Reeve Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Er ikke krigen mellom Israel og Palestina religiøst motivert? Du kan gjerne utdype. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Mener det er en krig om landområder, utført mellom forskjellige folkeslag. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Men må du ikke tro på Jesus som menneskehetens frelser og da? Dessuten er det mange ting ifølge bibelen som er synd som jeg definitivt ikke kommer til å angre på. Jeg angrer ikke på at jeg spiste flere skiver loff med reker og majones i forrige uke. Eller, jeg angrer sikkert under tvang. Men nå er jo ikke tvang ansett som rettferdig heller. Man må sette sin lit til Jesus for å kunne få tilgivelse ja. Selvfølgelig? Er det synd i følge bibelen å spise mange skiver loff med reker og majones? Reker har ikke finner og skjell, har de vel? Ergo er det en synd å spise reker.... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Står det det i bibelen? Lenke til kommentar
Skosåle Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Denne tråden er bare enda et desperat forsøk på og bevise at religion er sant. Finner ikke et eneste argument som er logisk og som kan backes opp med fakta. Den dagen religion blir utryddet, da blir det fred på jord. Så godt som alt som er av kriger i dag, er såkalte hellige kriger. Jeg må innrømme at jeg ikke ser at så mange av verdens kriger er hellige kriger. Vil ikke si at krigen i Gaza er pga religion, heller ikke krigen i Kongo. (De to eneste pågående krigene i jeg kommer på bortsett fra Korea-krigen, men der er det våpenhvile.) Dessuten var verken 1. eller 2. verdenskrig religiøst motiverte. Tror du bør tenke litt mer over den der.... Dere snakker nå om regler som er laget for et helt annet samfunn. --------------- Slik som gris var en stor smittebærer på den tiden, derfor ble det anbefalt å ikke spise gris, bl. a. i hensyn til menneskene rundt deg. Var kanskje litt og ta i når jeg sa at "så godt som alle kriger er hellige kriger". Men, ta Bin laden f.eks, han erklerte hellig krig mot Israel i går? eller dagen før?. . Bare et eksempel. Hørte om det på Nrk, er kan hende det var en som bare ga seg ut for og være Bin Laden, det er jeg usikker på. Endret 15. januar 2009 av Kjetil_90 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Står det det i bibelen? Sjekk innlegg #210 på side 11 Endret 15. januar 2009 av O3K Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Står det det i bibelen? Sjekk innlegg #210 på side 11 Så ikke noe om synd der jeg... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vennligst forklar hvorfor styggedom i bibelen ikke er synd. Det er bare to ulike ord som betyr akkurat det samme. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vennligst forklar hvorfor styggedom i bibelen ikke er synd.Det er bare to ulike ord som betyr akkurat det samme. Jeg er ikke noen språkekspert, men jeg regner med at det er en grunn til at de skrev styggedom og ikke synd. Dessuten, som jeg har sagt: De reglene er utdaterte. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 (endret) Nå er ikke jeg noen ekspert på biblen, men til og med i NT står det noen plasser at man skal følge GT og andre plasser at man skal glemme det. Blir jo opp til hver og en å finne ut om de trenger å følge det eller ikke. Fin oversikt: http://skepticsannotatedbible.com/contra/otlaw.html Endret 15. januar 2009 av Islanbadsj Lenke til kommentar
O3K Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Der har du det gode gamle "uansett hva jeg kommer til å si i framtiden"&"uansett hva jeg har sagt i fortiden" problemet igjen. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 De reglene vi ser i GT om matvaner er kun praktisk innrettede regler. F eks. Griser var store smittebærere, derfor ville det være dumt for en jøde å bli smittet, da de verken hadde antibiotika eller cellegift. Reker forderves fort, og kan ha vært derfor de ble "nevnt". Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 De reglene vi ser i GT om matvaner er kun praktisk innrettede regler. F eks. Griser var store smittebærere, derfor ville det være dumt for en jøde å bli smittet, da de verken hadde antibiotika eller cellegift. Reker forderves fort, og kan ha vært derfor de ble "nevnt". Ja sikkert. Og sikkert derfor at haren er drøvtygger også... Haren spiser sin bæsj fordi den ikke fikk nyttig gjort seg alt den første gangen den spiste det, men det gjør den faktisk ikke til drøvtygger samme hvordan du snur og vender på det..... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Ja sikkert. Og sikkert derfor at haren er drøvtygger også... Haren spiser sin bæsj fordi den ikke fikk nyttig gjort seg alt den første gangen den spiste det, men det gjør den faktisk ikke til drøvtygger samme hvordan du snur og vender på det..... Skjønte ikke hva det hadde med saken å gjøre? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Vennligst forklar hvorfor styggedom i bibelen ikke er synd.Det er bare to ulike ord som betyr akkurat det samme. Jeg er ikke noen språkekspert, men jeg regner med at det er en grunn til at de skrev styggedom og ikke synd. Dessuten, som jeg har sagt: De reglene er utdaterte. Styggedom og støggheit utdatert? Neh, ikke i frikirker og slikt. I dette tilfellet ble vist regelen utdatert før de rakk å skrive ferdig torah... 1 Mos 17.9 Så sa Gud til Abraham: «Du skal holde min pakt, både du og dine etterkommere fra slekt til slekt. 10 Dette er den pakten dere skal holde, pakten mellom meg og dere og etterkommerne dine: Alle menn og gutter hos dere skal omskjæres. 11 Dere skal la forhuden skjæres av, og det skal være tegnet på pakten mellom meg og dere. 12 I slekt etter slekt skal hvert guttebarn hos dere omskjæres når det er åtte dager gammelt, både de som er født i huset, og de som er kjøpt for penger hos fremmede, som ikke er av din ætt. 13 Omskjæres skal både de som er født i ditt hus, og de du har kjøpt for penger. Slik skal min pakt vise seg på kroppen deres, en evig pakt. 14 Men den mann som er uomskåret, som ikke har fått forhuden skåret bort, han skal utryddes av sitt folk; for han har brutt min pakt.» 5Mos 23,1 "Den som har fått steinene knust eller det mannlige lem skåret opp, skal ikke ha adgang til Herrens menighet." NB: haren er ikke drøvtygger..han er røvtygger Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Har ikke hørt om noen frikirker som nekter å la medlemmene sine spise reker... Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 Har ikke hørt om noen frikirker som nekter å la medlemmene sine spise reker... beklager min misforståelse her. trodde du mente at ordet "Styggedom" var utdatert, noe som jeg ser nå ikke var et tema. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 De reglene vi ser i GT om matvaner er kun praktisk innrettede regler. F eks. Griser var store smittebærere, derfor ville det være dumt for en jøde å bli smittet, da de verken hadde antibiotika eller cellegift. Reker forderves fort, og kan ha vært derfor de ble "nevnt". Griser er faktisk noen av de reneste dyrene som finnes, men de ble feilaktig ansett som skitne fordi de badet i gjørme og rullet seg i støvet for å bli kvitt parasitter. Det er derimot grunn til å tro at menneskene på den tiden hadde mye dårligere hygiene enn grisene. Hva i alle dager skal en med cellegift mot bakterielle infeksjoner? Kreft er ikke overførbart via smitte. Om alt som ble fort fordervet i varmen og støvet hadde vært "styggedom" ville det ikke blitt mye til overs å spise. Alt tyder på at dette er temmelig uinformerte opplysninger av subjektiv art uten ett eneste snev av noe som hinter til 'guddommelig inspirasjon', som alt det andre en har av hellig skrifter. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 15. januar 2009 Del Skrevet 15. januar 2009 De reglene vi ser i GT om matvaner er kun praktisk innrettede regler. F eks. Griser var store smittebærere, derfor ville det være dumt for en jøde å bli smittet, da de verken hadde antibiotika eller cellegift. Reker forderves fort, og kan ha vært derfor de ble "nevnt". Griser er faktisk noen av de reneste dyrene som finnes, men de ble feilaktig ansett som skitne fordi de badet i gjørme og rullet seg i støvet for å bli kvitt parasitter. Det er derimot grunn til å tro at menneskene på den tiden hadde mye dårligere hygiene enn grisene. Hva i alle dager skal en med cellegift mot bakterielle infeksjoner? Kreft er ikke overførbart via smitte. Om alt som ble fort fordervet i varmen og støvet hadde vært "styggedom" ville det ikke blitt mye til overs å spise. Alt tyder på at dette er temmelig uinformerte opplysninger av subjektiv art uten ett eneste snev av noe som hinter til 'guddommelig inspirasjon', som alt det andre en har av hellig skrifter. Skalldyr forderves mye fortere enn mye annet, grunnen til at vi kan spise det slik vi gjør i dag er kjøling. Vil nok si at du er helt på jordet når det gjelder grisen. Det handler ikke om hygiene det handler om smitte den fører med seg. Som stort sett eneste husdyr fører grisen med seg bl. a. Trichinella spiralis som var et alvorlig problem på den tiden. Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Jeg er ikke dum, den cellegiften var en måte å si at sykdomsbehandling stod i en helt annen stilling på den tiden. (Ikke det at du ikke kan få kreft av ting du spiser) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå