Gå til innhold

Problem med treig pci-x controller

Mj12

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem med mitt nye HK og min gammle pci-x raidkontroller.

Controlleren er en Promise SX8300 pci-x 133mhz 64bit.

HK er ASUS PK5 WS

Har nå prøvd flere typer raid og jeg kommer aldri over 190MBS i read.

4x500gb 7k rpm disker i raid 0 gir ca 170 mbs read.

4x500gb 7k rpm disker i raid 5 gir ca 190 mbs read.

Er det noen som vet hva som kan være galt?

OS er Win XP pro.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pci-x har en teoretisk max hastighet på 266 MB/s mener jeg.

PCI-X 133-MHz bus will limit the total throughput of the bus to 266 MB/s
(WIKI)

Pci-x deler båndbredde med pci, så det kan være derfor at du ikkje får mere ut av kontrolleren. Hadde du hatt en pci-express kontroller på f.eks x4 hastighet, så ville du hatt en teoretisk båndbredde på 1000 MB/S :)

Lenke til kommentar

(WIKI)

Pci-x deler båndbredde med pci, så det kan være derfor at du ikkje får mere ut av kontrolleren. Hadde du hatt en pci-express kontroller på f.eks x4 hastighet, så ville du hatt en teoretisk båndbredde på 1000 MB/S :)

Da tror jeg den Wiki'en der er feil.

Max for pic-x 64 bit er 1064 MBs

Lenke til kommentar

(WIKI)

Da tror jeg den Wiki'en der er feil.

Max for pic-x 64 bit er 1064 MBs

Det er forskjell på 133mhz og 266 mhz

Controlleren er en Promise SX8300 pci-x 133mhz 64bit.

Du kan jo prøve å oppdatere firmware på kontrolleren. http://www.promise.com/support/download/do...lity&os=100

Sjekk HDtack og hdtune. Dette er fine programmer for å sjekke lesehastigheten på kontrolleren.

Kan fortsatt se ut som du trenger pci-e kontroller for å få enda raskere lesehastigheter. Selv har jeg Areca 1680ix-12 saskontroller og Adaptec 31205 saskontroller. Begge disse er pci-e x8. Har også 2 stk LSI 3000 series sas kontrollere. Disse er pci-e x4. På LSI får jeg 220 MB/s lesehastighet med 2 stk Seagate 15k.5 sas disker i raid-0.

Lykke til videre med testingen! Håper du kommer tilbake med resultater :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pci-x

Edit nr 10 :p

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx...N82E16816131002

Når en areca ARC-1120 PCI-X 64bit/133MHz klarer ca 250 MB/s med xfs filsystem, så tror jeg at din kontroller nærmer seg max hastighet gitt.

256 MB/s virker som max på pci-x 133mhz/64bit desverre. Er nok en grunn for at high-end og enteprisekontrollere er gått over til pci-e. Hvis pci-x har båndbredde på ca 512MB/s vil det si at det er halv duplex, dvs det er 256 MB/s båndbredde hver vei. opp/ned.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Uhm, tror du skal lese den wiki artikkelen om igjen. I tillegg er det rimelig lett å regne ut. Største problemet med PCI er vel at det er en delt bus, så det kan være lurt å prøve å disable lydkort, og andre ting som kan tenkes å bruke PCI bussen.

PCI 2.3 device running at 32 bits and 66 MHz on a PCI-X 133-MHz bus will limit the total throughput of the bus to 266 MB/s.

Det som menes, er at pga delt bus, så må alle enhetene snakke like fort, og med samme størrelse.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...