Christoffero89 Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) når plasma ikke er på salg så tjener man nesten like mye som lcd på de, men plasmaene er konstant på salg og derfor tjenes det mindre på de. Grunenn til skolegutter er i bransjen er fordi alle starter en plass;) alle er nybegynner engang. Jeg er lærling og er i i bransjen og lærer mer for hver dag. Du var sikkert ny i bransjen en gang å jada-jada Endret 21. januar 2009 av chriso89 Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Å sammenlikne nettpriser med butikkpriser er ikke reelt. Gråimport er ett stikkord. Du mener butikkene er grådige? Stort sett er nok ikke fortjenesten særlig mer enn den må være. Om en tenker på det har butikker ganske mange utgiftsposter i forhold til en nettbutikk. Er Soundgarden bedre enn Elkjøp på priser? 8.000 representerer heller ikke i nærheten av reell inntjening på TV, det vet alle som har innsikt i slike tall. Faglærte selgere, det har ikke jeg en gang hørt om. Elkjøp ol. får mye pepper, men de som tror hifi-butikkene er bedre bør tro om igjen. Det er som regel litt voksnere folk som står i disse butikkene, men de har oftest ikke mer enn ett par kurs på nakken. Største forskjellen mellom en selger på hifi-klubben og Elkjøp er nok at førstnevntes kunder automatisk har troverdighet, mens sistnevnte må bevise det. I realiteten tror jeg ikke det er særlig forskjell (sett bort fra de aller yngste selgerne). De fleste liker å være sikre på ting de kjøper. Det er enklere å anbefale noe enn å handle selv. Så, om noen spør om råd trenger ikke det å bety at de er kunnskapsløse. Det handler vel om å få input på ting en kanskje ikke selv tenker på. Jada-jada skal jo snakke med noen av de beste selgerne, selv om han i følge seg selv har masse erfaring med Pioneer. Av ren nyskjerrighet, hva er grunnen til at du ikke kjøper LGs PG-modeller? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Okey, eg har sletta nokre innlegg her sidan diskusjonen desverre har gått over til person i staden for sak. Dette er tydelegvis vanskeleg å diskutere når begge partar har sine kjelder som påstår det motsatte av kva den andres kjelder påstår. Om dykk ikkje klarer å diskutere sakleg ved å legge fram dykkar synspunkter og sitater frå andre kan diskusjonen leggast død. Alle har forskjellige erfaringar med ei så stor kjede som Elkjøp, om det drives forskjellig frå butikk til butikk kan og være tilfelle, det veit eg ingenting om. Lenke til kommentar
larsg Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Å sammenlikne nettpriser med butikkpriser er ikke reelt. Gråimport er ett stikkord. Elkjøp kan vel sies å drive med gråimport , kjøpte en Lexmark skriver der for 1,5 år siden. Da jeg skulle oppdatere drivere , fantes ikke modellen på Lexmark sine norske sider. Ikke var det blekkpatroner heller å få tak i gjennom andre kanaler. Ringte derfor til Lexmark og hørte , de sa att min modell ikke fantes i Norge , men var en spesial modell for Dixon i England. Fikk kun tak i patroner med riktig nummer hos elkjøp. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Å sammenlikne nettpriser med butikkpriser er ikke reelt. Gråimport er ett stikkord. Elkjøp kan vel sies å drive med gråimport , kjøpte en Lexmark skriver der for 1,5 år siden. Da jeg skulle oppdatere drivere , fantes ikke modellen på Lexmark sine norske sider. Ikke var det blekkpatroner heller å få tak i gjennom andre kanaler. Ringte derfor til Lexmark og hørte , de sa att min modell ikke fantes i Norge , men var en spesial modell for Dixon i England. Fikk kun tak i patroner med riktig nummer hos elkjøp. Jada Elkjøps kanaler gråimporterer de også dette er bare en av flere feil chrlod kommer med dessverre... Man skal være utrolig naiv for å ikke skjønne dette, bare ta et søk på Elkjøp/gråimport i flere forumer... Endret 21. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Spesialmodeller er ikke uvanlig, men trenger ikke ha noe med gråimport å gjøre. De har som regel små endringer som skal gjøre sammenlikning og prisgaranti vanskeligere. Tillegsutstyr eg ofte samme som basemodellen. Jeg har fått bekreftet fra både Elkjøp og Expert at de ikke driver med gråimport av TV. Det er kun muntlig bekreftet fra en CE-leder, så det er jo ikke 100% sikkert. Derimot har en del butikker sertifikater hengende. Det er også tryggere å ha en stor kjede i ryggen enn en luguber nettbutikk. Har du noen beviser på gråimport fra kjedene? Kan du linke til forumene, jeg finner ikke noe (foruminformasjon bør også tas med en bøtte salt). Vi fikk begge et par innlegg slettet i dag for personbebatt, derfor bør du spare deg for å beskylde meg for feilinformasjon. Mener du ærligtalt jeg er så inkompetent at jeg stadig feilinformerer, siden jeg tydelig vis har gjort dette flere ganger. Jeg pleier alltid ha fakta til å backe opp det jeg påstår. Endret 21. januar 2009 av chrlod Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hvor er dine beviser da? Som skrevet så skal man være veldig naiv hvis du ikke tror at Elkjøp gråimporterer slik de "lugubre" nettbutikkene som du skriver om? Har veldige gode forhold til nettbutikker jeg og setter pris både på priser og kundeservice hos de. Klart ønsker man å betale flere tusen for samme produkt hos sin kjære lokale El butikk så må man få lov til dette uten at jeg vil kalle det spesielt smart. Muntlig bekreftet av en CE leder WOW? Ok men nå skal jeg og Paris Hilton legge oss å ha litt sengehygge og for de som ikke tror meg så er dette muntlig bekreftet av hennes mor til et eller annet ukeblad. Grunnen for kjøp av Pioneer som du lurer så fælt på er at jeg får toppmodellen til samme pris som en LG PG7000 rundt 15,000,- tro det eller ei.. God natt Endret 21. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 hvis det stemmer, hvordan kan man da vite om det er en nordisk/europeisk modell eller ikke ? hvordan kan man da vite at modellen på nett er europeisk mens den dyrere modellen i lokalbutikken er gråinnpoter elle det motsatte ? Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Hvilke merker er det du mener de store elbutikkene gråimporterer? Du klarte altså ikke finne noen beviser på dette? Som jeg selv sa, tar jeg påstanden fra CE-lederen med litt skepsis, men har til nå ikke hatt noen grunn til å tvile. Jeg handler også varer på nettbutikker, da stort sett PC-utstyr. For TV setter jeg pris på å få sett utstillingsmodeller og pratet litt med selgere (man lærer fort hvem som er oppegående). En slik gode koster penger for butikkene, og jeg betaler gjerne litt ekstra for den servicen. Retur er også enklere. Man får som regel bedre pris enn det som står listet på veggen, og ofte varene med seg med det samme. Da jeg kjøpte min 5090 fikk jeg den faktisk vesentlig billigere enn på nettet, så det varierer. Stort sett er nettet billigere. elg-elg123: Du kan på noen merker sjekke hvor TVen er importert gjennom ved å se på de utvidede modellbetegnelsene. For Samsung skal nordiske modeller skal slutte på XXE. Som nevnt har jeg ikke sett bekreftet gråimport fra Elkjøp/Expert, så inntil motsatt er bevist lever jeg i troen av at dette er nordiske modeller slik disse kjedene selv påstår. Det hadde nok vert like kjent som ved nettbutikkene om de drev med dette. Expert/Samsung fornter f.eks saken om gråimport, så det hadde vert ganske ironisk om dette var tilfelle. En kamerat av meg fikk byttet en Samsung TV på elkjøp grunnet en eneste pixelfeil. Endret 21. januar 2009 av chrlod Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) hvis det stemmer, hvordan kan man da vite om det er en nordisk/europeisk modell eller ikke ?hvordan kan man da vite at modellen på nett er europeisk mens den dyrere modellen i lokalbutikken er gråinnpoter elle det motsatte ? Slett ikke enkelt uten om Samsung som blir spesielt merket hvis det er en Nordisk modell, flere andre modeller blir merket med E for Europa og disse selges både av nettbutikker og Elkjøp/Expert feks merker som Panasonic og LG. Man skal huske på at nettbutikker importerer faktisk både fra Tyskland og Nederland. Vår LG PG6000 er merket som E modell men er kjøpt via nettbutikk og har samme merking/garantivilkår som om den skulle vært kjøpt hos f.eks Elkjøp. Ved reklamasjon så hentes vår tv på døren med bil og sendes til nærmeste verksted, forskjellen fra da Elkjøp er at de er da et mellomledd før de sender evt samme produkt til samme verksted.. Endret 21. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 den ekstra merkingen er det jo stort sett bare eksperter som vet noe om . det gjør jo det så tungvint å vite om man f får den norske garantien og reklamasjons-retten. så hvordan skal man da vite om modellen er beregnet for Norge hvis man ikke vet noe om den spesielle merkingen ? hva nor ikke alle merker dem for Norge/Europa ? her mener jeg altså modellmerkingen eller modellbetegnelsen Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 22. januar 2009 Del Skrevet 22. januar 2009 (endret) den ekstra merkingen er det jo stort sett bare eksperter som vet noe om . det gjør jo det så tungvint å vite om man f får den norske garantien og reklamasjons-retten. så hvordan skal man da vite om modellen er beregnet for Norge hvis man ikke vet noe om den spesielle merkingen ? hva nor ikke alle merker dem for Norge/Europa ? her mener jeg altså modellmerkingen eller modellbetegnelsen Du får samme garanti og reklamasjonsrett på alle merker utenom Samsung som har noe mer utvidet garanti hvis skjermen er kjøpt via en Nordisk kanal f.eks Elkjøp/Expert. Alle skjermer import eller ei er beregnet for det norske marked. Er heller ikke alle produsenter som merker sine produker for de ulike regioner. Edit-Pioneer her også en utvidet garanti på Nordiske modeller og dekker bare 1 året med sin Verdens garanti og reklamasjonrett på importerte produkter så det andre året må nettbutikken selv stå for garanti og reklamsjonsretten. Endret 22. januar 2009 av Jada-jada Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå