasarus fikk det vonde. Nå trøstes han her, mens du er i pine. 26 Dessuten er det lagt en dyp kløft mellom oss og dere, slik at de som vil komme herfra og over til dere, ikke skal kunne det, og ingen kan gå over fra dere til oss.' 27 Da sa den rike: 'Så ber jeg deg, far, at du sender ham 28 til mine fem brødre hjemme hos min far for å advare dem, så ikke de også skal komme til dette pinestedet.' 29 Men Abraham sa: 'De har Moses og profetene, de får høre på dem.' 30 Han svarte: 'Nei, far Abraham, men kommer det noen til dem fra de døde, vil de omvende seg.' 31 Abraham sa: 'Hører de ikke på Moses og profetene, lar de seg heller ikke overbevise om noen står opp fra de døde.'»

Ser ikke hva du ønsker å oppnå med dette og avstår fra å kommentere.

Jeg ønsker alle lykke til! Jeg må si at det er ganske interessant at jeg er helt sikker på og kjenner det helt naturlig at jeg skal leve evig mens ateister bare har dette lille livet på 80 år å bekymre seg over. Det er godt gjort å tro at hele dette fantastiske universet og de sykt nyaktige faktorene som gjør det menneskelige livet mulig, er et resultat av tilfeldigheter og ikke har noe mer mening enn at energi skal flyttes fra A til B. (den teorien har jeg hørt fra en som har hørt fra en som har hørt fra en professor. Ikke vet jeg om det er noen anærkjent teori, men uansett så tror ateister på en tomhet og meningsløshet)

Det du sier om nøyaktige faktorer er dumt, fordi du ser det fra feil perspektiv. Universet ble ikke til med menneskets eksistens som mål. Det er ikke fininnstilt for mennesker, mennesker tilpasser seg universet slik det er. Om universet var annerledes, kunne den livsformen som eventuelt da overlevde der sagt det samme om seg.

Dette var en ekstremt kort versjon av min stilling til innlegget.

Et par videoer om emnet:

Endret av Atatar
Lenke til kommentar
nei, det er sant. men blir feil å argumentere mot kristne med å trekke fram alt det brutale i det gamle testamentet, da de kristne følger det nye og ikke det gamle.

"So I will cast her on a bed of suffering, and I will make those who commit adultery with her suffer intensely, unless they repent of her ways. I will strike her children dead. Then all the churches will know that I am he who searches hearts and minds, and I will repay each of you according to your deeds. (Revelation 2:22-23)"

Argumentet mitt står fortsatt. Hvordan skiller man dette fra f.eks den gyldne regel?

Endret av Atatar
Lenke til kommentar

er det fra det nye testamentet?

i stand corrected :)

bare synd at trådstarter ikke kommer til å se logikken i det du skriver. sterkt religiøse mennesker kan ikke snakkes til fornuft av noen andre enn seg selv... og mest sannsynlig er det en prosess som tar en ganske god stund.

om trådstarter er på leting etter litt "opium" i hverdagen, så er nok religion en valgmulighet, men om han er på leting etter sannhet, så er han på helt feil sted...

Lenke til kommentar
Det er godt gjort å tro at hele dette fantastiske universet og de sykt nyaktige faktorene som gjør det menneskelige livet mulig, er et resultat av tilfeldigheter og ikke har noe mer mening enn at energi skal flyttes fra A til B. (den teorien har jeg hørt fra en som har hørt fra en som har hørt fra en professor. Ikke vet jeg om det er noen anærkjent teori, men uansett så tror ateister på en tomhet og meningsløshet)

Ja, da må det vel stemme :!:

Lenke til kommentar

All resekt til den som uten tvil klarer å tro.. jeg skulle noen ganger ønske at jeg klarete det fordi det virker så behaglig å ikke bruke energi på de spørsmålene som de troende synes å ha fått besvart for seg selv.

Men en ting jeg ikek forstår er om Gud finnes, hvorfor valgte han bare ett folk? Hvorfor er det stridigheter mellom flere relgioner? Hvis han er almektig og den eneste Gud,,. hvorfor er han ikke det for alle? Hvorfor lage "alt" og så forsvinne ?

Jeg mener.. hvis jeg hadde vært en gud og skapet "alt".. så hadde jeg riktignok tatt en ferie, men jeg hadde hatt en "straks tilbake" lapp på døra så alle kunne sett.. sånn i tilfelle spørsmål om en bruksanvisning eller garanti spøsmål liksom.

Lenke til kommentar
er det fra det nye testamentet?

i stand corrected :)

bare synd at trådstarter ikke kommer til å se logikken i det du skriver. sterkt religiøse mennesker kan ikke snakkes til fornuft av noen andre enn seg selv... og mest sannsynlig er det en prosess som tar en ganske god stund.

om trådstarter er på leting etter litt "opium" i hverdagen, så er nok religion en valgmulighet, men om han er på leting etter sannhet, så er han på helt feil sted...

Nettopp det er problemet med religion. Religiøse lager bevis til svaret sitt, vitenskapen setter sammen et svar etter hvilke bevis som er tilgjengelig.

Når religiøse så går utifra disse urokkelige "sannhetene" og får endret lover og skolepensum, er det noe alvorlig galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...