Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Som stort sett eneste husdyr fører grisen med seg bl. a. Trichinella spiralis som var et alvorlig problem på den tiden.

Åssen VET du at Trichinella spiralis var et problem på den tiden?

Den gangen var ALLE sykdommer omtrent guds straffedom og Trichinella spiralis var jo ikke funnet opp enda... :)

Vil vel heller påstå at det var hygienen til de som spiste grisen som var problemet... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De reglene vi ser i GT om matvaner er kun praktisk innrettede regler.

F eks. Griser var store smittebærere, derfor ville det være dumt for en jøde å bli smittet, da de verken hadde antibiotika eller cellegift.

Reker forderves fort, og kan ha vært derfor de ble "nevnt".

Griser er faktisk noen av de reneste dyrene som finnes, men de ble feilaktig ansett som skitne fordi de badet i gjørme og rullet seg i støvet for å bli kvitt parasitter. Det er derimot grunn til å tro at menneskene på den tiden hadde mye dårligere hygiene enn grisene.

Hva i alle dager skal en med cellegift mot bakterielle infeksjoner?

Kreft er ikke overførbart via smitte.

Om alt som ble fort fordervet i varmen og støvet hadde vært "styggedom" ville det ikke blitt mye til overs å spise.

Alt tyder på at dette er temmelig uinformerte opplysninger av subjektiv art uten ett eneste snev av noe som hinter til 'guddommelig inspirasjon', som alt det andre en har av hellig skrifter.

Skalldyr forderves mye fortere enn mye annet, grunnen til at vi kan spise det slik vi gjør i dag er kjøling.

Vil nok si at du er helt på jordet når det gjelder grisen.

Det handler ikke om hygiene det handler om smitte den fører med seg. Som stort sett eneste husdyr fører grisen med seg bl. a. Trichinella spiralis som var et alvorlig problem på den tiden. Vet du i det hele tatt hva du snakker om?

Jeg er ikke dum, den cellegiften var en måte å si at sykdomsbehandling stod i en helt annen stilling på den tiden.

(Ikke det at du ikke kan få kreft av ting du spiser)

Jeg vet meget godt hva jeg snakker om, jeg nevnte ingen ting vedrørende rate av fordervelse/fermitering av bakteriekulturer i ulike matgrupper, kun det faktum at all mat på den tiden var utsatt for meget stor fare for enten kontaminasjon og/eller bedervelse av innlysende grunner.

Videre antydet jeg ikke at årsaken til at grisen ble ansett som "skitten" kun kom av dens levemåte.

At folk i tillegg ble syke om kjøttet ikke var stekt eller kokt slik at en fikk en gjennomgående temp >68oC hjalp ikke, men de anså ikke grisen som en bærer at parasitter, kun som "skitten", de innførte en feilaktig kasualitet fra korrelasjonen mellom gjørmebad og sykdom. Det er altså selve begrepet "skitten" jeg reagerer på i denne sammenhengen.

At dette bygger på ignoranse er helt klart, en skulle tro at guden folk tilba ville gitt et hint om enkle ting som å steke kjøttet skikkelig, men dengang ei ;)

Jeg har ikke kalt deg dum, alt jeg ville var å påpeke at det ofte er flere ting som spiller inn når det gjelder folks oppfattelse av slikt som griser, sprengflo, harer og diverse annet. Om noe er det du som heller litt mot en smule ad hominem her, hehe ;)

Alt i alt er vi stort sett enige, på tross av enkelte semantiske floker.

Lenke til kommentar

@RWS: Selvfølgelig var bakterien "funnet opp", den hadde bare ikke det navnet. Og det står vel ikke at jødene så på sykdommen som guds straffedom, de ble bare frarådet å spise den pga bakteriene dens.

@Jalla: Du snakker om grisens betegnelse som "skitten". Jeg har aldri nevnt det i tråden her. Det var bestemte sykdommer de fikk av gris, ett eller annet med diare og feber, husker ikke, men det ble forårsaket av Trichinella spiralis. Det var kanskje derfor den ble oppfattet som skitten pga sykdommene, har du tenkt på det?

Lenke til kommentar
@Jalla: Du snakker om grisens betegnelse som "skitten". Jeg har aldri nevnt det i tråden her. Det var bestemte sykdommer de fikk av gris, ett eller annet med diare og feber, husker ikke, men det ble forårsaket av Trichinella spiralis. Det var kanskje derfor den ble oppfattet som skitten pga sykdommene, har du tenkt på det?

Jeg er fullstendig klar over trikinose, du kan lese om dette her.

Merk at inkubasjonstiden for Trikinose er 1-2 uker, det var altså ikke en øyeblikkelig reaksjon, har du tenkt på hvordan de diagnostiserte trikinose og fant ut at det var en parasittisk marksykdom overført fra gris som ble spist for 1 - 2 uker siden?

Grisen ble en del av husdyrholdet i Tyrkia for ca 9000 år siden, ting tyder på at den i Kina ble en del av husdyrholdet ennå tidligere. En skulle tro at om det i det heletatt var så stor sammenheng mellom sykdomer og griserøkt ville en ha sluttet med dette i løpet av de ~6000 årene som den var en del av hverdagen frem til den påståtte guds påbud.

Når det er sagt er det ikke tvil om at gris og mennnesker er så like at ting som f.eks influensa er direkte overførbart, alt jeg er ute etter er å se ting i et bredere perspektiv hvor en inkluderer andre ting enn kun smitte mellom gris og mennesker og ikke eksklusivt bruker dette som forklaring.

Lenke til kommentar
Ja, det får bli påstand mot påstand :)

Jeg ser jo selvfølgelig poenget ditt, men ville bare antyde at ting slettes ikke er så lette og likefremme som de kan se ut til, de fleste ting er mangefasettert. Trikiner er fælt, men kan en være sikker på at det er den eneste grunnen?

Og så er jeg en smule kverulant av og til, hehe :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...