Gå til innhold

Min kristne tro - et vitnesbyrd (tidligere: Jeg er kristen)

Anbefalte innlegg

Det som skiller kristendommen er at i alle andre store religioner så må du gjøre mye for å opnå guds(ene) godvilje, men i kristendommen må du bare mottta det Gud gir.

Med andre ord, kristendommen er den eneste (store) religionen hvor man ikke trenger være god, eller ha god moral for å komme til himmelen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skiller han fra såkalte helbredelser i jesu navn (bortsett fra at han ikke skylder på jesus da)?

Tror ikke han ser bortifra at det er Gud som gjør det for han.

Vel, ser ut som en sannhet med STORE modifikasjoner.. Er da nok med trussler og slikt i kristendommen også hvis du ikke følger spille reglene til the big chef, er det ikke.... Så bare og bare motta gud herr bloom... :)

Kan du komme med en religion som krever mindre av deg for å oppnå himmelriket(det ypperste)?

Lenke til kommentar

Som jeg sa over, er det egentlig særlig positivt å ikke trenge å gjøre seg fortjent til himmelen? Jeg syntes det er alt for lite som skal til i kristendommen, for å komme til helvette eller himmelen.

Man kan leve hele livet som barnevoldtektsmann, morder, torturist, være ond mot dyr, stjele, lyge, vold mot andre, være utro, rasist, nazist, og enda mer, og fortsatt komme til himmelen, så lenge man, tror på kristendommen når man dør.

Mens en som er god, gjør mye frivillig hjelpearbeid, er fadder for mange, starte hjelpeorganisasjoner for de trengene, donerer mye penger og egen innsats til andre, er grei, hverken stjeler, dreper eller voldtar og så videre, men tilfeldigvis ikke tror, eller tror på noe annet enn "det eneste riktige", kanskje fordi han/hun lever i en annen kultur, eller har brukt den flotte, logiske og kritiske sansen denne guden skal ha gitt oss, skal brenne i helvette til all evighet og bli torturert på de verste tenkelige, og utenkelige metodene.

Dette er da ikke rettferdig i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Som jeg sa over, er det egentlig særlig positivt å ikke trenge å gjøre seg fortjent til himmelen? Jeg syntes det er alt for lite som skal til i kristendommen, for å komme til helvette eller himmelen.

Man kan leve hele livet som barnevoldtektsmann, morder, torturist, være ond mot dyr, stjele, lyge, vold mot andre, være utro, rasist, nazist, og enda mer, og fortsatt komme til himmelen, så lenge man, tror på kristendommen når man dør.

Mens en som er god, gjør mye frivillig hjelpearbeid, er fadder for mange, starte hjelpeorganisasjoner for de trengene, donerer mye penger og egen innsats til andre, er grei, hverken stjeler, dreper eller voldtar og så videre, men tilfeldigvis ikke tror, eller tror på noe annet enn "det eneste riktige", kanskje fordi han/hun lever i en annen kultur, eller har brukt den flotte, logiske og kritiske sansen denne guden skal ha gitt oss, skal brenne i helvette til all evighet og bli torturert på de verste tenkelige, og utenkelige metodene.

Dette er da ikke rettferdig i det hele tatt?

Hvor har du dette fra. Tror ikke han øverste hadde kommet til himmelen.

EDIT: Ikke at vi vet spesielt mye om kriteriene for å komme til himmelen i det hele tatt.

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at alle de som tror på Jesus som Guds sønn, del av treenigheten, og menneskenes frelser, kommer til himmelen?

Det er i hvertfall det jeg har hørt fra nesten alle kristne på diskusjon.no

EDIT: Hva med den nederste da?

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Et logisk bevis på at gud ikke er allmektig: Du ber gud om å lage en stein han ikke kan løfte, klarer han ikke å lage den, er han ikke allmektig, og hvis han lager den, og da ikke kan løfte den er han heller ikke allmektig..

Lenke til kommentar
Du må i alle fall få tilgitt syndene dine først. Og da kan du ikke ha et så likegyldig syn på andre mennesker.

Den nederste er vanskelig, som sagt ingen som vet mye om himmelen. Men hvis han hadde vært uten synd hadde han nok kommet til himmelen.

Synd etter bibelens definisjon ja. Men i bibelen står det blant annet at å spise reker og krabber er en dårlig ting.

Tredje Mosebok, 11: 9-12

9 Dette kan dere spise av alt det som lever i vannet: Alt som lever i vannet, enten det er i havet eller i elver, og som har finner og skjell, kan dere spise. 10 Men alt som finnes i havet og elvene, alt som myldrer i vannet, alt som lever der og ikke har finner og skjell, det skal være en styggedom for dere. 11 En styggedom skal de være for dere. Kjøttet av dem skal dere ikke spise, og deres døde kropper skal dere ha avsky for.

Har DU avsky for reker og krabber som mat?

Lenke til kommentar
Jo, men gjorde ikke Jesus dette for alle da? Og man kan jo fortsatt gjøre alt dette, så lenge man angrer før man dør.

Jesus gjorde det MULIG for mennesker å bli tilgitt, da han døde.

Og de fleste fortjener vel en ny sjanse?

EDIT: Dette er kun mitt syn på saken, i og med at det står så lite om det, kan man nesten tolke selv.

Endret av ozi3333
Lenke til kommentar
Jo, men gjorde ikke Jesus dette for alle da? Og man kan jo fortsatt gjøre alt dette, så lenge man angrer før man dør.

Men må du ikke tro på Jesus som menneskehetens frelser og da?

Dessuten er det mange ting ifølge bibelen som er synd som jeg definitivt ikke kommer til å angre på. Jeg angrer ikke på at jeg spiste flere skiver loff med reker og majones i forrige uke. Eller, jeg angrer sikkert under tvang. Men nå er jo ikke tvang ansett som rettferdig heller.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Men må du ikke tro på Jesus som menneskehetens frelser og da?

Dessuten er det mange ting ifølge bibelen som er synd som jeg definitivt ikke kommer til å angre på. Jeg angrer ikke på at jeg spiste flere skiver loff med reker og majones i forrige uke. Eller, jeg angrer sikkert under tvang. Men nå er jo ikke tvang ansett som rettferdig heller.

Man må sette sin lit til Jesus for å kunne få tilgivelse ja. Selvfølgelig?

Er det synd i følge bibelen å spise mange skiver loff med reker og majones?

Lenke til kommentar
Er det synd i følge bibelen å spise mange skiver loff med reker og majones?

Det er ihvertfall en "styggedom", M.A.O. Noe vi ikke skal gjøre. Men hvorfor skapte Gud disse deilige skapningene hvis boken som visstnok er skrevet etter hans ord (eller noe i den duren) sier at vi ikke skal spise dem?

Han kunne i det minste ha gitt dem en dårlig smak.

Lenke til kommentar

Det er ikke en synd og spise reker, det som står i tredje mosebok er hva man kan spise og ikke spise.. Syntes det virker som at de urene dyrene er noe man blir syk av på den tiden?

Men reker har vell alltid vært de reker vi spiser i dag, hvor lenge har de eksistert, er det noe som har kommet i senere tid eller har de eksistert siden dinosaurene. Og kan de ha vært giftige på den tiden?

Lenke til kommentar

Denne tråden er bare enda et desperat forsøk på og bevise at religion er sant. Finner ikke et eneste argument som er logisk og som kan backes opp med fakta. Den dagen religion blir utryddet, da blir det fred på jord. Så godt som alt som er av kriger i dag, er såkalte hellige kriger.

Lenke til kommentar
Denne tråden er bare enda et desperat forsøk på og bevise at religion er sant. Finner ikke et eneste argument som er logisk og som kan backes opp med fakta. Den dagen religion blir utryddet, da blir det fred på jord. Så godt som alt som er av kriger i dag, er såkalte hellige kriger.

Da tror jeg du vil bli meget skuffet, vist en dag alle religioner var fjernet.. Grådighet, misunnelse, maktsyke og egoisme er noe som står veldig sterk i menneskets natur.. Det er dømt til og gå galt på ett eller annet område.. Og f.eks Amerikanerene og Russere er nesten mer glad i sitt egent land en i deres Gud(værtfall amerikanere). Mother Russia står fryktlig høyt for Russland, og gjør man noe mot de landene som de ikke liker så kan det fort bli krig..

Lenke til kommentar

Selve budskapet i bibelen er godt, men problemet var/er menneskene som utnytter det.

Historisk sett så var kristendommen helt forferdelig. Religion generelt er det mest brukte motiv for krig og elendighet.

Jeg er selv oppdratt kristent, men fant ut senere i livet at jeg ikke tror på Gud.

Jeg tror på Jesus som en historisk person, men ikke som Guds sønn.

Før trengte man en forklaring på ting folk ikke forsto. Alle kulturer har en fortelling om hvordan jorda ble til og hvordan de første menneskene ble skapt.

Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg ikke ser at så mange av verdens kriger er hellige kriger.

Vil ikke si at krigen i Gaza er pga religion, heller ikke krigen i Kongo. (De to eneste pågående krigene i jeg kommer på bortsett fra Korea-krigen, men der er det våpenhvile.)

Dessuten var verken 1. eller 2. verdenskrig religiøst motiverte.

Tror du bør tenke litt mer over den der....

Dere snakker nå om regler som er laget for et helt annet samfunn.

---------------

Slik som gris var en stor smittebærer på den tiden, derfor ble det anbefalt å ikke spise gris, bl. a. i hensyn til menneskene rundt deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...